Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uue aasta koolituse eelarve koostatakse sügisel
ASi Fazer Eesti personalijuhi Kristi Mikiveri sõnul sõltub eelarve koostamise aeg kogu ettevõtte eelarve kavandamise ajast. "Fazer Amicas algab järgneva aasta koolituseelarve projekti koostamine septembris," kinnitab Mikiver. "Protsessi kestus sõltub aga ettevõtte eelarve koostamise protsessist."
Mikiver ütleb, et koolitusvajadus selgitatakse välja arenguvestluste käigus aasta esimeses kvartalis. "Selle põhjal kujuneb koolitusplaan antud aasta II poolaastaks ja järgneva aasta I poolaastaks," märgib ta. "Igal poolaastal on üks suurem projekt ning sellele lisanduvad poolaasta võtmevaldkondade lühemad arenguprogrammid, sügisel aga jätkub keskastmejuhtide järelkasvu arenguprogramm."
Praegu valitakse Mikiveri sõnul partnerit teenindajate arenguprogrammile ning koostöös Soome kolleegidega valmistatakse ette kokkade koolitusi. "Sellele lisanduvad sisekoolitused," selgitab ta. "Üks olulisemaid neist on väärtuste koolitus."
Koolituse eelarve kasvu Mikiver ei prognoosi. "Koolituseelarve sõltub paljuski aastasse kavandatud programmide mahust, järgneva aasta võtmevaldkondadest ning personalivaldkonna põhjendustest," räägib ta. "Sellist reeglit, et koolituseelarve moodustab mingi kindla protsendi palgafondist, ei ole. Eelarve kasvab, kui eeltöö on väga hästi tehtud."
Mikiveri sõnul on nende firmas erinevates valdkondades oma partnerid välja kujunenud. "Ühe- või kahepäevase koolituse puhul erinevate pakkumiste võtmine on enda ja koolitusettevõtete aja raiskamine," leiab ta. "Selleks, et koolitus eesmärki täidaks, on oluline, et koolitajad ettevõtet tunneksid - erinevatelt firmadelt pakkumisi korjates seda aga ei saavuta, selle eelduseks on vastastikune panustamine."
Mikiver lisab, et pakkumisi võetakse suuremate programmide puhul ning siis tavaliselt kolm-neli - see aitab virgena püsida ega lase ka koolituspartneritel mugavaks minna.
Koolitajate hinnatase on Mikiveri arvates sarnane. "Koolitust valides vaatan hinna asemel seda, kas koolitusettevõttel on oma koolitajad või on neil nn list-esinejad," räägib Mikiver.
ASi Tallinna Vesi personalijuht Ilona Lott räägib, et nende ettevõttes koostatakse kõiki eelarveid alates augustist, sealhulgas koolituseelarvet. "Täpsema kuju saab koolituskava ja selle eelarve siiski sügisel, kui töötajatega on peetud arenguvestlused, kus üheks oluliseks teemaks on ka iga töötaja individuaalsed koolitusvajadused," ütleb Lott. "Samuti saabuvad selleks ajaks kokkuvõtted jooksva aasta koolitustest ja vajalikest jätkutegevustest."
Siiski on Lotti sõnul suur hulk koolitusi ka pidevalt teada. "Need on näiteks seadusest tulenevad oskuste kontrollimised - näiteks laborite proovivõtjad - või tööohutuse ja tervishoiuga seotud teemad," selgitab ta. "Meie puhul on oluline ka asjaolu, et teeme ise palju koolitusi oma jõududega nn sisekoolituste korras. Kui väljastpoolt ettevõtet koolitusi tellime, siis võtame ikka kindlasti kolm pakkumist, kui mitte rohkem, ja valime siis nende seast."
Üheks oluliseks otsustusteguriks koolituse valimisel on Lotti sõnul kindlasti hind, kuid see pole peamine. "Meie jaoks on kõige olulisem ikkagi koolitaja ise, tema pakutav programm ja see, mil moel ta suudab rakendatavaks teha uue oskuse, harjumuse, teadmise jmt, mida koolituselt oodatakse," räägib Lott. "Oluline on, et see kinnistuks koolituse läbinud inimeses ja leiaks kasutust ka igapäevatöös."
Koolituse eelarvest rääkides arvab Lott, et see jääb 2007. aastal praeguse aastaga sarnasesse suurusjärku ning mingit suuremat eelarve tõusu näha ei ole.
ASi TNT Express Worldwide Eesti kvaliteedi- ja personalijuhi Katrin Alujevi sõnul peaks koolituseelarve olema osa organisatsiooni eelarvest, seega tuleks seda vastavalt organisatsiooni eelarvestamise perioodile ka ajastada.
"Aasta alguses toimuvate arenguvestluste raames analüüsime töötajate koolitusvajadusi ning koostame selle põhjal järgnevaks aastaks koolitusplaanid," selgitab Alujev. "Osa koolitusi on ka pikemalt ette planeeritud kui üks aasta. Samas ei ole koolitusplaan sellega lukus, aasta jooksul võib sinna koolitusi lisada, kui vajadus tekib."
Koolituseelarve koostamisel tuleb Alujevi arvates arvesse võtta organisatsiooni suurenemist ning ka hindade muutust turul. "Samas ei saa ka üheselt öelda, et igal aastal oleks koolituseelarvet vaja suurendada."
Mitme pakkumise seast koolitus valitakse, sõltub Alujevi sõnul koolituse teemast. "Mõne teema puhul on meil välja kujunenud kindel partner," ütleb ta. "Uute partnerite valikul võtame aga tavaliselt pakkumise vähemalt kolmelt firmalt ning kindlasti uurin eelnevalt tagasisidet koolitajate kohta ka teistelt personalijuhtidelt."