Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Aavo Kokk: meediafirmad võidavad reklaamituru kasvust ka tuleval aastal
Eesti Päevalehe peatoimetaja Aavo Koka sõnul on meedia tugevalt seotud sesoonsusega. Näiteks reklaamide hinnad on headel perioodidel kõrgemad ja millegipärast otsivad meediaettevõtted aktiivselt töötajaid aprillis, mais, septembris ja oktoobris, aga mitte muul ajal.
Kokki hinnangul ei juhtuks meediaturul ka midagi katastroofilist, kui reklaamiturg peaks järgmisel aastal minema langusse.
Kõige raskemasse olukorda võivad sattuda televisioonid, kellel lihtsalt ei ole muid sissetulekuid. "Sellel turul võidavad need, kes valivad tulevikuks väga selge strateegia. Strateegiateks oleksid esiteks mitmekesine tooteportfell, nagu on seda Äripäeval, Eesti Ekspressil, Eesti Päevalehel, Ajakirjade Kirjastusel ja Triol, võis siis väga suur põhitoode nagu seda on Postimees, Õhtuleht, TV3 ja Kanal 2."
Kokk ennustab, et reklaamikäive kasvab kümme protsenti ehk 135 miljonit krooni ja tellimistulud kasvavad seoses hinnatõusuga. Samuti pakuti, et käiberentaablus jääb 12-15 protsendi vahemikku.
Ennustuste hulgas oli ka väide, et kulud kasvavad märgatavalt. Kõige suuremaks kulutuste kasvatajaks on kojukanne, mis kasvab praeguselt 80 sendilt 1,3 krooni peale ühe ajalehe kohta. Veel nimetas Kokk, et töökohtade arv suureneb uutes ajakirjades ja internetifirmades.
Üllatavaima väitena toodi esile see, et Linnaleht jõuab kasumisse või selle lähedale. Lootust ju selleks iseenesest on, sest tegemist on ainukese omalaadse lehega Eestis ja mujal maailmas selline formaat ehk tasuta ajaleht töötab väga hästi.
Kokki sõnul kulutavad meediafirmad väiksemate ettevõtete ostmiseks praegu kordi suuremaid summasid, kui tarvis oleks. Eesti Päevalehe peatoimetaja kardab ennekõike seda, et keegi teeb selles valdkonnas varem või hiljem lollusi.
Praegu seda veel tehtud ei ole, kuid ükskord see siiski juhtub. "Seni liialt kallilt midagi veel ostetud ei ole. Näiteks, kui sel aastal oli pakkumises Auto24.ee portaal, siis potentsiaalsed ostjad leidsid, et olenemata sinna juurde pandud lisaväärtustest, on hind liialt kallis ja sellist ettevõtet on odavam ise teha."
Näitena tõi Aavo Kokk juurde Eesti Ekspressi, kes oli küll potentsiaalne ostja, kuid kes ise autoportaaliga turule sisenes.
Millal hakatakse internetis pakutava info eest raha küsima?
Aavo Kokk: Näeme lähiajal palju katsetusi. Uudiste eest ei hakata raha küsima, see on tasuta kaup. Küsitakse muude asjade eest, näiteks laadida PDF-failina alla selle päeva ajaleht. Samuti ehk arvamuslugude eest. Tekib palju selliseid mudeleid, kus püütakse ära kasutada impulssoste.