Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Biokütuse osa Soome transpordis kasvab
Seni on Soome panustanud bioenergiale elektri- ja soojatootmises, kuid nüüd on tööstus- ja kaubandusministeeriumis valminud eelnõu, mis näeb ette biokütuste osakaalu kasvu ka transpordisektoris. Plaan on ambitsioonikas, sest alustatakse nullist.
Tekkiv uus nõudlus on hinnanguliselt 160 000 tonni etanooli ja teist nii palju biodiislit. See loodetakse katta kodumaise toodanguga.
Vaid nädalapäevad pärast valitsuse eelnõu avalikustamist teatas riiklik alkoholitootja Altia, et hakkab Soome ehitama esimest suurt etanoolitehast koguvõimsusega 79 miljonit liitrit aastas. Investeeringu maht on 50 miljonit eurot ning uus tootmisüksus peaks valmima 2008. aasta teises pooles. Toormeks oleks kodumaine oder. Uus tehas kerkib Ilmajoele, kus Altia valmistab odrast ka Koskenkorva viina.
Altial on juba sõlmitud kokkulepe kütusekontserniga Neste Oil, mis hakkab etanooli rafineerima automootorile sobivaks kütuselisandiks ning tegelema selle jaotusega, kirjutas Kauppalehti.
Uue tehasega haaraks Altia endale ligi poole Soome etanooliturust. Lisaks on kavandamisel rida väiksemaid tehaseid, mis loodavad riigilt abi saada. Meedia andmeil on valitsuse lisaeelarve eelnõus etanoolitehastele investeerimistoetusteks eraldatud 10 miljonit eurot. Samas on Soome praegune valitsus välistanud maksusoodustused, millega ergutab biokütuste kasutamist Rootsi. Nende üle peab otsustama juba järgmine valitsus.
Tuleval kevadel jõuab Soome turule Neste Oili esimene biodiislikütus. Valmis saab uus tehas Porvoos, mille tootmisvõimsus on 170 000 tonni biodiislit aastas. Tehase toormeks sobivad nii taimsed kui ka loomsed rasvad.
Eile teatas Neste Oil, et plaanib järgmisel kümnel aastal biodiisli tootmisesse investeerida miljardeid eurosid. "Meie eesmärk on saada maailma juhtivaks biodiisli tootjaks, mis tähendab aastast toodangumahtu miljonites tonnides," teavitas Neste Oili tegevjuht Risto Rinne eile Helsingi börsi firma uuest strateegiast.
Soome kaubandus- ja tööstusminister Mauri Pekkarinen on esile tõstnud ka biokütuste rolli maapiirkonnas uute elatusallikate ja töökohtade loomisel. Kui kütust toota oma toormest - odrast või suhkrupeedist -, peaks need kultuurid katma vähemalt 310 000 hektarit. Peaminister Matti Vanhaneni arvates isegi kuni 500 000 hektarit.
Paraku ei suuda kodumaine toodang oma hinna poolest konkureerida impordiga - Brasiilia suhkruroost toodetud etanool on Soome viljast valmistatud etanoolist viiendiku võrra odavam. Kui Soome valitsus tahab, et transport kasutaks kodumaist biokütust, tuleb ilmselt Rootsi eeskujul kasutada toetusi ja maksusoodustusi.