Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Võluv ja elamuslik näitus Wiiralti loomingust
Iga kultuurihuviline peaks sammud Adamson-Ericu muuseumisse seadma, sest seal esitletakse väga paeluvalt üht ehedat perioodi Eduard Wiiralti loometeel - teoseid aastaist 1926-1934.
2002. aastal õnnestus Soome heliloojal Juhani Komulainenil Pariisi kunstioksjonilt osta suurepärane kollektsioon Wiiralt loomingust, mille moodustavad joonistused, visandid, eskiisid (näiteks ka tuntud gravüüridele "Mon Paris" ja "Põrgu"), aktikrokiid, fantastilised pead ja portreed.
Kollektsiooni tähtsus seisneb unikaalsetes, seni tundmatutes teostes, millel on rohkesti seoseid Wiiralti pärandi tuntud osaga. Ühtlasi valgustab see kogu Wiiralti loomingulises biograafias olulist ja pöördelist 1930ndate aastate algust, märgib näituse kuraator Mai Levin.
"Wiiralt oli suurepärane joonistaja ja sellel näitusel väärivad erilist tähelepanu kaks portreed Nelly Stulzist, kes oli silmapaistev isiksus, kunstnik ja luuletaja ning kellega kunstnik oli lähedane. Loominguliselt on see suhe Wiiraltile palju andnud - mitme kauni aktijoonistuse modelliks või inspireerijaks on olnud Nelly Stulz. Näib, nagu oleks Wiiralt avastanud võimaluse kujutada naisekeha groteskivabalt, seejuures erootilisust välistamata," kommenteerib Levin.
"Nelly Stulzi kiindumus Wiiraltisse oli kindlasti sügav ning tundub, et säilis mingil määral elu lõpuni. Sisenemine Wiiralti loomemaailma mõjus temagi loomingule stimuleerivalt. Kuigi Wiiralt ühes hilisemas kirjas märkis, et teda viis sõbratarist lahku iseloomude erinevus, olid nad tõeliste kunstnikuisiksustena paljus sarnased. Peab imestama saatuse üle, mis nad "iseloomude erinevuse" kiuste kokku viis. Nende elu lõppki oli sarnane - haigusest ja üksindusest varjutatud, üldinimlik, nagu õieti nende elugi," jutustab kunstiteadlane.
Näituse pealkiri viitab Wiiralti ja tema muusa kohtumistele Strasbourgis, esitletud (teosed lisaks Komulaineni kollektsioonile ka Eesti Kunstimuuseumi graafikakogust) on kas otseselt sellest perioodist või puutuvad seda riivamisi ja pakuvad vaatajaile küllaldaselt avastamisrõõmu seoste leidmisel.
Näitusega kaasneb ka eesti-, soome- ja ingliskeelne illustreeritud kataloog, mis sisaldab näitusel eksponeeritud teoste nimestikku ning mille eessõna on kirjutanud Juhani Komulainen, sisuteksti Mai Levin ja kujundanud Külli Kaats.
Autor: Tiina Kolk