Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Riigiabi laevaehitusele - Poola uus tüliõun ELiga
Selle nädala lõpuks peab Poola esitama riiklike toetuste õigustamiseks laevaehituse restruktureerimiskava, mis näitab kahjumis tegevusala kasumisse viimise võimalusi. Vastasel juhul võib Brüssel riiklikud toetused ebaseaduslikuks kuulutada ning raha tagasi nõuda, kirjutas Financial Times.
Poola ühinemisest Euroopa Liiduga on Poola valitsus Gdynia ja Gdanski laevaehitustehastele toetusi maksnud ca 350 miljonit eurot ning Szczecini tehasele 31 miljonit eurot. Lisanduvad ekspordigarantiid kahele esimesele umbes miljardi dollari ja Szczecinile 634 miljoni dollari ulatuses.
Toetused laevaehitusele ähvardavad muutuda uueks pingekoldeks Brüsseli ja Poola populistliku Seaduse ja Õigluse Partei valitsuse vahel.
Aasta alguses kritiseeris Euroopa Komisjon Poola valitsust Poola panga müügi takistamise eest Itaalia UniCredito pangale. Riigiabi laevaehitusele on järjekordne märk Poola soovimatusest mängida Euroopa Liidu reeglite järgi, kirjutas leht.
Otseselt on Poola laevaehituses tööl 16 000 inimest, kaudselt veel 80 000 lisaks. Möödunud aastal ehitati 28 laeva, tellimusraamatus ootab järge 87 alust.
Kaksikvennad Jaroslaw ja Lech Kaczynski, kellest üks on Poola peaminister ja teine president, olid mõlemad Poola laevaehitusest alguse saanud Solidaarsuse ametiühinguliikumise liikmed.