ÄL: Eesti meremees maksab peagi rohkem kui Skandinaavias

13. september 2006, 07:44

Majandusministeerium taotleb lisaeelarvest 30 miljonit krooni, järgmisel aastal teist sama palju laevandusettevõtjate (ehk peaasjalikult Tallinki) toetamiseks.

Tallink teatas augusti lõpul reisilaeva Regina Baltica üleviimisest Läti registrisse, sest nii säästab ettevõte kaks miljonit krooni aastas, kirjutab Ärileht.

'Siiamaani on olnud Eesti registris, nüüd vaatasime ümber,' sõnab Tallink Grupi turundusjuht Peter Roose. 'Samas saavad meremehed, tõsi küll, Läti omad, samuti rohkem kätte.' Läti-Eesti segameeskonnaga laevapere lõunanaabritest liikmete netosissetulek kasvaks ümbermöllimisega 2,5 miljoni krooni võrra.

Regina Baltica ei pruugi jääda ka viimaseks. 'Võimalusi on mitmeid,' ei välista Roose midagi teistegi Tallinki laevade ümberregistreerimisest rääkides.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi koostatud laevanduse riikliku toetusprogrammi eelnõu kinnitab, et Eesti soodne ettevõtete maksusüsteem nullib ära muude riikide ettevõtluse maksutoetuste mõju. Jääb aga tööjõukulude pool. Põhjanaabritele jäävad siinsed kulud (vähemalt esialgu veel) alla, kuid Lätist on need oluliselt kõrgemad. Seda just tänu Läti riigi abistavale käele.

Toetusprogrammi eelnõu järgi oli Viking Line’i meremeeste 2004/2005. aasta keskmine tööjõukulu 20 000 euro ringis (kui arvestada riiklike toetustega), Tallinkil aga umbes 13 500 eurot. Vahe kahaneb, sest meil tõusevad palgad, Skandinaavias aga suurenevad toetused. Sama tempo kestmisel ületab siinne tööjõukulu mõne aasta pärast juba Põhjamaid.

Praegu ilutseb järgmise aasta riigieelarve eelnõus rida, mis määrab 30 miljonit krooni laevandusettevõtete toetuseks. Neljapäevasel valitsuse kabinetinõupidamisel taotleb majandusministeerium sama suurt summat tänavusest lisaeelarvest.

'Tore, kui see tuleks,' ütleb Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühingu esimees Kaia Vask. Summa iseenesest ei ole väga suur – sel aastal ulatub siinsete reisilaevade meremeestelt tasutav sotsiaalmaks 160 miljoni kroonini. Kui aga isegi taotletav raha saadakse, seisab ees teine probleem.

'Kuna maksusüsteemi muutmine ei ole praegu päevakorral, ei saa me seda loodetavasti saadavat toetusraha kasutada meremeeste sotsiaalmaksu vähendamiseks, nagu tahaksime,' nendib majandusministeeriumi avalike suhete nõunik Anu Mõistlik. 'Sestap tuleb raha jaotamiseks leida teine viis, mille kohta me pole veel otsust teinud.'

Kuidas seda korraldada, on keeruline öelda. Euroopa Liit ettevõtteid otseselt subsideerida ei luba.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. November 2009, 00:00
Otsi:

Ava täpsem otsing