Kiirete turusituatsiooni muutuste ajad saavad jätku 2007. aastal

Kristo Kiviorg 27. september 2006, 00:00

Globaalses äris on hinda mõjutavaid sisendeid äärmiselt palju. Hinnaprognoose on üha keerulisem teha.

Vaid raudtee veotariifid püsivad järgmisel aastal stabiilsed.

Teistes sektorites võib olla lühiajalisi hinnakõikumisi, kuid pikemas perspektiivis viib energia ning tööjõu kallinemine ka teenuste hindade tõusule.

Alljärgnevalt asjaosaliste turukommentaarid ning prognoosid järgmiseks aastaks.

Raske on prognoosida, mida teevad raudtee veotariifid järgmisel aastal. Viimastel aastatel on tariifid püsinud samal tasemel ning loodetavasti sama trend jätkub ka tuleval aastal. Kõik sõltub sellest, mis saab Eesti Raudteest.

Kui riik peaks raudtee taas oma valdusse saama, võivad veotariifide hinnad tõusta, kuna riigil on vaja raudtee investeeringuteks raha. Samas võidakse vahendeid ka mujalt leida, mitte läbi tariifihindade tõusu.

Hetkel tuleb lihtsalt oodata, mida arengud toovad.

Hinnad ning hinnatõus on teema, mida ei saa ühe valemi abil arvutada ega välja öelda. Meie ärimudelit ja iseärasusi silmas pidades tabavad teenuse hinnamuutused kõigepealt hulgimüügifirmasid ja kauba tarbijani jõuavad need kauba müügihinna kaudu.

Hinnamuutused on seotud teenusele kulutatud ressursside hinnaga.

Valmistades ette teenuse hindade muutmist, on tähtis hinnata eraldi tegevusi, millistest teenus koosneb.

Paratamatu on, et teenuse ostja peab koos teenuse pakkujaga hindama, millises osakaalus tarbib mingi teenuseliik mitmesuguseid ressursse (elekter, vesi jms).

Kui autokütuse või monopoolselt müüdava elektrienergia tõus on lihtsalt fikseeritav, siis keerulisem on lugu töötajate palkadega. 2006. aasta kulude kasvust on tuntavaim just oskustööjõu kallinemine.

Laotoimingute hinna aga kujundabki põhiliselt töötajate palgaks mineva raha hulk.

On tegevusi, milliste puhul on töö automatiseerimise võimalused klientide erinevate vajaduste tõttu piiratud ja teenuse kvaliteedi määrabki töötajate pädevus.

Kiirtranspordis mõjutavad hinda väga lihtsustatult kaks tegurit: kütuse hind ning kõik muu ehk tegevused, mida ettevõte suudab ise mõjutada.

Kütuse hinna muudatused kajastuvad muutuvas kütuse lisatasu indeksis. Siin mõjutab viimasel ajal hinda olukord Lähis-Idas.

Teine hinnakomponent, mis sõltub firma tegemistest, muutub samuti. Tegemist ei ole hinnatõusuga, vaid pigem korrigeeritakse hinda vastavalt Eesti turu olukorrale ja TNT võrkude arendamisele.

Merevedude hindu mõjutavad kõige enam kõikvõimalikud lisatasud, näiteks kõrghooaja puhul. Hetkel on import ja eksport kenasti tasakaalus. See valmistabki kõige enam rõõmu.

Probleem tekib siin selles, et Eesti sadamad töötavad maksimumjõudluse piirimail, Muuga konteinerterminal töötab juba antud hetkel üle võimete piiri. Põhjuseks Venemaalt saabuvate kaubavoogude kiire kasv.

Ekspordihindade osas prognoosin järgmiseks aastaks tõusu 10-20% ning impordi osas jääb see 10-15% vahemikku.

Ka tänavu on hinnad kerkinud hinnanguliselt sama palju. Kuna majanduskasv on kiire ning tarbimine suur, pole kliendid hinnatõusu tänavu südamesse võtnud.

Hetkel valitseb turul kauba ülepakkumine ja puudus laevakohtadest. Kui maailmas mingit suuremat poliitilist kriisi, sõda ega majanduskriisi ei teki, ei muutu merevedudes järgmisel aastal suurt midagi.

Hind võib nii tõusta kui ka langeda sõltuvalt asjaoludest. Analüütikud ennustavad nii majanduskasvu kui ka majanduskasvu pidurdumist, kütusehinna osas ollakse üksmeelel, et pikas perspektiivis kütuse hind tõuseb jne.

Ekspordi hind Kaug-Itta ning USA-sse on jäänud sellel aastal enam-vähem samaks, impordi hind on aga kasvanud - põhjuseks kütusehinna tõus ja puudus laevakohtadest.

Meie ettevõtte tegeleb lennutranspordi kaubaruumi müügiga ekspedeerijatele ehk siis logistikateenus, mille hinnamuutusi kommenteerime, on lennutransport Tallinnast.

Tallinnast lähtuva lennutranspordi kaubaruumi müügihinna määravateks teguriteks osutuvad järgneval aastal lisatasude suurusjärgud ehk siis, kuidas jätkab muutumist kütuse lisatasu ning mis hakkab toimuma 1. jaanuarist turvatasudega.

Trend näitab, et mõlemad tasud tõusevad. Kütuse lisatasu tõus on põhjustatud naftahindadest ning turvatasu sõltub Euroopa Liidu direktiividest.

Hetkel on arutelul lennukaupade turvalisuse tõstmine muutmaks 1. jaanuarist 2007 known ja unknown shipper-kontseptsiooni, mis võib tõsta oluliselt turvatasu või siis pikendada lennutranspordi aega.

Tänasel päeval on lisatasud kokku 0,75 eurot kilogrammi kohta, moodustades Euroopa suundadel lennutranspordi maksumusest 60%.

Meil läheb hästi, kui suudame baaslennutariife Tallinnast hoida järgmisel aastal 2006. aasta tasemel.

Sellel aastal on lennutransport kallinenud kütuse lisatasu arvelt.

Samuti on lisandunud AAMS (Air Automated Manifest System) tasu, mida rakendatakse saadetise eelinfo edastamiseks USA, Kanada ja nüüd ka India tollile.

Selle nõude on kehtestanud vastavate riikide tolliametid ning tolli ees vastutab lennukompanii.

Lennukompanii omakorda võtab teenustasu kauba saatjatelt, lähtudes tasu kehtestamisel sellest, millist kanalit pidi on vajalik info lennukompaniini jõudnud. Tasu on vahemikus 31-125 krooni saadetise kohta.

Surve hinnatõusule on pidevalt kasvanud. Ühelt poolt üritame kulude kasvu ohjata ja teiselt poolt klientidega läbirääkida, kuid lõppkokkuvõttes on hinnatõusu puhul küsimus üksnes ajas.

Kui siiani on palgaturul toimuv käinud meist üle lainetena, siis edaspidi võib olla peaksime rääkima pigem lainetena. Õnneks on transport selline valdkond, mis ei lõpe niisama ära, alati on vaja kaupu vedada, alati leidub teenusepakkujaid. Suurimat hinnatõusu julgeksin ennustada autotranspordis, samuti kohalikus laialiveos.

Lennu- ja meretranspordis ei tohiks hinnatõus kuigi suur tulla, seal on määravamad lennu- ja laevaliinide otsused, samuti rahvusvaheline poliitika, millele Eesti turu mõju on minimaalne. Suuri hinnatõuse ette ei näe. Hinnatõus erineb ettevõtete lõikes palju, sest kui üks firma on hindu mitu aastat muutmatuna hoidnud ja teine samal aastal juba hindu tõstnud, siis ühtsest üldisest hinnatõusust rääkida ei saa. Otsustajaks on ikkagi klient, sest igal teenusel on õige hind ja iga hinna taga on sisuline lahendus.

Otseselt mõjutavad hindu meie endi töötajate palgakulud, kuid samuti transpordikulud, sest autod ja laevad ei sõida ju ise, neid juhivad ikkagi inimesed. Mahtude optimeerimise ja tegevuste läbimõtlemisega suudame küll sünergiaid luua, kuid sedagi vaid teatud piirini. Karmistuvad keskkonnanõuded tõstavad laevapiletite hindu ning vedajatele makstavaid tasusid. Tänavu oleme pisut kergitanud hindu mõnel autotranspordi suunal, ka oleme vaadanud üle tolliteenuste hinnakirja.

Logistikateenuste hinnad tõusevad jätkuvalt seoses kütusehindade kallinemisega maailmaturul ja tööjõule tehtavate kulutuste suurenemisega. Kvaliteedi tagamiseks ja hoidmiseks on hinnataseme tõus koos kulude tõusuga möödapääsmatu.

Maanteevedude puhul suurenevad grupikauba hinnad mõne protsendi võrra vastavalt tururegulatsioonile, osakoormate ja täistreilerite hinnad tõusevad absoluutarvudes veidi enam. Hinnamuutus klientidele võib tulla kas teenuse hinnakasvu või kütuselisa suurenemise kaudu.

Esimeses järjekorras mõjutab logistikateenuste hinda kütusehindade tõus, kuid üha suuremat rolli mängib üldine tarbijaindeksi kasv ja seeläbi ka palgatõus turul. Eesti majanduses tervikuna on suurenenud oht, et palgakasv ületab tootluse kasvu.

Jätkub tööjõupuudus - eriti autojuhtide ja ekspe-deerijate osas, kelle ülesostmine viib ka turuhinnad üles. Tööpuuduse määr hakkab lähenema tasemele, kus täiendavat tööjõudu on üha raskem leida. Maanteevedude hindade kujunemisel mängib sesoonselt oma rolli kindlasti ka ekspordi-impordi tasakaal, seda eriti puhkuste perioodil.

Põhiliselt mõjutavad järgmisel aastal teenuste hindu peamiselt palga ja kütusehindade tõus, mistõttu kallinevad ka transpordi ja laoteenuste hinnad ja seda hinnanguliselt vahemikus 10-20%.

Hinna kujunemise kaks suuremat tegurit on esmajärjekorras töötasu ja kvalifitseeritud tööjõu puudus ning seejärel kütuse hind.

Tänavu oleme transporditeenuse hinda tõstnud 10% võrra kevadel. Järgmist hinnatõusu on oodata nüüd sügisel.

Järgmise aasta hindade kohta on üha raskem midagi ennustada. Olukord maailmas võib muutuda tundidega, seepärast ei julgegi konkreetselt hinnata, milliseks hinnatõus võiks kujuneda.

Järgmisel aastal teenused kindlasti kallinevad, kuna nafta hind püsib tänu investeeringutele rafineerimistehastesse kõrge. Seega võib näiteks kahe aasta pärast oodata naftahinna mõningast langust, aga järgmise aastaga ei tohiks veel midagi juhtuda. Samuti veab maanteeveo hinna üles vajadus tõsta veokijuhtide palku. Tänasel hetkel peaks korraliku juhi palk olema 30% kõrgem.

Maanteevedude hinda kujundame, lähtudes turuliidrite tegevusest.

Hetkel on turul muidugi kuum. Ei välista, et lähiajal võib saabuda "pohmell", mis võib tähendada tarbimise mõningast vähenemist ning sealtkaudu ka transporditeenuste kokkutõmbumist.

Olen seisukohal, et ülioluline trendikuu on detsember, siis antakse suund järgmisele aastale.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:20
Otsi:

Ava täpsem otsing