Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tuhmunud tuled jälle selgeks
Smart Service'i tegevjuhi Eduard Aleksašini sõnul tulevad tulede kahjustused mitmetest asjadest. Esiteks muidugi automaatpesulates käimine.
Teine levinud kahjustamisviis on see, kui kehva ilma korral on mustus laterna klaasile jäänud ja siis parema nähtavuse saavutamiseks tuled kuskil bensiinijaamas kuiva paberiga puhtaks on hõõrutud.
Viimasel juhul lihtsalt kriibitakse klaasi sinna sattunud liiva ja muu mustusega. Aleksašin soovitab igal juhul kas või natukenegi vett kasutada, et jumala eest midagi ei kriibitaks. Carzone OÜ juhataja Kristjan Peterson soovitab võimalusel hoopis suvalisse lähimasse pesulasse minna, kus tuledelt mustus survepesuriga maha lastakse.
Tulede kehv läbipaistvus tuleneb peamiselt sellest, et klaasid on kriibitud, mistõttu mustus sinna kergemini kinni jääb, või ei jookse veetilgad mööda klaasi maha, vaid jäävad tule peale, kus need valguskiired igale poole peale tee prismana laiali suunavad, või on klaasid lihtsalt tuhmunud.
Esmalt tuletab Smart Service'i tegevjuht Eduard Aleksašin meelde, et tulesid saab poleerida vaid neil autodel, millel on tulede ees plastklaas. Kellel on esilaternate kate mitte plastist, vaid klaasist, peaks arvatavasti mõtlema tuleklaaside väljavahetamisele.
Teiseks nendivad nii tema kui ka Carzone OÜ juhataja Kristjan Peterson seda, et tulede poleerimine ei tee tuld paremaks kui see algselt oli. Lihtsalt taastatakse tehasest tulnud tule originaalne konditsioon.
Tulesid peaks poleerima iga paari-kolme aasta tagant. Loomulikult peaks seda tihedamini tegema need, kes sõidavad rohkem maanteel, kus kiirused on suuremad ja tolmu rohkem.
Üleüldse on Aleksašini sõnul iga tule tegemise mõttekus personaalne ja see, kes tegema hakkab, peaks selle mõttekusele oma hinnangu andma.
Kahe esitule tegemine võib kahjustatusest olenevalt võtta ühe kuni neli tundi. Tulesid tehakse eri pastadega ja kui kriimud on ikka väga sügavad, siis tehakse ka vesilihvi.
Lihvijatega (peaaegu kuni nullpaberini) lastakse tuled üle, seejärel seda lüüakse klaas mitmesuguste pastadega läikima. Tulesid autolt maha ei võeta, kõik tööd tehakse auto peal. Pigem jäetakse alles mõningad täkked, kuid väga sügavaid sooni välja võtma ei hakata, sest kriimude väljavõtmiseks hõõrutakse klaase ju õhemaks ja väga õhukeseks ei taheta klaase teha.
Aleksašini sõnul on pärast poleerimist mõõdetud keskmiselt 30 protsenti rohkem valgusjõudu.
Carzone OÜ juhataja Kristjan Petersoni hinnangul oleneb tuleklaaside poleerimise hind eelkõige ikkagi tulede kahjustatuse astmest.
Kõige lihtsam ja lühike töö maksab 100 krooni, sealt edasi läheb kõik juba tunnihinna alusel. Smart Service võtab korraliku lihvimisega täispika töö eest 600 krooni.