Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vedaja vastutab vaid osaliselt
Tihti arvatakse, et kui kauba vahendajal on vastutuskindlustus, tähendab see seda, et kahju tekkimisel hüvitatakse see sajaprotsendiliselt. Tegelikult lasub nii vahendajal kui ka vedajal piiratud vastutus.
"Kliendid ei tunne mängureegleid," viitas Air Cargo Eesti tegevjuht Maanus Mätlik, miks kaupade kahjukäsitlemisel tekkib arusaamatusi.
Vältimaks ebameeldivaid üllatusi, mida põhjustab transportimisel viga saanud või kaduma läinud kaup, saab ise veose kindlustamisega riske vähendada. Eelkõige tuleb selgeks teha, millistel juhtudel hüvitatakse kaubale tekitatud kahju.
"Veosele tekitatud kahjukäsitlemisel ei rakendu ekspedeerijal tavaline tsiviilvastutus kogu tekkinud kaubakahju ulatuses," lausus OÜ IK Speditor tegevjuhi kohusetäitja Lauri Hanni.
"Kuid Eesti Ekspedeerijate Assotsiatsiooni liikmetel on kohustus end vabatahtlikult kindlustada," kinnitas Mätlik ja lisas, et igal juhul on mõistlik uurida, kas vedaja omab vastutuskindlust, sest see on minimaalne, mis teenusega kaasneb.
Ekspedeerija vastutus on rahvusvaheliste vedude korral limiteeritud konventsioonidega vastavalt transpordiliigile ning kompenseeritakse Rahvusvahelise Valuuta Fondi arveldusühikute SDRide alusel kauba bruto kilogrammide kohta.
Sisuliselt tähendab see seda, et näiteks 100 kg veose, mille väärtus on 100 000 krooni, kahjukäsitlemisel maanteetranspordis koefitsiendi 8,33 SDRi korral kompenseerib ekspediitor kahju vastavalt kehtivale kursile vaid veidi rohkem kui 15 000 krooni ulatuses.
Ekspedeerija vastutab ainult kaubaarvel kirjas oleva väärtuse piires.
"Hüvitamise aluseks ei saa olla emotsionaalne väärtus, nagu näiteks vanaema kummut," ütles Hanni ning lisas, et ka kaudsed kahjud ning saamata jäänud tulu ei kuulu korvamisele.
Samas aga kompenseeritakse veokulud, tollimaksud ja muud kaotsiläinud kaupade veoga seotud kulud.
Lauri Hanni valgustas, et eristatakse veel ekspediitori vastustust vedajana või vahendajana.
Ekspediitori vastutus vedajana järgneb juhtudel, kui ta annab välja oma saatelehe, turustab vedu oma tootena, näiteks korraldades osakoormaid, või teostab rahvusvahelist kaupade autovedu.
Viimase punkti kohta kehtib erand, kui klient ise määrab konkreetse vedaja, keda veokorraldaja peab kasutama. Tavaliselt järgnebki siis vastutus vedajana.
Väga tihti kasutakse vaid kindlaid transportijaid, kes veavad kaupu vaid ühele kindlale ekspediitorile, sisuliselt ongi see nagu ekspediitori oma veovahend.
Kuna eelpool käsitletud kindlustuse vormid on liigkeerulised, on alati soovituslik kliendil tellitav kaup endal kindlustada, mis tähendab, et kahju tekkimise korral on hiljem võimalik saada hüvitust kogu tekkinud kahju ulatuses.
Kindlustusmaaklerlust viljeleva OÜ Marks ja Partnerid juhataja Jaan Marks lisas, et enamik transporti korraldavatest suurettevõtetest teevad tihedat koostööd kindlustusseltsidega, mistõttu ei nõua veosekindlustuse muretsemine suuremat ajakulu.
Samuti polevat see niivõrd kallis. "Hiljuti kindlustas üks klient 600 000kroonise väärtusega auto transportimise Saksamaalt Eestisse vaid kahe tuhande krooniga," tõdes Marks.