Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Üle poole sajandi ühel töökohal

    Tänapäeval nii loomulikuna tunduva karjääriredelil turnimise ja uute väljakutsete otsimise taustal on pisut kummaline kohtuda inimesega, kes suutnud ühes ettevõttes edukalt tööd teha viiskümmend kuus aastat.
    Olev Pruuden on aga just selline inimene. Vaatmata sellele, et ta tähistas hiljuti oma kaheksakümnendat sünnipäeva, on ta endiselt muretsemas selle pärast, et vabriku töö tehniliselt laabuks.
    Millised võiksid olla märksõnad, millega seletada lahti nii pikka staaži ühes ettevõttes?
    Eelkõige see, et tööd tuleb teha põhjalikkusega, mitte libiseda probleemidest üle, vaid uurida nende põhjuseid ja nad lahendada. Huvi teadmiste vastu on mind alati tõmmanud, samuti soov ennast täiendada. Iga uut tööpäeva tuleb võtta nagu uut töökohta, seda enam, et suures vabrikus kerkis iga päev üha uusi lahendamist vajavaid probleeme. Töö ei tohi muutuda rutiiniks, mis tänapäeval sagedaseks kohavahetuse põhjuseks on.
    Mille kõigega on nende aastate jooksul tulnud klaasitootmises tegeleda?
    Alustasin tööd insener-energeetikuna, hiljem on tulnud täita peaenergeetiku ja soojamajanduse osakonna juhataja kohustusi. Energeetiku vastutusala oli ja on praegugi suhteliselt lai, hõlmates ta nii gaasi- ja elektrivarustust, kütet, ventilatsiooni ning muid tehnilisi kommunikatsioone. Alguses oli kõik suhteliselt võõras ja nii tuli teha sageli ka pikki tööpäevi, või siis tulla probleeme lahendama ka öötundidel, aga kogemuste kasvades laabus seegi.
    Klaasivabriku töös oli väga oluline, et elektrivarustus ei katkeks, kui seda juhtus kauemaks kui kümme minutit, oli juba tegu tõsise avariiga. Selle vältimiseks pidi ideaalses korras olema meie oma jõujaam, mida katkestuste ajal kasutada sai.
    Kas katkestusi juhtus siis sageli?
    Viiekümnendatel tuli seda tihti ette. Veel mäletan, et siis oli ka mingi kummaline energiasäästmiskava, mille kohaselt lülitati ühel nädalapäeval mingis Tallinna piirkonnas elekter välja. Koplis oli selleks neljapäev. Siis säras klaasivabrik ainukesena nagu jõulupuu keset pimedust.
    Kas tehniliste probleemide lahendamine oli aastaid tagasi keerulisem?
    Loomulikult, tuli kombineerida ja otsida sobivaid lahendusi. Käia mööda Venemaa klaasitehaseid ja asutusi, et saada seda või teist vajalikku materjali ning seadmeid. Varustajad toona muud ei teinudki kui sõitsid vajaliku kauba otsinguil mööda suurt kodumaad ringi. 1982 osteti Nõukogude Liitu kolm Saksa päritolu automaatset klaasiliini, ühe neist sai ka Tarbeklaasi tehas.
    Kui teised liinid suutsid Venemaal vastu pidada vastavalt üks ja kolm aastat, siis meie liin töötas edukalt kümme aastat ja seiskus vaid nõudluse vähesuse tõttu. See ju näitab selgelt, kui hoolsalt meil oma tehnikat hooldati ja hoiti.
    Mis oli algusaastatel teie töös kõige suuremaks väljakutseks?
    Ilmselt oli selleks tehase südameks olnud gaasigeneraatorjaama töö korraldamine ja täiustamine. Nimelt said toonased klaasisulatusahjud köetuks kivisöest saadava gaasi abil. Hiljem mindi üle masuudiküttele ja siis uuesti tagasi juba maagaasi juurde. Masuudiküte nõudis suuri mahuteid, nii ehitatigi kaks maa-alust mahutit suurusega 200 ja 300 kuupmeetrit.
    Esimese mahuti ehitamiseks ei jätkunud metalli ja nii tehti see algselt paekivist. Tänapäeva keskkonnanormide juures oleks see loomulikult ennekuulmatu. Samuti oli palju tegemist tehaseruumidesse korralikult toimiva ventilatsiooni paigaldamisel.
    Olete teinud tööd paljude direktorite ajal, samuti on selle aja jooksul olnud teil ka palju kolleege, kuidas on nendega koostöö edenenud?
    Tehase hiilgeaegadel töötas siin ligi kaheksasada viiskümmend inimest, tänaseks on see arv jäänud aga alla viiekümne. Direktorite loetelu aga ulatub kindlasti teise kümnesse. Enamik neist oli ametis vaid 2-3 aastat või vähemgi, vaid Tõnu Roondi oli ametis kuus aastat.
    Ega neist suurt õpetajat polnud, tihti olid lihtsalt sellele kohale upitatud mehed, kes klaasitootmisest suurt midagi ei teadnud. Nii tuli vajalikud otsused ikka endal vastu võtta. Kolleegidega on aga nii mõnestki kitsaskohast ja probleemist jagu saadud.
    Kas meenub ka mõni huvitav seik oma pikast tööajast?
    Viiekümnendatel oli söegeneraatori tarbeks sütt kühveldamas ka mitmekordne olümpiavõitja Kristjan Palusalu. Tema tuli siis jutuga, et tehtagu temale tavalisest kaks korda suurem kühvel, pole temal aega sellise pisikese labidaga vehkida. Kühvel talle tehti ja kui teistel kulus normi täis saamiseks 6-7 tundi, siis Palusalul oli sama töö kolme tunniga tehtud.
    Teine juhus oli selline, et kuna omal ajal hakati meil ka klaasist piimapudeleid tootma, siis tihti näpati neid ja viidi uutena taarapunkti. Kord pesin kodus piimapudelid korralikult ära ja viisin taarasse, seal sain aga vastuvõtjalt riielda, et mis te tassite neist uutest pudelitest otse tehasest siia. Sellepeale vihastasin ja jätsin järgmisel korral pudelid hoopiski pesemata.
    Mida tahaksite oma kogemuse põhjal soovitada praegustele noortele juhtidele?
    Tahaks öelda seda, mida olen järginud enda ettevõtmistes. Teadmiste pidev täiendamine ja ajapikku kasvavad kogemused on selle aluseks, et kerkivad probleemid kiirelt ja põhjalikult lahendatud saavad. Poolikuid lahendusi ei tohiks endale ja teistele lubada, sest nii jäävad need veel kauaks kummitama.
    Olete hetkel korrapärasel puhkusel, kas päris töölt ärajäämisele pole veel mõelnud?
    Ei, seda veel mitte. Eks minu vanuses hoiavad uued tööd ja tegemised keha ja vaimu virgena. Jätkan kindlasti, kuniks jaksu jagub.
    Mäletan, et kui ma kuuekümnendatel Tarbeklaasi tulin, siis oli tunne, et Olev Pruudenil puhkamiseks aega polnudki. Alati, kui juhtusin tööle tulema, oli ka tema kohal, olgu see siis päevane või öine vahetus.
    Ta on suurepärane inimene, kes on kogu aeg olnud piinlikult nõudlik nii enda kui ka teiste töö suhtes.
    Olev Pruuden on olnud suurepärane õpetaja, kes armastab korda ja täpsust. Oma tööalased kogemused on ta arhiveerinud, nii on kõigil võimalik saada vastuseid paljudele tehnilistele küsimustele.
    Vaatama vanusele on tal säilinud nooruslikkus ning huvi tänapäevase tehnoloogia vastu.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Cathie Woodi populaarsed ARK fondid vajuvad kiiresti: investorid lahkuvad miljardite dollaritega
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.