Eesti meremeeste ametiühing on nördinud riigi saamatuse pärast laevanduses

Annika Matson 01. september 2006, 14:30

Eesti meremeeste ametiühing tunneb muret, et laevad viiakse Eesti lipu alt välja ja valitsus ei võta midagi ette.

Tallink teatas 28. augustil, et viib Riia-Stockholmi liinil opereeriva kruiisilaeva Regina Baltica Eesti lipu alt Läti lipu alla.

Rohkem kui 1500 Eesti ja teiste riikide lippude all sõitvat meremeest esindav Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühing (EMSA) saatis kirja peaminister Andrus Ansipile, et Eesti laevandus vajab riigipoolset toetust, et säilitada Eestis töökohad, meremehe elukutse ja merendussektoriga seotud oskusteave.

Kaubalaevastik on üha tihenevates konkurentsitingimustes Eesti lipu alt juba mujale viidud ning seal töötanud inimesed peavad oma igapäevast leiba teenima välisriikides. Nüüd on hakatud Eesti lipu alt välja viima ka reisilaevandust, kus on seni tööd saanud üle 2500 meremehe, kirjutab EMSA esimees Kaia Vask.
Väljalipustamisprotsess näitab tema sõnul, et Eesti laevaomanikel on konkurentsis püsimiseks majanduslikult kasulikum hoida oma laevu mitte Eesti, vaid teiste riikide lippude all.

Valitsus on mitu korda arutanud Eesti laevanduse toetamist Euroopa Liidu riigiabi süsteemi raames ning siiani leidnud, et selliste meetmete rakendamine pole otstarbekohane. EMSA leiab, et selline seisukoht ei arvesta Eestis, Euroopa Liidus ja ka maailmas toimuvat. Merendus on globaalne majandusharu. Jättes toetamata laevanduse olukorras, kus kõik ümberkaudsed riigid on ühel või teisel viisil leidnud võimaluse dotatsioonideks, jäetakse meie laevaomanikud ja ka meremehed oluliselt halvemasse positsiooni.

Lisaks laevandusettevõtete võrdsele konkurentsile tuleb riigiabi kaalumisel arvestada ka meremeeste praktiliste teadmistega, mida väärtustatakse terves maailmas ning mille nimel riigid omavahel konkureerivad ning mille tõttu ollakse huvitatud laevade hoidmisest oma riigi lipu all. Kergekäeliselt laevandust kaotades kaotatakse palju enam kui vaid laevad – kaotatakse merendusvaldkonnas vajalik oskusteave ja kogemused.

Oleme veendunud, et riigiabiga laevandusettevõtetele ollakse täna juba hiljaks jäädud. Vaja on lisaks riigiabile välja töötada meetmed, millega tuua laevad uuesti Eesti rahvuslipu alla tagasi. Laevandussektori hääbumine Eestis ei tähenda riigile mitte ainult saamata jäävaid makse meremeeste sotsiaal- ja tulumaksu näol, vaid vähenevat maksutulu terves laevandust toetavas sektoris. Laevade hoidmist rahvuslipu all peetakse oluliseks kõikides Euroopa Liidu liikmesriikides. Kahjuks ei saa sellist järeldust teha Eesti valitsuse tänaste seisukohtade põhjal.

Valitsusliidu koalitsioonileppe punkti 76 kohaselt rakendab valitsusliit meetmeid võrdse konkurentsi tagamiseks Eesti ettevõtetele (sh laevandusettevõtetele) Euroopa Liidu poolt lubatud riigiabi piires. Palume koalitsioonipartneritel oma lubadustest kinni pidada ning alustada selliste riigiabi meetmete väljatöötamist, mis mitte ainult ei peataks juba käimas olevat väljalipustamist, vaid tooks laevad tagasi Eesti lipu alla. Eesti ei saa nimetada ennast mereriigiks, kui tal puudub oma lipu all sõitev laevastik.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. November 2009, 00:00
Otsi:

Ava täpsem otsing