Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Profitööriistu saab osta posti teel
Eraklient eelistab aga endiselt soetada elektridrell, lihvimismasin või nende tarvikud hinnalt odavamatest, oma põhitegevuses ainult postimüügile spetsialiseerunud nn kataloogikaubamajadest.
Üle 15 aasta Eestis profitööriistu ja tarvikuid müüva ASi M.K.T. kvaliteedijuht ja juhatuse liige Gennadi Tšupõrja märgib, et tema ise nn odavat kataloogikaupa ei ostaks, kuigi ka tema ettevõte saadab kaupa klientidele kataloogitellimuste alusel.
"Kui ma näen ainult pilti, mis võib küll väga ilus olla, on mul ikkagi raske asja kvaliteeti hinnata," märgib Tšupõrja. "Eks kaubamärk näitab üht-teist, aga tänapäeval ei või sajaprotsendiliselt enam ka Mercedese kvaliteedis kindel olla."
Iseasi on firmaklientidega, kellele M.K.T. müüb lõviosa - 95% - oma kaubast. Kuna nende puhul pole üldjuhul tarvis muretseda maksete laekumise pärast, saadetakse kaup välja krediidi alusel.
Stokkeri kaubamärki kandvat tööriistapoodide ketti omava ASi Mecro turundusjuht Taimi Margus tõdeb, et tööriistade valdkonnas jaguneb interneti ostjaskond kaheks. Lõviosa tellijatest on firmad, kellel on palju korduvtellimusi. Praegu moodustavad online-tellimused umbes 20% Mecro kogumüügist.
"Firmaklient teab täpselt, mida ta tahab, tunneb toodet ja ei vaja nõustamist ega soovi toodet oma silmaga näha," selgitab Taimi Margus. "Nende klientide jaoks on online-tellimissüsteem igapäevane töövahend ja lihtsustab ning kiirendab müüja-ostja vahelist koostööd."
Teine grupp ostjaid on Marguse sõnul nn ühekordsed tellijad, keda on siiski väga vähe. Inimesed kasutavad pigem interneti kataloogi tootevalikuga tutvumiseks ja pakutavast üldise pildi saamiseks. Edasi tullakse juba poodi, et konsulteerida ja tootega lähemalt tutvuda.
"Selles grupis näeme suurt kasvupotentsiaali internetiseerumise osas - mugavus, aja kokkuhoid, kvaliteettööriistade taskukohasemaks muutumine seoses elatustaseme tõusuga ning julgus interneti teel osta peaks kõvasti kaasa aitama," loodab Taimi Margus.
Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika osakonna juhataja Kristina Vaksmaa märgib, et kuna ametile esitatud kataloogi- või internetikaubandust puudutavad kaebused on seotud väga erinevate kaupade ja teenustega, siis ei saa pelgalt tööpraktika põhjal öelda, et tööriistadega oleks rohkem probleeme kui teiste tellitud kaupadega.
Vaksmaa toonitab, et kauba - iseäranis tööriistade, kodumasinate või elektroonika - postimüügist ostmise järel on vajalik alles hoida kõik ostuga seotud paberid.
Käesoleva aasta jooksul on tarbijakaitseametile laekunud 44 postimüügi, telefoni, interneti või TV-poodide kaudu ehk siis sidevahendi abil tellitud kaupadega seotud kaebust.
Peamiselt on kaebuste sisuks see, et tarbija ei saa tellitud kaupa kätte või saadetakse see tarbijale hilinemisega. Samuti puudutavad kaebused tellitud kauba kvaliteeti, mis tarbijat ei rahulda.
Enne sidevahendi abil kauba tellimist on soovitav kõik müügitingimused hoolega läbi lugeda. Kõige rohkem tuleb pöörata tähelepanu sellele, kuidas ja millal peab kauba eest maksma ja millised lisakulud (posti- või kohaletoimetamistasud) võivad lisanduda, kuidas toimub kauba kohaletoimetamine, millised on taganemisvõimalused jne.
Kindlasti tasub alati välja printida ning alles hoida kõik ostuga seotud dokumendid: tellimise tingimused, täidetud tellimisvorm, tellimuse kinnitus, makse sooritamist tõendav dokument jms. Tarbija võib sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganeda 14 päeva jooksul. Kauba ostu puhul algab see tähtaeg asja üleandmisest ostjale ja teenuse puhul algab tähtaeg lepingu sõlmimisest. Tagastamisel ei pea tarbija põhjendama, miks ta kaupa ei soovi.
Kui kaupleja ei ole tagastamisõigusest tarbijat teavitanud (näiteks puudub tellimistingimustes selline info), võib tarbija asja kauplejale tagastada kolme kuu jooksul alates kauba kättesaamisest.
Kui kaubal ilmneb mingi puudus, on tarbija õigused samad, hoolimata sellest, kas ost on sooritatud tavalises poes, interneti-kaubamajas, postimüügi vahendusel või nt ühistranspordis.
Puudusega kauba puhul on tarbijal õigus esitada müüjale kaebus kahe aasta jooksul alates asja kättesaamise päevast.
Kaupa online-kanalitest tellides soovitan jälgida seda, et kõik vajalikud kontaktandmed saavad tellimusega kaasa antud.
E-kirja teel saame klienti hõlpsasti tema tellimuse täitmisega kursis hoida. Samuti on vajalikud tarneaadress, kuhu kaup tuua ja telefoninumber kauba kohaletoimetamisest teavitamiseks.
Kliendid on meil peamiselt korduvtellimusi esitavad firmad, paljuski Mecro kaupade edasimüüjad. Püsiklientidel on võimalus lisaks tellimuste esitamisele jälgida reaalajas oma krediidiseisu, täitmata tellimusi, korduvtellimusi, ostude ja arvete ajalugu. See on lisaväärtus, mis muudab online-tellimiskeskkonna igapäevaseks töövahendiks.
Kuna meie tellijaskond on enamikus püsikliendid ja juhuostjaid on väga vähe, siis otsest turusolkimist ja konkurentsi me internetimüügi vallas ei tunneta.