Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Paldiski biodiislitehas valmib 300 mln eest
Eile sõlmisid Biodieseli esindajad tehnika tarnimiseks lepingu maailma juhtiva biodiislitehnoloogia tootja Desmet Ballestraga ning tehase ehitus Paldiskis peaks algama novembris. Vajaliku raha saamiseks peab Biodiesel praegu läbirääkimisi Eesti kommertspankadega, kuid juhataja Urmas Ojaots keeldus ütlemast, milliste pankadega asja arutatakse. Investeeringu loodavad omanikud tagasi teenida esimese viie aastaga.
Ojaotsa sõnul on biodiisli tootmine täiesti uus tootmisharu, mille tulevikku on raske ette näha. Konkurentidest lähim hakkab paiknema Lätis. Ventspilsi sadamas valmib umbkaudu samal ajal Biodieseli tehasega samas suurusjärgus tehas. Lisaks plaanitakse sama suurt tehast Leetu.
Kohalike tootjatega hakatakse Ojaotsa hinnangul konkureerima kohaliku toorme pärast ning pigem näeb juht võimalust kohalikega koostööd teha. "Valmistoodangu ekspordi osas näen koostöövõimalusi - mida suurem laev, seda väiksem transpordikulu tonni kohta."
Teised kohalikud tegijad oleksid Biodieselist ka tunduvalt väiksemad. Nii näiteks kirjutas Äripäev poolteist kuud tagasi soomlasest Markku Tarkiainenist, kes plaanib sügiseks biodiislitehase püsti panna Kirde-Eestisse, kuid tema ettevõtte OÜ Intercon Energy tootmisvõime oleks 2-4 mln liitrit kütust aastas. Biodieseli tehases plaanitakse toota aga kuni 115 miljonit liitrit kütust aastas ning 70% sellest läheb Eestist välja.
"Kõige suurem biodiisli tarbija on praegu Saksamaa," selgitas Ojaots, kuhu kütust eksportima hakatakse. "Tänasest (eilsest - toim.) avanes ka Rootsi turg, näeme perspektiivi ka teistes riikides. Eesti turu väiksus jääb meile piiranguks."
Biodieseli tehas kerkib Paldiski Lõunasadamasse Tallinna Sadama territooriumile, kuhu on kehtivas detailplaneeringus biodiislitehas juba ette nähtud. Tallinna Sadama avalike suhete juhi Sven Ratassepa sõnul saavad suure potentsiaali ja äriplaaniga ettevõtete kolimisest Paldiskisse kasu nii sadam kui ka seda ümbritsev piirkond.
Veel kevadel kuulus AS Biodiesel Heino Harakule, kes selle märtsis Aigar Ojaotsale, Sven Markile ja David Vallnerile maha müüs. Kui palju mehed ettevõtte eest maksid, Ojaots öelda ei soovinud.
"Eelmise omaniku algne äriplaan oli liiga palju üles ehitatud kohalikule toorainele ning kuna Weroliga oli olukord sel hetkel segane, siis ta lihtsalt loobus," lausus Ojaots, kelle sõnul hakkab Biodieseli tehas lisaks kohalikule toormele kasutama Venemaalt ja Ukrainast pärinevat.