Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Oh seda Prantsusmaad küll!

Urvika Palts 27. september 2006, 00:00

Keset juulikuu palavust sain pealtnäha lihtsa tööülesande. Pidin leidma kolme nädala pärast valmivale kaubale autotranspordi suunal Prantsusmaa-Eesti.

Esialgu tundus vedaja leidmine käkitegu, sest paljud Eesti ekspediitor- ja transpordifirmad veavad kaupa Prantsusmaalt. Kirjutasin hinnapäringusse kauba koguse, laadimise aja ja linna andmed ning saatsin kolmele suuremale ekspediitorfirmale. Lootsin samal päeval laekuvate hinnapakkumiste vahel madalaima hinna järgi võitja valida.

Vaatamata lõunale saabus paari minuti pärast esimene hinnapakkumine, kuid veoaega kirjas polnud. Hinnapäringusse olin rasvases kirjas märkinud, et soovin teada ka veoaega. Kaup oli tingimata vaja Eestisse toimetada võimalikult kiirelt ehk reedel peale tõstetud kaup pidi kolmapäeval juba meie laoriiuleid koormama.

Tarneajaks pakkus ekspediitor nädal varasema kuupäeva kui laadimisaeg. Milline imeline firma, suudab kaupu minevikku toimetada!

Hiljem selgus, et ajamasinat neil ikkagi pole ja kauba veoaeg on kaks nädalat. Küsisin nädalase veo võimalikkust, aga kuna nende regulaarveod väljusid Prantsusmaalt neljapäeviti, polnud nädalaga võimalik kaupa kohale toimetada. Regulaarvedude peamine valupunkt on jäikus: kui kaup jääb maha, tuleb oodata terve nädal.

Jätsin pakkumise kõrvale kui juba heliseb telefon ja järgmine transpordifirma teatas: "Prantsusmaalt EI OLE võimalik kahe nädalaga 17 alust Eestisse tuua."

Pööritasin silmi ja kritseldasin paberile kuuldud vabandusi. Esiteks pole Prantsusmaal veoautosid, sest firmadel on suvepuhkused ja kaupa sinna peaaegu ei veetagi. Teiseks on Euroopas kuumuse tõttu liikluskeelud. Kolmandaks on tegemist osakoormaga, nii et isegi kui leitaks auto, poleks kedagi, kes täidaks teise poole autost. Neljandaks…

Kuidas pole võimalik nädalaga kaupa Eestisse vedada? Nui neljaks, me peame selle kindlasti nädalaga Eestisse saama!

Paar päeva hiljem potsatas veel viie transpordifirma postkasti Prantsusmaa-transpordi hinnapäring. Lisaks hinnapakkumistele sain veel mõned vabandused, miks Eestisse ei saa nädalaga kaupa tuua.

"Meil on küll auto Prantsusmaal, aga juht peab vahepeal puhkama. Teate, neid digitaalseid sõidumeerikuid ei saa ju nii vabalt käsitleda," kostis telefonist.

Tean, tean. Kevadest saadik olen seda vabandust pidevalt kuulnud.

Miks keegi ei paku lahendusi? Kas ekspediitoritele ei õpetata klienditeenindust? Naerata ja paku lahendusi, mitte vabandusi.

Saatsin veel viiele firmale hinnapäringu. Üks firma teatas, et nemad ei tegele Prantsusmaa kaubavedudega. Sain firma kontaktaadressi Eesti Ekspedeerijate Assotsiatsiooni kodulehelt ja eeldasin, et Lõuna-Euroopa vedude alla kuulub ka Prantsusmaa. Nädalast veoaega ei paku endiselt ükski firma.

Peast käib läbi mõte ise ekspediitoriamet ette võtta ning ekspordi ja impordiga tegelevate tuttavatega üks auto kokku komplekteerida.

Uurisin tuttavalt, kuidas tal Prantsusmaalt import edeneb. "Ei saa kurta, homme tuleb üks auto ja..." Tunneli lõpus hakkas koitma valgus.

Ekspediitorid, kes lubasid nädala pärast uuesti kontakteeruda, et täpsustada autode saadavust, polnud nädal hiljem märku andnud. Laadimiseni jäi 10 päeva.

Näitasin ise aktiivsust üles, helistasin firmadele ja pakkusin lahendusi. Kui me maksame täiskoorma eest, kas siis saame 100% garantii, et kaup nädalaga kohale jõuab? Ei saa. Kas on võimalik kombineerida auto- ja meretransporti, et vältida Poola sõidukeelde ning samal ajal saaks autojuht puhata? On võimalik, aga ei saa kindlustada, et kaup nädalaga kohale jõuab.

Lõpuks saabus pikaajaliselt partnerilt teade, et neil on Prantsusmaal auto olemas ja nädalaga toovad nad kauba kohale. Haarasin õlekõrrest ja täpsustasin tarneaadressi.

Mõned päevad hiljem edastas müügiassistent e-kirja transpordifirmalt, kus küsiti, kas nende Prantsusmaa hinnapakkumine sobib. Kah huvitav viis kliendiga suhelda.

"Aga hind?" küsite te. Kui kolmeteistkümnest firmast pakub lahenduse vaid üks, siis ei olegi hind oluline. Samas võin välja tuua seaduspärasuse: kõige kallimat transporti pakkuvad firmad leiavad kõige rohkem vabandusi.

Tunnistan, et aastatega on transpordi hinnapäringutele vastamine paranenud. Sain kõigilt firmadelt vastused, isegi kui nad vajalikul suunal vedu ei teostanud. Logistikutel soovitan ka kõige kibedamal ajal transpordifirmade vabandustega mitte leppida.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:20
Otsi:

Ava täpsem otsing