Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Olle Horm: meie Hiina siga ei karda
Rakvere Lihakombinaadi tegevjuht Olle Horm oli Äriplaan 2007 konverentsil esinedes seda meelt, et Eestimaa toiduainetööstus ei pea keskenduma niivõrd välismaise konkurentsi tõrjumisele, kui pigem püüdma oma kättevõidetud turuosa iga hinna eest hoida.
"Kui me üldse kedagi kartma peaksime, siis ehk Leedu või Poola tootjat," märkis Horm. "Kui näiteks hakkliha müügiaeg on viis päeva ja tarbija tahab sellest 3-4 päeva endale saada, siis on tootjale suur väljakutse, kuidas võimalikult värske kaup poodidesse saada. Tarbimiskohast kaugel toodetud kraam siin ei konkureeri." Sama kehtib tema arvates ka tooraine kohta, mis peab olema värske, seega kohalik.
Kuna toidutööstuse toodangu, eriti lihatoodete säilivusaeg on suhteliselt lühike, jäädes üldjuhul 5 ja 60 päeva vahele, siis peab selline ettevõte tegelema Hormi hinnangul igapäevase ennustamisega, sest väga konkreetseid kestvuslepinguid tellijatega teha ei saa.
Tõenäoliselt kasvab lihatoodete tarbimine 2007. aastal keskmiselt 7%, hooajakaupade puhul võib kasv olla kuni 30%, rääkis Horm. "Samas peame arvestama, et meid kõige rohkem mõjutav müügimees on ilmataat," möönab ta. "Oleksime me vaid tänavust suve ette osanud näha - grilltoodete tarbimine kasvas koguni 50%."
Tarbija eelistab üha enam mugavat väikepakendis toodet, mis on eeltöödeldud või millel on mingisugune muu lisaväärtus.
"Meie inimeste seas levib järjest rohkem uus elustiil - kokkamine, ja loomulikult peab tootja sellega arvestama," iseloomustas Olle Horm rahva tarbimisharjumuste muutumist.
Ostueelistuste osas tuleval aastal suuri muutusi Hormi prognoosi kohaselt ei tule. "Vaesed ostavad odavamat kaupa, sest on selleks sunnitud, rikastele lihtsalt meeldib osta võimalikult odavalt," resümeeris ta tõsiasja, et ostja eelistab üldjuhul ikkagi odavamat kaupa.
Toidukaupade turunduses tulevad seega mängu teised mõjutusvahendid, millest üks on kaubamärk, selle tuntus ja mainekus.
Olle Hormi meelest on oluline mitte niivõrd klientide rahulolu, kuivõrd nende lojaalsus ühele või teisele brändile. See on ka põhjus, miks ta prognoosib meediakulude suurenemist toiduainetetööstuste eelarves.
Veel ühe olulise edukuse garandina nimetas Horm oskust oma toorainest võimalikult suur osa võimalikult suure rahaga maha müüa.
"Kujutage ette, milline näeb välja lehma magu. Võin kinnitada, et see on üsna kole asi," rääkis Horm konverentsil. "Aga ungarlastele on see rahvusroog ja nad on nõus lehmamagude eest head raha maksma."
Kui suure osa Rakvere Lihakombinaadi toorainest moodustab kohapeal toodetud liha?
Olle Horm: Kuna meie kontserni kuulub Baltimaade ja tegelikult üldse kogu Ida-Euroopa üks suuremaid seakasvatusettevõtteid EKSEKO, siis tänu sellele kasutame 90% ulatuses Eestimaal kasvatatud sigu.
Ülejäänud osa toome sisse külmutatult ja seda töödeldakse enne tootmisse suunamist spetsiaalsete sulatusseadmetega.