Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
General Motorsi juhile näidati koht kätte
Jaanikuu viimasel päeval tabas aktsiaturge ning eriti autotööstust paras šokk. Nimelt saatis General Motorsi suurim eraisikust aktsionär, multimiljardär Kirk Kerkorian nõukogule kirja, kus ta tegi ettepaneku luua allianss Renault' ning Nissaniga. Aktsia hind reageeris uudisele 8,6protsendilise hüppega 29,79 dollarile.
Kasiinoärimehest miljardär, möödunud kuu alguses 89aastaseks saanud armeenia juurtega Kirk Kerkorian omandas märkimisväärse osa maailma suurima autotootja aktsiatest 2005. aasta alguses. Seejärel hakati kohe spekuleerima, et rahulikuks aktsionäriks ta kindlasti ei jää ning mõned analüütikud ennustasid tööstusharule suuri muutusi.
Esialgu investor siiski millegi olulisega silma ei paistnud. General Motorsi tegevjuht Rick Wagoner pidas pingelisi läbirääkimisi ametiühingutega ning kavandas struktuurseid muutusi eesmärgiga hoida ära maailma suuruselt viienda ettevõtte pankrotti minek. Ehkki aktsia hind langes detsembri lõpuks 23 aasta madalaimale tasemele 18,61 dollarile, oli Wagoneril ette näidata oma nägemus ettevõtte päästmiseks.
See aga ei rahuldanud Kerkoriani, kes oli vahepeal jõudnud osa oma aktsiatest maksukoormuse vähendamiseks müüa ning selle aasta alguses tagasi osta. Veebruari alguses nimetati nüüdseks 9,9protsendilise osaluse omandanud vanahärra esindajaks General Motorsi nõukogusse Kerkoriani kauaaegne nõunik Jerome B. York.
Juba mais kohtus York Londonis autotööstuse superstaari, Jaapani autotootja Nissani sügavast kriisist välja toonud ning möödunud aasta aprillist lisaks Nissanile ka Prantsuse autotootja Renault' tegevjuhiks saanud Carlos Ghosniga. Juuni keskel lõunatasid nad koos Kerkorianiga USAs Nashville'is, kus Ghosn oli avamas Nissani Põhja-Ameerika peakorterit, lõuna käigus arutati võimalikku allianssi.
Kuu lõpuks oli kolme mehe plaan selge ning 30. juunil saatis Kerkorian General Motorsi nõukogule ning tegevjuht Rick Wagonerile kirja, kus nõudis alliansi moodustamist Nissani ja Renault'ga. Ajalehe Detroit News teatel nõustus Ghosn, et kumbki tema juhitav ettevõte omandab 10 protsenti General Motorsi aktsiatest maksumusega kokku üle 3 miljardi dollari.
Rick Wagonerile tuli Kerkoriani ettepanek täieliku üllatusena. Ehkki Wagoneri ametlik reaktsioon nädal hiljem nõukogu poolt peale sunnitud läbirääkimiste kohta oli, et tema läheneb asjale avatud pilguga, lausus ta samas ajalehele Detroit News antud intervjuus, et General Motors ei vaja "printsi valgel hobusel, kes tuleks ja ümberkorralduste üheteistkümnendal tunnil meid lunastaks". (Detroidis asub General Motorsi, aga ka Fordi ning Chrysleri peakorterid).
Praegu on raske öelda, kas Kerkoriani algatus lõpeb Ghosni asumisega ka kolmanda ettevõtte eesotsa, nagu on spekuleeritud, või ei tule koostööst midagi välja.
Aga see on kindel, et Las Vegase kasiinomogul suutis autotööstuses tekitada segadust, mis pole Kerkorianile esimene kord. Kümmekond aastat tagasi üritas ta koos legendaarse juhi Lee Iacoccaga üle võtta USA suuruselt kolmanda autotootja Chrysleri pärast eelnimetatu lahkumist ettevõtte juhi kohalt. Vaenulik ülevõtmine ebaõnnestus, aga selle lõpptulemuseks sai praegu maailma suuruselt teine autotootja DaimlerChrysler.