Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    MÜRA! Tervisekaitsjad soovitavad: kui vaikust otsid, koli maale!

    Lubatud müratasemele on elu- ja tööhoonetes, linna- ja maakeskkonnas, elu- ja tööstuspiirkondades kehtestatud kindlad piirnormid, lisaks on oma nõudmised üksikutele mürarikastele sündmustele.
    Iseenesest on kõik lubatud ja lubamatusse mürasse puutuv kirjas sotsiaalministri määruses nr 42. Määrus sätestab, et müra normtasemeid on tosina ringis, peamised neist taotlustase, piirtase ja kriitiline tase. Tasemed omakorda jagunevad ajavahemiku, müraallika ja müra iseloomu alusel. Eraldi normid on ka madalsagedusliku müra kohta.
    Euroopa Liidus on kindlaks määratud müra mõõdistamise metoodikad, mõõtmise riistvara - spetsiaalsed müra- ja vibratsiooni mõõteriistad. Olenevalt konkreetsest olukorrast valitakse vajalikud protseduurid, mõõtmiskohad, mõõtmisajad ja -kestused. Mõõtmistulemusi töötlevad laborandid arvutil, mille järel koostatakse mõõtmise protokoll, selle tulemusi analüüsitakse ja antakse olukorrale hinnang.
    Vastavalt välisõhu kaitse seadusele teostab Tallinna tervisekaitsetalitus (TKT) järelevalvet pealinna välisõhus leviva müra üle, mida tekitavad paiksed või liikuvad allikad. Kogu 2005. aasta jooksul laekus pealinlastelt 64 mürakaebust, sel aastal aga sai see arv täis juba esimese seitsme kuuga. Järeldus on ilmselge - müra inimese elukeskkonnas üha suureneb ja see häirib meid järjest rohkem.
    Tallinna TKT direktori kt Jelena Tomasova sõnul suureneb mürakaebuste hulk pealinnas iga aastaga, kusjuures talituse andmetel häirib elanikke kõige rohkem liiklusmüra (lennu-, auto- ja raudteeliiklus), hoonete tehnokommunikatsioonide müra (ventilatsioonisüsteemid, majasisesed küttesüsteemid) ja tööstusseadmete põhjustatud müra.
    "Kõige enam põhjustab müramuret raudteeliiklus Veerenni, Laine ja Raudtee tänavate naabruse elanikele," selgitab Tomasova. "Hooned on seal osaliselt ehitatud raudtee kaitsetsooni või selle lähedale, majad on vanad ja amortiseerunud, nende välispiirete heliisolatsioon on halb."
    Autoliiklusega seotud kaebused on Tomasova sõnul seotud eelkõige liikluse tihenemisega Pärnu ja Viljandi maantee piirkonnas. Üksikud kaebused on laekunud lennukite müra kohta kohtades, kus lennukite maandumiskoridor on elamute kohal. Lennujaamal on üles seatud statsionaarne monitooringusüsteem, mille mõõtetulemuste alusel on koostatud piirkonna mürakaart, kusjuures tänavu pole ka ühtegi kaebust veel lennukite müra kohta tehtud.
    Tehniliste kommunikatsioonide alla kuuluvad hoonete küttesüsteemid, ventilatsioonid, liftid jmt. Kõige rohkem kaebusi laekub Jelena Tomasova sõnul tehnokommunikatsioonide kohta.
    "Põhjuseks on hoonete vanad ja amortiseerunud kütte- või ventilatsioonisüsteemid, mis vajavad väljavahetamist," iseloomustab ta. "Tallinna tervisekaitsetalitus saab inimesi aidata müra mõõtmise tellimise ja analüüsitulemustele hinnangu andmisega. Kui selgub, et müratase ületab normi, siis peab probleemi lahendama müraallika valdaja." Sellisel juhul tuleb viimasel katta ka müra mõõtmise kulud.
    Tallinna kesk- ja vanalinnas on tegemist alaga, kus elumajadega koos asuvad baarid, restoranid ja lõbustusasutused, mis põhjustavad elanikele eelkõige nädalavahetustel suurt häirivust. Sageli ei esita avaldaja konkreetse pubi kohta kaebust, vaid nendib üleüldist halba olukorda. Tihti on öörahu rikkujad kõrgendatud meeleolus klubikülastajad.
    "Meelahutuskohtadest tulevat mürataset on raske prognoosida, mõõta ning konkreetset müraallikat sageli ka raske tuvastada," nendib Tomasova. "Meelelahutuskohtadeks kasutatavad hooned ja ruumid vajavad erikonstruktsioone ja heliisolatsiooni, mis takistaks müra levikut elamutesse ja neist väljapoole. Tallinna tervisekaitsetalituse seisukoht on, et me ei poolda meelelahutusasutuste eluhoonetega kooseksisteerimist."
    Tallinna tervisekaitsetalituse Harjumaa osakonna vaneminspektor Irina Kurg märgib, et Harjumaal kaebasid elanikud eelmisel aastal Kehra Kivitehase, OÜ Marsalis ja Iru Elektrijaama müra peale.
    "Iru Elektrijaamas toimus sügisel katelde läbipuhumine üleminekuks talvisele kütteperioodile, Kehra Kivitehases oli mullu hooajaline mürarikas töö, mis lõppes 2005. aasta detsembris," selgitab Irina Kurg.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Suurpank langetas tehnoloogiahiiglaste hinnangut
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.