Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Noored vihikumeistrid löövad Euroopas läbi geniaalse ideega
Kolme aasta eest lõid Tallinna 21. kooli 11. klassi neli noormeest õpilasfirma 4Poega, mis müüs sisekaantele trükitud valemitega füüsika- ja matemaatikakaustikuid. Valemivihik leiutati kahenädalase ajurünnaku tulemusel. "Kõigepealt tekkis mõte midagi teha ja siis otsisime tükk aega ideed," meenutab Sten Saar, kellele 2004. aasta õpilasfirmade konkursil teise koha saavutanud projekt täna ainuisikuliselt kuulub.
Õpilasfirma kasvas mühinal: esimesel aastal tegid poisid 1000 kaustikut, osaühingus esimesel aastal 5000 ning teisel aastal juba 18 000. Firma kasumlikkus on praegu 10 protsendi ringis.
Firma vanima töötaja Kait Kübara (22) tehtud kirevad kaanejoonistused torkavad silma. Näiteks eesti keele kaustikul tassib Kalevipoeg aabitsat seljas, inglise keele vihu peal rüüpab Briti politseimundris mees Big Beni all teed ning matemaatikakladel saavutas habemega päkapikk tahvlitäie arvutustehte tulemuseks ümmarguse nulli. Sisekülgedele valmisid viie aine valemid ja reeglid koostöös õpetajatega. Lisaks sudoku ristsõnad, järjehoidja, joonlaud ja tasku kontrolltööde jaoks. Viimaseid lehti on hõlbus rebida tunnikontrolli tarbeks. Tuleval aastal on oodata täiendust saksa ja vene keele vihiku näol.
"Teised tootjad teevad miljonites tiraažides kogu Euroopa tarvis, meie toodame kvaliteetset ja patenteeritud nišikaupa," tõdeb Saar.
Tallinna Tehnikaülikoolis teisel kursusel majandust õppiv Saar märgib, et õpilasfirma on "süüdi" tema jõudmisel majanduse juurde. "Ettevõtluspisik on nagu lumepall, mis aina veereb ja veereb," kirjeldab Saar. Praegu uurib firma turgu Saksamaal ja mujal Euroopas. "Plaan on, et valemivihik oleks nagu Coca-Cola, mida saad osta igast riigist," lisab Saar.
Igas riigis otsitakse üles kohalikud noored, kes võtavad käsile turu-uuringud ja kujunduse, sest vihik peab täpselt vastama õpilaste soovidele. Läti Formuluklade töötajad palka ei saa, küll võivad osta firma osakuid. Soomes jõuavad vihikud müügile järgmisel suvel. Seal ootab vihikumeistreid väljakutse, sest kuni 9. klassini ostab riik õpilastele ise vihikud. "Plaanime riigihangetel kandideerimist," lubab Saar.
Tänavu investeerib ettevõte veebikülge, reaalset kasumit hakkab valemivihik Saare hinnangul teenima kahe aasta pärast. "Me oleme igal aastal plussis ja taskuraha praegu teenime," sõnab ta.
10. klassis õppiv Sten Saare noorem vend Sander saavutas samuti hiljuti suurepärase tulemuse. Augusti algul tõi Šveitsist Interlakenist Euroopa õpilasfirmade võistluselt teise koha koju Eestit esindanud Tallinna 21. kooli õpilasfirma Volli. Koos osanike Sander Saare, Ennika-Anneli Võrgu ja Regina Soobiga väärtustati kasutatud mahlapakkidest rahakottide tootmisega keskkonnasäästlikku mõtteviisi ning pälviti Hewlett-Packardilt vastutustundliku ettevõtte auhind.
Autor: Airi Ilisson