Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Taani mattub tasuta lehtede alla
Sellist tihedust mujal maailmas naljalt ei leia.
Seni peamiselt transpordis ja tänavail jaotatud tasuta lehed toimetatakse lugejatele otse koju. Selleks on lehekandjaid palgatud nii Poolast kui ka Eestist. Taanlased kiirustavad oma postkaste plaasterdama tarbijakaitseametis juba defitsiitseks kippuva kleepsuga "Tasuta ajaleht - tänan, ei!"
Trükipressid kuumavad - meediakontsernide vallandatud lehesadu lisab turule päevas 1,5 miljonit uut eksemplari. Seda olemasolevale 1,9 miljonile lisaks, millele väikeses Taanis on umbes 3,4 miljonit lugejat. Tasuta lehtede armutusse sõtta on kistud ka traditsioonilised väljaanded, mis püüavad oma lugejaskonda kasvatada tasuta proovitellimustega.
Meediasõja avapaugu lasi Islandil eduka tasuta lehe käivitanud Dagsbruni kontsern, mis lubas projektiga tulla ka Taani ja mujale Euroopasse. Kohalikud meediakontsernid ei jäänud ootama ning läinud nädalal tuli esimesena tasuta ajalehega Dato välja Det Berlingske Officin. Seda lisaks Berlingske kontsernil juba olemasolevale tasuta lehele Urban.
Päev hiljem jõudis oma lehega 24timer turule Taani suurima päevalehe Jyllands-posten väljaandja JP Politikens Hus. Mõlemad on sihiks seadnud päevas vähemalt poolemiljonilise tiraaži.
Viis aastat Taani transpordis ja tänavail tasuta jagatud leht MetroXpress hakkas sellest nädalast aga ilmuma kaks korda päevas. Hommikusele lehele, mille eksemplaride arv on ca 270 000, lisandus õhtuste töölt tulijate jaoks veel pärastlõunane väljaanne, mida trükitakse umbes 90 000. Pluss reedene eriti mahukas väljaanne 42 leheküljel ja 120 000 eksemplaris.
Sõja vallapäästjad islandlased võtavad ise alles hoogu. Nende Nyhedsavisen, milles lööb kaasa ka Skype'i eBayle müügiga miljonäriks saanud investor Morten Lund, peaks turule jõudma septembris.
Armutu lehesõja maksumuseks hindab Taani majandusleht Börsen 3 miljardit Eesti krooni.
Lugejate soosing loodetakse võita pehmemate eluliste ja sotsiaalsete teemadega. 2000 taanlase küsitlus päev pärast uute tasuta lehtede turule jõudmist näitas, et enam-vähem pooled olid sisuga rahul. Vastanuist oli aga tasuta lehti lugenud vaid 7%. Pahandatud on paberi raiskamise pärast ning imestatud, et internetiajastul paberkandjal uudistele nii suur panus tehakse.
Paraja segadusega jälgivad toimuvat ka reklaamiandjad. Ühelt poolt pole üksteise võidu turule tormanud tasuta lehed jõudnud end tutvustada, teisalt kaheldakse, kas makstud raha eest ikka saadakse lubatud teenust ehk postitust 500 000 lugejale. Lahtede laialikandega on suured probleemid.
Kokku on Taani ajalehereklaami turg praegu ca 6,2 miljardit Eesti krooni. Kõiki uusi tulijaid see ära ei toida. Terav konkurents langetab reklaami hinda, nii pole turu olulist kasvu oodata. Analüütikute hinnangul on ellujäämise lootust ehk vaid ühel uuel lehel. Sellisel, mis suudab 5-6 aastat kahjumit kanda.