Riik ei nõustu Eesti Raudtee uue äriplaaniga

28. august 2006, 17:52

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Edgar Savisaar ning rahandusminister Aivar Sõerd teatasid OÜ-le Baltic Rail Services (BRS), et pole nende plaaniga nõus.

Riik ei nõustu BRSi uue äriplaaniga, sest see looks rahandusministeeriumi teatel olukorra, kus raudtee infrastruktuur oleks jätkuvalt alafinantseeritud.

BRSi pakutud uue äriplaani kohaselt teeks Eesti Raudtee erastamislepingus aastateks 2001-2010 kokkulepitud, praegu kehtiva äriplaaniga võrreldes investeeringuid raudtee infrastruktuuri märkimisväärselt vähem. Ka soovib BRS võrreldes kehtiva äriplaaniga teha oluliselt vähem kapitaalremonti.

Samuti seab riik jätkuvalt tugeva kahtluse alla ASi Eesti Raudtee poolt kapitaalremondi asemel kasutusele võetud tõsteremondi tõhususe. BRS ja AS Eesti Raudtee pole siiani esitanud juhendeid, mille alusel nad tehnoloogia kasutusele võtsid ja mis tõestaksid, et tõsteremont on efektiivsem kui kehtivas äriplaanis ettenähtud kapitaalremont.

Ministeeriumid ei saa nõustuda ka sellega, et äriplaan on esitatud tingimuslikuna sõltuvalt raudteeinfrastruktuuri kasutustasu alastest kohtuvaidlustest. BRS eeldab oma uue äriplaani ettepanekus, et Eesti Raudtee võidab kohtus kasutustasude vaidluse ning et selle tulemusena kehtestab riik sellise raudtee infrastruktuuri kasutustasude arvestamise metoodika, mis vastaks BRSi kasumilootusele.

Riik on aga seisukohal, et äriplaani koostamisel peab lähtuma tegelikest asjaoludest, sealhulgas kehtivast raudtee infrastruktuuri kasutustasu arvestamise metoodikast, mitte soovidest ja oletustest.

Uues äriplaanis on välja toodud, et Eesti Raudtee on ümber hinnanud kogu oma põhivara seisuga 1. jaanuar 2004, mille tulemusena on põhivara väärtus raamatupidamislikult suurenenud 3,776 miljardi krooni võrra. Selline varade ümberhindlus pole riigi kui aktsionäri poolt siiani heaks kiidetud.

Ka seab BRS uues äriplaanis kahtluse alla Eesti raudteeseaduse vastavuse Euroopa Liidu direktiividele, ehkki Euroopa Komisjon on BRSile mitmel korral kinnitanud, et Eesti raudteeseadus on Euroopa raudteeõigusega kooskõlas.

Ühtlasi peavad nii rahandusministeerium kui ka majandus- ja kommunikatsiooniministeerium kahetsusväärseks, et uues äriplaanis ei ole arvestatud AS Eesti Raudtee aktsiakapitali suurendamisega lähtuvalt Eesti Vabariigi poolt esitatud taotlusest emiteerida riigile aktsiaid Euroopa Liidu toetuse abil tehtud investeeringutele vastavas summas. Mullu lõppes Phare programm, mille käigus paigaldati Eesti Raudteel rööpaid 3 849 325 euro väärtuses.

Kuigi BRS võttis 2001. aastal sõlmitud erastamislepingus endale kohustuseks, et ELi abirahade paigutamisel Eesti Raudtee infrastruktuuri tagab BRS vastava summa võrra aktsiakapitali suurendamise riigi kasuks, ei soovi ta seda kohustust enam täita, märgivad ministeeriumid.

Aktsiakapitali suurendamine riigi kasuks annaks võimaluse osalusele vastavas proportsioonis aktsiakapitali suurendamiseks ka BRSile, mis suurendaks ühtlasi AS Eesti Raudtee investeerimisvõimalusi ning seeläbi ettevõtte tegevuse jätkusuutlikkust.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    10. November 2009, 00:00
    Otsi:

    Ava täpsem otsing