Laupäev 25. veebruar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Automaailma ihaldusväärsed iluduskonkursid

Tarmo Riisenberg 20. september 2006, 00:00

Nii nagu missivalimistegi puhul, võib selliseid üritused jaotada kahte gruppi: tähtsad ja vähemtähtsad. Ühed loodud pigem korraldajate endi olemasolu õigustamiseks, teised aga aastatega saanud endale ihaldatud trofee staatuse.

Euroopas on kahtlemata suurima kuulsuse saavutanud üritus nimega Car of The Year. Tegu on 1964. aastal alguse saanud üritusega, millele pani aluse grupp ajakirju erinevatest Euroopa riikidest.

Konkursi žürii koosneb erinevate Euroopa autoväljaannete ajakirjanikest, konkreetset riiki esindavate inimeste hulk aga varieerub sõltuvalt riigi suurusest ja autotööstuse olemasolust. Näiteks 2006. aasta "Car of The Year valimistel osales 58 ajakirjanikku 22 eri riigist, nende hinnangu põhjal pälvis aasta sõiduvahendi tiitli Renault Clio.

Ühe kindla auto valimine parimaks on ka Euroopa Aasta Auto valimise üheks peamiseks erinevuseks konkurentide ees: muudes küsitlustes valitakse tihti parimad erinevates kategooriates: parim sõiduauto, parim maastur, parim linnaauto jne. Car of The Year üritab aga leida parimatest parima.

Alates 2005. aastast toimub aga maailma parima sõiduvahendi ehk World Car of The Year valimine. Tegu on igal aastal New Yorgi autonäitusel oma finaali jõudva üritusega, mil nimetatakse ametlikult "Maailma parim sõiduk". Tegu pole "tellitud muusikaga", vaid valiku eest hoolitseb 48st sõltumatust USA, Euroopa ja Aasia autoajakirjanikust koosnev žürii. Erinevalt Euroopa parima auto valimisest antakse lisaks tiitlile World Car of the Year (sel aastal Eestiga sarnaselt BMW 3-seeria) välja auhinnad World Green Car (Honda Civic Hybrid), World Performance Car (Porsche Cayman S) ja World Design of the Year (Citro?n C4).

Vahel ei lähe auhinna nimi ja sisu ka omavahel hästi kokku. Nii eksisteerib International Car of Yeari nimeline auhind, mida annab välja USA ajakiri Road & Travel. Kõlavast nimest hoolimata on tegu aga USAs müüdavatele sõidukitele keskendunud konkursiga. Loomulikult valitakse aasta parim sõiduvahend (2006 oli selleks Dodge Charger), kuid mõnevõrra lõbusa sõnastusega kategooriaid on teisigi: Most Respected Sedan, Most Sex Appeal Pickup Truck, Most Athletic SUV jne. Oma suhtumiselt on tegu pigem Oscarite valimist meenutava show'ga, mida kantakse erisaatena üle televisioonis ja mille 1000 külalisega galaõhtut peetakse Põhja-Ameerika Rahvusvahelise Autonäituse (NAIAS) avalöögiks.

Eraldi teemaks on konkreetsete ajakirjade poolt jagatava Aasta Auto tiitlid. Eriti rohkelt on neid USAs, tuntuimaks nende seast meilgi müügil olev ajakirja Motor Trend poolt korraldatav "Car of the Year" konkurss. Sealgi ei valita ainult ühte parimat sõidukit, vaid esimene selgub kategooriates "car", "truck" ja SUV. Tegu on muuseas ühe vanima sellise konkursiga: esimene Aasta Auto valiti juba kaugel 1949. aastal. Läbi aegade on seda peetud Ameerika üheks mõjukaimaks autokonkursiks, kuid antud üritus ja seal tehtud valikud on kutsunud esile ka kõige rohkem valikute motiive küsimärgistavaid diskussioone. Eelmisel aastal pälvisid tiitlid Honda Civic (Car of the Year), Honda Ridgeline (Truck of the Year) ja Nissan X-Terra (SUV of the Year).

Samamoodi valivad oma parimaid ka teised olulised autoajakirjad: Automobile, AutoWeek, Car&Driver, Road & Track, internetiportaal Edmunds.com. Süsteem on üldjuhul lihtne: parimate valiku teevad kas ajakirjanikud või siis lugejad spetsiaalse hääletuse abil. Eesti Aasta Auto valimisel on kasutusel mõlemad variandid: lisaks ajakirjanikest žüriile valitavale Eesti Aasta Autole oli kõigil huvilistel võimalik lüüa kaasa ka Eesti Rahvaauto valimistel. Viimane kord langesid žürii ja lugejate huvid ühte: mõlemad tiitlid pälvis BMW 3-seeria.

Oma panuse saavad Eesti autohuvilised anda ka Euroopas peetaval Auto 1 valimistele, Eestis esindab seda konkurssi Auto Bild Eesti.

Auhindade jagamise puhul tekib alati kahtlusi ka ses suhtes, kas ja kui palju on valijaid mõjutatud või kas nad on mõjutatavad. Nii räägitakse ühe Euroopa konkursi puhul hindajatele omal ajal tehtud kingitusest ja meeldivatest reisidest. Sellele kahtlase väärtusega lähenemisele tegi aga lõpu inglise ajakirjaniku meelekindlus: nimelt andis ta kõige rohkem "määrimisega" tegelenud firma sõidukile hindamise käigus 0 punkti, jättes tolle nii lõpparvestuses napilt teiseks. Tulemus: edaspidi oli kord majas. Loodetavasti on ka praegu.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:20
Otsi:

Ava täpsem otsing