Kolmapäev 22. veebruar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Mees, kes esindas Eestit õhus

Harry Tuul 15. september 2006, 00:00

Kuigi tema karjäär Estonian Airis jäi lühikeseks, on Relvest saanud ettevõtte kuvand, kes alati särava ja rõõmsameelsena on selgitanud Estonian Airi lendude hilinemiste, tühistamiste ja ärajäämiste põhjusi. Justkui nöögiks lisas reisijate rahuolematusele omapoolse põntsu ka ettevõtte suuromanik SAS, kes pole rahul poolaastakasumiga, mis on tänavu olnud mullusest nõrgem. Estonian Air ise jooksva aasta majandustulemusi ei kommenteeri. Viimasel ajal on avalikkuse kriitikatulv Estonian Airi suhtes hakanud taanduma, ettevõtte reisijate arv kasvab endiselt ja turuosa langus on stabiliseerunud, samas kui isegi odavlennufirma easyJeti kasv on peatunud ja firma on kaotanud turuosa. Relve hinnangul on Estonian Airil potentsiaali veelgi rohkemaks ning juba detsembris lisandub lennukiparki Boeing 737-300 tüüpi lennuk.

Alles möödunud aastal R-Kioski tegevjuhi kohalt Estonian Airi asepresidendiks tulles oli Relve täis indu. "Näen selles isiklikult endale väga suurt väljakutset. Estonian Air on üks väheseid Eesti ettevõtteid, mis pistab päevast päeva rinda suurte välismaiste konkurentidega," ütles ta toona Äripäevale. Spekuleeriti isegi, et Relvest kasvatatakse uut presidenti, kuid nii paraku ei läinud. ASi Estonian Air nõukogu esimees Olev Schults nendib, et iga juhatuse liige teab, et mõistliku edu korral saab tema karjäär areneda ettevõtte juhi positsioonile ja kaugemalegi. "Ka lahkuv Mart teadis, et temast võib saada mantlipärija B¸rge Thornbechile," räägib ta.

Samas lahkumise põhjusi Schults lahata ei tahtnud. "Mardi Estonian Airist lahkumise põhjuseid võib olla rohkem kui üks, kuid tema vastavat soovi nõukogu liikmed austavad ja liiga keeruliseks sellises olukorras valikute/otsuste kaalumine minna ei saa," ütleb ta vaid.

"Lennundus tõmbab su sisse, nii et sa ei tulegi sealt välja või väljud lühikese aja pärast," selgitab Relve innukalt lahkumise tagamaid, kuid möönab, et ei adunud sinna tööle asudes, kui oluline Estonian Air Eesti inimesele on, et igaüks peab seda oma firmaks. Ta lisab, et lennundus neelab kogu energia ja muuks eriti aega ei jäägi. "Sa planeerid, et tegeled lennundusega," iseloomustab ta päeva kavandamist. Nii jõudis ta enda sõnul järeldusele, et pole mõtet jätkata.

Relvel on Eestile tüüpiliselt noore vanuse kohta pikk juhikogemus ja lennukas karjäär. Alustanud tosina aasta eest Soome magusatootjas Leaf Baltics ASis, tõusis ta kiiresti turundusjuhiks, on seejärel olnud Ühisliisingu turundus- ja PR-direktor ning juhtinud Eesti Kaubandus-Tööstuskoda ja R Kioski ketti.

Kolleegil R-Kioski päevadelt, tollasel müügidirektoril ja praegusel tegevjuhil Jüri Võssokovil jätkub Relve suhtes vaid kiidusõnu. "Suurepärane juht, väga motiveeriv ja hoolitsev, kes annab alluvatele vabaduse otsustada ja tegutseda," iseloomustab Võssokov endist ülemust. Ka inimesena peab Võssokov Relvest väga lugu, öeldes, et ta on "inimene kellega saab kõikidest asjadest rääkida, kes valdab kõiki teemasid ning orienteerub väga hästi elus ja maailmas". Viimasel ajal on suhtlemist jäänud vähemaks, kuid aeg-ajalt saadakse lõunaks kokku siiani.

Leaf Baltics ASi juhatuse liige Kristiina Ajando mäletab Relvet väga hea suhtleja ja suurepäraste ideedega turundusjuhina. Kunagi aga oleks Relvest peaaegu saanud õpetaja, kui ta osaliselt sõjaväe eest pääsemiseks asus sõbraga Tallinna Pedagoogikaülikooli soome filoloogiat õppima. Õpetaja elukutse teda siiski ei paelunud ning vastvabanenud ja majandusarengut alustanud Eesti innustas Relvet valima majandusõpingud.

Vaba aja pühendab Relve perele, kuid on ka suur spordisõber ja teeb trenni vähemalt viis korda nädalas. "Parem on 30 minutit trenaþööril kui üldse mitte midagi," ütleb ta ise. Ta kuulub Eesti Rannajalgpalli Liidu juhatusse, kuigi ise ta seda ei mängi, vaid on pigem fänn. Liidu tegevjuhi Kari-Andri Kaski sõnul on Relve põline korvpallur, kuid mängib ka jalgpalli. Relve on korvpalli mänginud alates esimesest klassist, vahepeal ka meistriliigas ja kuulub esimeses liigas mängiva meeskonna nimekirja.

"Viimasel aastal pole ma küll trenni ega palliplatsile jõudnud," tõdeb ta.

Kari-Andri Kask peab Relvet konkreetseks ja hea huumorimeelega sõbraks. Ta lisab, et Relve leiab alati aega ka sõpradele, kelle seltsis lõõgastuda. "Ma usun, et nad väga ei virise," ütleb Relve ise ja lisab, et viimasel aastal on sõprade jaoks vähem aega olnud.

Relvet on pärjatud ka välismaise autasuga. Nimelt korraldas ta 1998. aastal Kaubanduskoja peadirektorina Norra kuninga visiidi raames ärikonverentsi ja sai Norra Kuningriigi teeneteordeni Kommandor Med Stjerne II klass. Kuninga käepigistust sellega ei kaasnenud ja ka ordenit ennast nägi Relve alles poole aasta pärast.

Lendamist Relve siiski ei jäta, kuid teeb seda nüüd tavareisijana. Kuhu ta pärast 16. oktoobrit võiks maanduda, ta veel ei avalda, kuid ütleb, et see pole poliitika.

"Tavaliselt kui ta kuskilt lahkub, siis on tal backup (varuplaan) juba vaikselt valmis mõeldud," on Kari-Andri Kask veendunud, et sõber leiab ka edaspidi tasuva töö.

ASi Estonian Air nõukogu esimees Olev Schults peab lennundust väga eriliseks tööstusharuks, mis on samaaegselt tihti ülekonkureeriv ja väga reguleeritud. Tihe konkurents tingib ka suure tähelepanu.

"Rahulolematud reisijad, üleskruvitud ajakirjandus ja uskumatud spekulatsioonid pole ainult Eesti fenomen," tõdeb Schults ja lisab, et sellises olukorras, mida lennufirma juhtkonda kuuluv inimene peab "normaalseks" töökeskkonnaks, tuleb ellu jääda ja suuta ka väärtust luua. "See ei ole kerge ja ainult parimad jäävad platsi peale.

"Ma ei välista samas, et paljudele selline pinge ja töö lihtsalt ei sobi ning jõuga ennast koha peal hoida ei saa," nendib Schults, kelle sõnul esitavad kolleegid su ümber sulle samu kõrgeid nõudmisi, mis neid endid juhivad. "Tahaksin ise näha, et Mardi järglane leitakse kiiresti ja Estonian Airi tulevane juht tuleb ettevõtte seest," lisab Schults, kelle arvates võiks see õppimisvõimelisele, tugevale ja lennundusest sissevõetust mitte häbenevale juhile olla suurim väljakutse, mida Eesti majandusruum üldse pakkuda saaks.

Ta lisas, et juhtkonna palgatase peaks Eesti mõistes olema väga motiveeriv; on ka üsna tavaline, et (äri)reisida tuleb palju ning mõnele on see täiendavaks motiiviks.

Inimesena on Mart oma olemuselt energiline ja positiivne ning hoolib väga oma perekonnast ja lähedastest. Ta oli ühtlasi nii liider kui ka meeskonnamängija. Reeglina on Mardil asjadest oma nägemus ja arusaam, kuidas nad võiksid olla. Samal ajal on tal respekt ka teiste arvamuste suhtes ja pigem ta annab lõpliku valiku tegemise oma meeskonnale. Tema lahkumisest on kahju. Tööd ja eraelu pole me siiani sassi ajanud, aga loodan, et nüüd saame edaspidi ka vabal ajal kokku.

Oleme tuttavad ammusest ajast, kui ta oli Kaubanduskoja tegevdirektor. Aga rohkem hakkasime kokku puutuma siis, kui ta siirdus tööle R-Kioskisse, ja sõbraks saime ühist koolipinki nühkides viimase paari aasta jooksul. Ta on positiivne, rõõmsatujuline ja kaasakiskuv inimene, kellel on alati väga tugev enda arvamus. Ta on inimene, kes kogu aeg ja pidevalt võtab initsiatiivi ning kui ta näeb probleemi, siis ta sekkub sellesse. Minu arust on Mart väga järjekindel ja põhimõtteline inimene. Ma ei ole jõudnud Mardiga veel sellest täpselt rääkida, aga ma olin natuke üllatunud, et ta Estonian Airist lahkub.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 16:16
Otsi:

Ava täpsem otsing