Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Raudtee ostuks hea aeg

    Täna võib veendunult väita, et BRS ei ole endale kuuluvate Eesti Raudtee aktsiate müügiga kolmveerandi aasta jooksul hakkama saanud. Kuigi BRS on alates möödunud aasta detsembrist mitmel korral teatanud peatselt toimuvast müügist.
    Täiesti arusaadav, et ükski firma ei taha osta miljardite kroonide eest piletit sellesse "sõtta", mida BRS on möödunud aastal alustanud.
    Lisaks mitmetele vaidlustele (vt kõrval olevat tabelit) on valitsus otsustanud algatada erastamislepingu lõpetamise. Põhjuseks erastamislepingu oluline rikkumine, eeskätt investeerimiskohustuse täitmata jätmine.
    Kuivõrd oleme suhetes BRSiga rangelt jälginud Eesti ja Euroopa seadusi ning rahvusvahelisi lepinguid, on Eesti seni kõigis vaidlustes BRSiga võitjaks jäänud. Sel põhjusel võime oma positsiooni ka eelseisvates protsessides pidada tugevaks.
    Samas aga ei saa me arvestamata jätta asjaolu, et vaidlused rahvusvahelistes kohtutes võivad osutuda pikkadeks, mistõttu nende toimumise ajal jääb Eesti raudtee veel mitmeks aastaks ebamäärasesse olukorda. Kujuneb olukord, kus BRS hakkab senisest veel vähem raudtee infrastruktuuri investeerima, aga riik ei saa seda oma vähemusaktsiatega takistada.
    Paraku pole valitsusliitu kuuluvatel poliitilistel jõududel edasise käitumise suhtes täielikku üksmeelt.
    Keskerakond ja Rahvaliit toetavad Eesti Raudtee tagasiostu, aga on valmis kokku leppima ka erastamislepingu lõpetamise suhtes. Reformierakonnalt on tulnud vastandlikumaid signaale: nad on valitsuses nõustunud nii tagasiostu kui ka erastamislepingu lõpetamisega. Samal ajal on nad aga väitnud, et mõlemates küsimustes on peamine hinnaküsimus ning et Eesti Raudtee eest nõutakse liiga kõrget hinda.
    Tegelikult on see kaudne vastuseis, sest hinna taha saab alati pugeda, eriti aga siis, kui õiglase hinna määramise täpsus ei saa põhimõtteliseltki olla väga suur. Erilist tähtsust omab asjaolu, et hinna küsimus tuleb lahendada mõlemal juhul - nii tagasiostmisel kui ka erastamislepingu lõpetamisel ja mõlemal juhul on hind vaieldav, mitte otseselt arvutatav, seega kompromisshind. Võrreldes müügihinnaga saab tagasiostu hind olema kõrge, sest raudtee aktsiad müüdi ainult ühe miljardi eest.
    Raudtee erastamine oli Mart Laari valitsuse ränk viga. Nüüdseks oleme kogenud, et ebaõnnestunud müügi on muutnud riigile veel kahjulikumaks asjaolu, et erastajate poolt väljareklaamitud investeeringud infrastruktuuri on suures ulatuses asendunud investeeringutega veeremisse. See on toimunud Eesti Raudtee, mitte investori raha eest. Siiski antud juhul meil valikut ei ole: vigade parandamine on kahtlemata kallis, tehtud vigade parandamata jätmine aga veel kallim.
    Tuleb arvestada ka sellise võimalusega, et BRS müüb ettevõtte ikkagi ükskord maha ja mitte enam Saksa, Vene või Soome raudteele, vaid mingile avantüristide grupile, kelle tegevus võib hakata otseselt Eesti riiki kahjustama ja kellega oleks veel rohkem tüli kui BRSiga.
    Eesti Raudteed tagasi ostes saame hakata seda lõpuks moderniseerima, sealjuures enam arvestades ka reisiliikluse huve. Praegu on raudtee tagasisaamiseks sobiv aeg, sest meil on vaja otsustada, mida teha eelarvesse täiendavalt laekunud rahaga.
    Arvestades intressimäärasid ja inflatsiooni taset Eestis, oleks selle raha osaline kasutamine raudtee tagasiostuks ilmselt kõige ratsionaalsem ja stabilisatsioonifondi paigutamine kõige kahjulikum valik. Mis tahes muud investeeringud, rääkimata väga suurte summade täiendavast suunamisest jooksvate kulude katteks, võivad suurendada niigi häirivalt kõrget inflatsiooni riigis.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.