Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Põhjala liigub jõuliselt biokütuse poole

    Rootsi soodustab oma bioetanooli tootmist maksuvabastusega ja on aasta algusest kehtestanud teistest ELi riikidest imporditavale etanoolile tollimaksu 1,50 Rootsi krooni liitri kohta. Algselt 2009. aastani mõeldud maksusoodustust on valitsus otsustanud pikendada veel kolm aastat ning loodab, et ELi energiadirektiiv lubab sellega jätkata ka edaspidi.
    Kõik see ergutab tootjaid, sest ka biokütuse nõudlus kasvab. Sel aastal toodetakse Rootsis autokütuseks sobivat bioetanooli umbes 70 miljonit liitrit. Paari aastaga tahetakse toodang enam kui viiekordistada. Toormeks on nisu ja oder.
    Rootsis on kokku 450 bensiinijaama, kust saab osta bioetanoolbensiini. Kõige levinum kütus on E85, milles etanooli on 85 protsenti ja bensiini 15 protsenti. Kuid üldiselt on Rootsis lubatud etanooli segada seni bensiini hulka kuni 5 protsenti. Euroopa Liidu otsuse kohaselt peab aastaks 2010 ELi riikides kasutatavast autokütusest olema 5,75 protsenti taimset päritolu.
    Rootsis on mitu bioetanooli tootjat. Härjedalens Miljöbränsle tehnoloogia on pälvinud Hiina riikliku energiakontserni huvi ja koos plaanivad nad bioetanooli toomisse investeerida üle kolme miljardi Eesti krooni.
    Firma Lantmännen, mis toodab praegu umbes neljandiku riigi etanoolist, on valitsuse abinõudest ja tarbimise kasvust julgust saanud ning kavatseb ehitada uue etanoolivabriku. Investeeringu suurus on 1,2-1,4 miljardit krooni ning tehase valmimise järel Lantmänneni etanoolitoodang kolmekordistub. Nii loodab firma suurendada oma turuosa 40 protsendini.
    Lisaks oma tootmisele toob Rootsi etanooli ka sisse. Suurim E85 importöör Svensk Etanolkemi AB (Sekab) on teatanud, et tema tütarfirma rajab Ungarisse neli etanoolivabrikut. Projekt läheb Sekabile maksma ligi 6 miljardit Eesti krooni. Kogutoodanguks on kahe aasta pärast kavandatud 600 miljonit liitrit bioetanooli ja põhiliselt läheb see eksporti. Erinevalt Rootsist on seal toormeks mais.
    Soomes bioetanooli seni ei toodeta, vaid tuuakse sisse. Soomes on arvestatud, et biokütuste tootmine praeguse tehnoloogiaga tasub ära alles siis, kui naftabarreli hind kerkib 90-100 dollarini.
    Kuid olukord muutub, kui parlament võtab sügisel vastu kütuse segamise kohustuse, mille järgi tuleb bensiiniga edaspidi segada biokütust, nagu EL nõuab. Kaubandus- ja tööstusminister Mauri Pekkarineni plaani kohaselt peaks algul olema bensiinis biokütust 1-3 protsenti ja paari aasta pärast 5 protsenti. Tema hinnangul ei tõsta see kütuse hinda rohkem kui üks eurosent (15,7 Eesti senti).
    Automüüjad aga väidavad, et biokütuse kasutamist saab eelkõige mõjutada maksudega. Nad usuvad, et järgmine valitsus võtab ette maksureformi, mis soodustab keskkonnasõbralike kütuste kasutamist.
    Soomes on käivitunud elav diskussioon biokütuste teemal. Soome sotsiaaldemokraatliku partei esimees ja rahandusminister Eero Heinäluoma avaldas paar nädalat tagasi arvamust, et eesmärgiks peaks seadma Soome naftasõltuvusest vabanemise aastaks 2030. Üks võimalusi selleks oleks biokütuste tootmine, milleks Soomes sobivad suhkrupeet, oder ja nisu.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Kui “info ei liigu” ehk miks õppida juhina arenemiseks kommunikatsiooni
“Info ei liigu!” Kõik juhid on seda etteheidet kuulnud, see kõlab refräänina igas organisatsioonis. Juhina oli selle kuulmine frustreeriv, kommunikatsiooniteadlasena pakub see samas ka natuke nalja. Mis asi on info? Nähtavasti see, mis kunagi piisavalt ei liigu.
“Info ei liigu!” Kõik juhid on seda etteheidet kuulnud, see kõlab refräänina igas organisatsioonis. Juhina oli selle kuulmine frustreeriv, kommunikatsiooniteadlasena pakub see samas ka natuke nalja. Mis asi on info? Nähtavasti see, mis kunagi piisavalt ei liigu.