Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Bussifirmad otsivad tööjõukriisis abi naisjuhtidelt
"Eks naisbussijuhtide värbamise ajendiks oli ikka meesbussijuhtide nappus," tõdes ASi Mulgi Reisid juhataja Madis Lepp, kes on käivitanud kampaania naisbussijuhtide värbamiseks.
Tallinna Autobussikoondise ASi (TAK) juhatuse liikme Hugo Linholmi sõnul on ka neil käimas bussijuhtide leidmise kampaania, sest puudu on ligikaudu 35 bussijuhti. "Teretulnud on kõik bussijuhid, olgu nad siis naised või mehed," ütles Linholm.
Kui aastate eest tuli bussijuhil rinda pista suure ja ragiseva käigukangiga, siis tänapäeva bussis on sageli automaatkäigukast, mis on jõukohane ka naisterahvale. "Bussijuht ei peagi olema remondimees, selleks on töökojad," ei tähtsusta Go Busi Tartu regiooni direktor Valter Keis üle juhi tehnilisi teadmisi.
"Bussijuht on eelkõige teenindaja ja selles vallas on naised alati osavamad olnud," arvas Keis.
Kui Viljandis keerab praegu rooli vaid üks naisterahvas, siis Tartu linnas on esimest kuud ametis kolm koolituse läbinud naist.
Värske Tartu bussijuht Tiiu Sagur (41) oma uut ametit ei pelga. "Olen eluaeg autoga sõitnud ja tunnen Tartut hästi," rääkis ta. Saguri sõnul on üllatunud pilgud tavalised ja kuulda on tulnud ka sõimu, kusjuures kriitilised on pigem naised. "Aga üldiselt ollakse siiski positiivselt meelestatud," ütles ta.
Bussijuhi palk on naisterahva jaoks päris korralik, arvab Sagur, kes oli enne uut ametit töötu. Mulgi Reiside juht Lepp usub samuti, et praegune palk rahuldab pigem naisi kui mehi. "Samas ei lõpe palgaprobleem enne, kui elatustaset arvestades jääb Eesti ja Soome bussijuhil pärast elamiskulusid rahakotti sarnane summa," lisas Lepp.
Esialgu soovib Mulgi Reisid naisbussijuhte linnaliinidele. "Kaugemad sõidud sobivad siiski meestele," ütles Lepp, kes ei soovi lastelt nende emasid pikkadeks päevadeks röövida.
Poolteist kuud Viljandis bussirooli keeranud Anneli Raudkivi (31) peab oma ameti raskeimaks küljeks just varajast tõusmist ja hilist kojujõudmist. "Pere jaoks on vähe aega," nentis ta.
Naisbussijuhtide värbamise üks eesmärk on bussijuhi ameti maine parandamine. "Eeldatakse, et bussijuht jõuab kuulata kõigi muresid ja samal ajal ka ohutult sõita," kurtis Lepp. Mulgi Reiside juht loodab, et kui bussi roolib naisterahvas, siis ei kiputa talle oma naabrinaist kiruma või muul moel juhi tähelepanu häirima.
Värbamiskampaania on Viljandis juba vilja kandmas, Mulgi Reisidega on ühendust võtnud kümmekond naist, kellest enamikul D-kategooria loadki taskus.