Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lepitusmenetlus on kohtust kiirem

    Hoolimata uue tsiviilkohtumenetluse seadustiku jõustumisest 2006. aastal, jääb kohtumenetlus ilmselt tulevikuski suhteliselt aeglaseks ja kalliks varaliste vaidluste lahendamise viisiks.
    Seetõttu tuleb arendada võimalusi selleks, et varalise vaidluse osapooled saaksid vaidluse lahendada odavamalt ja kiiremini. Selliseid võimalusi pakub lepitusmenetlus. Paljude varaliste vaidluste puhul on tsiviilkohus küsinud asjaosalistelt, kas vaidlevad pooled ei tahaks vaidlusi põhjustanud asjaoludes kokkuleppele jõuda.
    Mõte sellest, et pooled, kes on tüliga juba kohtusse jõudnud, võiksid hoopis kokku leppida, tundub esmapilgul lihtsameelne. Kuid kui asjasse põhjalikumalt süveneda, tuleb välja, et lepitusmenetlust tasuks soodustada ning sellest võidaksid nii riik kui ka varaliste vaidluste osapooled. Kohtusse pöördujad teavad, et kui pooled kokkuleppele ei jõua, teeb kohus otsuse ise ja vaidlus saab ikkagi lahenduse. Paljudel tekib küsimus, miks peaksid isikud kulutama aega ja närve selleks, et vastaspoolega veel läbi rääkida. Kuid kokkuleppel on kohtuotsuse ees rida eeliseid.
    Kui kohtuotsus võib mõnele vaidluse poolele tunduda ebaõiglane, siis kokkulepe põhineb poolte vabal tahtel. Kohtumenetluses osalemine eeldab läbimõeldud tegevust ja asjatundmatu kohtusse pöörduja võib head võiduvõimalused ise maha mängida. Seevastu läbirääkimiste laua taga ei saa keegi ennast kahjustada.
    Kokkuleppele jõudmine lõpetab vaidluse, mis on võimalikest kõige parem lahendus. Ja isegi siis, kui pooled kokkuleppele ei jõua, läheb vaidlus sealt edasi, kus ta enne läbirääkimisi pooleli jäi ja läbirääkimiste käigus esitatud väited või nende esitamata jätmine ei saa kedagi kahjustada. Seega, olulise kaaluga kohtumenetluses tasuks kasutada õigusnõustajat, samas küsimuses lepituses aga õigusnõustajat vaja ei ole, sest kui üks osapool tunneb, et ta läbirääkimistega ei nõustu, siis võib ta sealt lihtsalt ära minna.
    Kohus saab otsustada vaid seda, mida seadus ette näeb. Samas võib poolte jaoks majanduslikult kõige kasulikum ja efektiivsem lahendus seisneda hoopis milleski muus.
    Esimese astme kohtu otsus pole lõplik. Pooled peavad arvestama sellega, et lõplik selgus saabub alles siis, kui kõik edasikaebamise võimalused on ammendunud. Samas on kohtu poolt kinnitatud või notari poolt tõestatud kokkulepe lõplik. Kusjuures sel on sama jõud, mis jõustunud kohtuotsusel, st selle täitmiseks võib pöörduda ka kohtutäituri poole. Kohtumenetlus tekitab lisakulusid - tuleb maksta riigilõivu ja tihti ka õigusteenuse eest. Kaotaja peab kulud teisele poolele kinni maksma. Kui pooled kokkuleppele jõuavad, jäävad need kulud ära.
    Mitmetes Euroopa riikides on loodud lepitusorganid ja vastu võetud lepitust reguleerivad seadused. Mõnes riigis peab teatud vaidluste puhul selleks, et saaks kohtusse pöörduda, isegi enne lepitaja juures ära käima. Tulemused on hämmastavad. Mõne riigi kogemus näitab, et kohustusliku kohtueelse lepituse raames sõlmitakse kokkuleppeid kuni 30-40% ulatuses. Sellele, et inimesed hakkaksid kohtuskäimise asemel rohkem kokkuleppeid sõlmima, saab ka riik kaasa aidata: korraldada lepitajatele koolitusi ja teha kättesaadavaks lepitajate kontaktid. Ses suunas tahab justiitsministeerium ka liikuda.
    Autor: Kaupo Paal
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.