Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Puuduliku eeltöö tagajärjel võib maja kokku variseda

    "Nagu lintvundamentide, nii ka vaialuste ehitamiseks rajatakse reeglina kaevend ning kaevetööd ongi varingute peamised põhjused," seletab Ehitusekspertiisibüroo OÜ juhataja Teet Sepaste.
    Tema kinnitusel võib kandva pinnasekihi ning lintvundamentide sügavusel asuvate pinnasekihtide täiendav koormamine tekitada olemasolevate hoonete ebaühtlast vajumist. Sellises olukorras tuleb võtta lähedased olemasolevad hooned uusehitiste rajamise vibratsiooni ja pinnasekihtide koormamise tõttu vaatluse alla. Samuti tuleb jälgida võimalikke vajumeid ning fikseerida hoonete üldine ja siseviimistluse seisund.
    Viimane on vajalik ka kaitseks hilisemate alusetute kahjunõuete vastu.
    Tallinna Tehnikaülikooli ehitiste projekteerimise instituudi dotsendi Väino Voltri hinnangul tuleb enne kaevetööde alustamist selgitada välja olemasolevate hoonete vundamentide seisukord ja selle koha geoloogilised andmed.
    Tartu maantee rekonstrueerimist teostava Skanska EMV Teedeehituse, vaia- ja pinnasetööde divisjoni direktori Jüri Põld möönab, et igasugune maapinna alune pinnasekoormuse vähendamine (väljakaevamine) või vibratsioon (rasketehnika, nt rammimine) rikub pinnase tasakaalu.
    Sama puudutab ka veepinna alandamist. Tulemusena tekkiv tihenemine annab vajumeid ja veeldumine ebaühtlaseid vajumeid, mis omakorda mõjutavadki lähedalasuvaid hooneid ja rajatisi. "Kõige ohtlikum on vale tehnoloogia valik või puudulike uuringute baasil tehtud otsus," selgitab siinjuures Põld.
    Tartu mnt 35/37 varingut käsitlev ekspertiisiakt toob varingu põhjuseks pinnase väljavalgumise hoone vundamendi alt kaevetööde käigus. Sama kinnitab oma 23. augusti pressiteates ka Skanska EMV.
    Sepaste leiab täpsustuseks: "Subjektiivne hinnang kohtvaatluse alusel on, et varingu põhjustas olemasoleva pinnase eemaldamine kogu seina pikkuses hoone vundamendist sügavamalt. Seda oleks pidanud tegema järkude kaupa."
    Sarnane nõue oleks tema veendumusel pidanud sisalduma projekteerimisdokumentides või ehituslepingutes.
    Samas nõuab Sepaste kinnitusel teede projekteerimine, ehitamine ja ehitusjärelevalve eraldi maanteeameti tegevusluba. "Kuid loa eelduseks olevates pädevusnõuetes on nimetatud ainult teid ja rajatisi, mitte hooneid," osutab Sepaste segadusele seadustes.
    "Seadus sellist asja ei reguleeri. See on projektikeskne," kommenteerib Põld uusrajatist vanade hoonete külje alla ehitava firma tegutsemist. Teisalt võivad tema kinnitusel erinevad ametkonnad projekti kooskõlastamisel nõuda teostamise tehnoloogia kontrolli või projekti osana täiendavat lahendust.
    Kuid sisuliselt määrab ikkagi projekteerija kasutatava tehnoloogia, täiendavate abinõude korra ja seire kohustuse.
    Põld osutab tõigale, et uuringute kohustus on tellijal. Kuna uuringud on kallid, tellitakse need võimalikult väikses mahus. Nii valmibki puudulik ja vähese infoga aruanne.
    Tartu maantee rekonstrueerimist teostava Skanska EMV Teedeehituse, vaia- ja pinnasetööde divisjoni direktori Jüri Põllu sõnutsi otseseid nõudmisi uuringute mahu kohta normdokumentides ei ole, tellija hoiab näiliselt raha kokku. Liiatigi on tema arvates Eestis üldse väga vähe geotehnikuid.
    "Tuleb parandada projekteerija ja ehitaja hariduslikku taset ja tema võimet näha ehitusel olulisi probleeme," teab probleemi vastu rohtu Tallinna Tehnikaülikooli ehitiste projekteerimise instituudi dotsent Väino Voltri.
    Ehitusekspertiisibüroo OÜ juhataja Teet Sepaste peab pääseteeks standardi muutmist.
    Hoonetega külgnevate kae-vendite rajamisel napib pahatihti infot olemasolevate hoonete vundamentide kohta. Samuti esineb projektides vigu.
    Esimesel juhul usaldatakse tihti arhiivides leiduvat projekti tegelikku olukorda kontrollimata. Peale tegelikkuses projektist kõrvalekaldumise võib olla tehtud ka ümberehitusi, mis on jäetud dokumenteerimata.
    Lisaks on teostatavad uuringud tihti ebapiisava mahuga. Vundamendi avamine ühest kohast ei anna küllalt informatsiooni kogu hoone kohta. Tulemuseks on projekteeritud lahenduste teostamatus, mis reeglina avastatakse enne tõsiste probleemide tekkimist.
    Teise puuduse puhul ei arvestata näiteks pinnase asendamisel, et selleks tuleb olemasolev eemaldada ning sel hetkel puudub veel projektiga ettenähtud täite vastukaal.
    Sama lugu on alaliste tugiseinte ehitamisega. Kui projektis puudub märkus, et olemasolevad vundamendid tuleb avada ja tööd teostada järkude kaupa, võib tagajärjeks olla varing. Tööde teostamise tehnoloogia on projektides aga tihti ei kajastata. Lisaks esineb raskusi selle arvestamisega kavandatud lahendustes.
    Probleemi võimendab asjaolu, et standardis EVS 811:2002 "Hoone projekt" pole ehitustööde hinnapakkumiste aluseks olevas põhiprojekti staadiumis nõutud ehitustööde tehnoloogia arvestamist lahendustes.
    Vundamentide puhul on standardis eraldi rõhutatud, et ehitusaegsete ajutiste tugiseinte lahendus ei kuulu ehitise projekti koosseisu üheski staadiumis.
    Ühtlasi aga delegeeritakse tööjooniste vajaduse hindamine ja võimalik koostamine ehituslepinguga ehitajale. Samas ei hinnata isegi tööjooniste staadiumis ajutiste tugiseinte vajadust ja lahendust ei esitata.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.