Aare Kilp: Ühistransporti ootab kiire arenguhüpe kvaliteedi parandamiseks

Rivo Sarapik 25. september 2006, 00:00

Kilp hindas kohalikku bussiveoturgu paremaks Euroopa keskmisest tasemest. Samas plaanivad kõik suuremad bussi- ja raudteereisijatevedudega tegelevad firmad suuri investeeringuid, et ühistransporti lähiaastail populaarsemaks muuta.

"Busside keskmine vanus on Eestis 16-18 aastat, mis jääb näiteks Soomele kuni 11 aastaga alla, kus liinikonkursi võitja bussipargi keskmine vanus ei tohiks ületada seitset aastat," illustreeris Kilp mahajäämust.

Bussiparkide vanuse põhjustajaks nimetas Kilp ebakindlaid tingimusi turul, kus vedajad tegid tööd üheaastaste lepingutega. See olukord muutub, sest turg korrastub ning stabiliseerub.

"Nüüd tehakse ka kuni 10aastaseid lepinguid, mis tähendab, et vedajad julgevad riske võtta ning investeerida," lisas Kilp.

Go Bus ostab näiteks sel aastal 40 uut bussi, rahaliselt tähendab see ca 100 mln kroonist investeeringut. Sellises tempos pargiuuendamist lubas Kilp ka lähiaastatel.

Investeeringuid ootab ka raudteetransport. Edelaraudtee ja Elektriraudtee peavad Kilbi sõnul riigiga läbirääkimist, et vahetada aastatel 2008-2010 välja kogu rongipark. Optimismi rongireisijateveoks on. Tallinna-Tartu suunal kasvas pärast kiirrongi käivitamist piletitulu kahe aasta jooksul 50%, Tallinna-Moskva liinil 22%.

"Venemaa suunalise kasvu tulemusena käivitub taas Tallinna-Peterburi liinil igapäevane regulaarrong," selgitas Kilp. Ida suunalisel reisirongiliiklusel ennustab üle Kilp 20% kasvu ka järgmisteks aastateks, sest rong on kiirem kui buss ning auto. Tallinna-Riia-suunalise rongi käivitamist aga Kilp enne perspektiivikaks ei pea, kui uus raudteeinfrastruktuuri on välja ehitatud.

Soome ja mujale välismaale liikunud bussijuhtide tõttu on Tallinna bussijuhtide palgad tänavu 38,5% kasvanud.

Kui suur peaks olema investeeringute maht, et tõsta rongi liikumiskiirus Tallinna-Narva suunal 150 km/h?

Aare Kilp: Täpseid numbreid ei oska ma täna öelda. Taani Komisjon töötab Rail Baltica projekti kallal ja teeb arvutusi ja uuringuid, et Tallinnast Varssavisse jõuaks kuue tunniga.

Rongi kiirus on selle aja puhul umbes sama. Kui nende uuring valmis saab, siis sealt selguvad täpsed numbrid.

Aga näiteks rongiliini arendamine Tallinnast Pärnu kahe tunniga maksaks ca 50-100 miljonit krooni, mis ei olegi väga suur summa. Seda investeeringut aga ei pea tegema erainvestor, vaid võiks riik Euroopa fondide vahenditest rahastada.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:20
Otsi:

Ava täpsem otsing