Ristomatti Ratia: laiskus on loovuse allikas

05. oktoober 2006, 12:23

Soome juhtiv tootedisainer Ristomatti Ratia
täna Olümpia hotellis toimunud foorumil "Loovus ettevõtluses", et olulised
loovuse allikad on laiskus ja üksteise mittemõistmine.


Ratia ütles, et kui on idee, siis tuleb leida lihtsalt viis, kuidas seda teostada. Ratia rääkis oma kogemustest ning tõi välja, et tihti on head ideed sündinud ajanappuses. "Peab olema kindel selles, mida teed," märkis Ratia.
Soome tootedisaineri sõnul ei saa teha head asja ainult rahale mõeldes: "Ma kaotasin 15 mln eurot, aga pärast seda oli mul hea tööd teha, sest ma ei pidanud raha pärast muretsema," rääkis Ratia. "Mu naine küll nii rahul polnud," lisas ta.


Ristomatti tegutses Marimekkos alates 1970. aastate algusest 1990. aastateni. Marimekko kaubamärgi päranduseks saanud Ristomatti Ratia kaotas üheksakümnendate algul kogu oma varanduse. "Müüsime Marimekko ära. Kõigepealt tahtsin mina ettevõtte osta. Kuid mu vend Anttimatti ja õde Eriika ei olnud nõus firmat mulle võla peale müüma ja vastupidiselt kokkulepetele ei saanud ma ka Marimekko juhina jätkata," on ta varem öelnud.


Ratia sõnul on teatav annus diktaatorlikkust, egotsentrilisust ja staaritsemist äris hea: "Sotsiaaldemokraatlik äri pole hea."

Ratia sõnul tuleb pressi informeerida sellest, mida sa teed. Ratia tõi näiteks perioodi, kus ta töötas Ameerikas ja tegeles linade disainimisega. "Need linad, mis jõudsid ajakirjade kaantele, müüsid kõige paremini. Linadel olid lillemotiivid ja nendega käis kaasas jutt, et Soomes panevad noored naised seitse lille padja alla, et näha unes oma tulevast peigmees. Ja kõik ameeriklannad loomulikult tahtsid selliseid linu," rääkis Ratia.
"Teine põhjus, miks need linad olid edukad, oli see, et ma ei teadnud, mis USAs toimus. Pole mõtet kopeerida seda, mida teised on teinud," rääkis Ratia. Samas Ratia ise kopeerimist väga ei karda: "See nõuab suurt usku kellegi ideesse ja ka müügitööd, et seda edasi müüa. Kõige rohkem on seda usku tavaliselt disaineril endal."


Ratia sõnul on disaini head ideed on sündinud vigadest: "Ega loovas töös pole midagi head: kaks kuud teed jama ja siis tuleb ühest veast midagi head."
Ratia sõnul on oluline ideede saamise puhul keskkond: "Keskkond mõjutab meid kõige enam. Keskkond räägib meiega kogu aeg." Ratia sõnul on oluline, et disainitav peab sobima keskkonda.

Marimekkole puhus hinge sisse Armi Ratia 1951. aastal. Veel 1950ndate lõpus tegi Soome rõivatootja oma tähelennu, kui Armi Ratia juhtimise all suudeti välja murda Ameerika magusamate klientide juurde. Armi on Ristomatti Ratia ema.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
11. October 2006, 18:16
Otsi:

Ava täpsem otsing