Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Palgatõus kasvatab kulusid
Rimi Eesti Food ASile logistikateenust osutava BalDis Estonia OÜ operatsioonide juhi Janek Saareoksa hinnangul tuleb valmistuda logistikakulude kümne- kuni viieteistkümneprotsendiliseks tõusuks. "Me ei kavatse tõusu oodata, vaid teeme samme töö moderniseerimise ja efektiivsemaks muutmise suunas," arvas Saareoks, et seeläbi suudetakse otsest kasvu pidurdada.
Kuna BalDis Estonia plaanib ka oluliselt kaupade transpordi- ja käsitlemismahtusid kasvatada, toob see endaga kaasa täiendavaid investeeringuid logistikas, millele lisandub ka muude kulude tõus.
Kuna tänapäeval on pea kõikides sektorites raske häid kätepaare tööle leida, tuleb ettevõttel töötajatele maksta õiglast ja konkurentsivõimelist palka.
Eestis seitset vedajat kasutava Tere ASi logistikajuht Rein Jõgiso kinnitas tõsiasja, et logistikakulusid suurendavad kindlasti ekspedeerimis- ja transpordifirmad, kes personali palkade survel tõstavad tootjatele veoteenuse hindu.
Samas ka kütusehind on paratamatult oluline tegur transpordihindade ümberarvestamisel. Jõgiso hinnangul on kütusehinnad praegu stabiliseerunud. "Poliitilise kliima muutudes võivad hinnad jälle lakke tõusta," rääkis ta, miks on raske ka konkreetseid prognoose logistilisteks kuludeks fikseerida.
Ehitusmaterjalide jae- ja hulgimüügiga tegeleva Ehitus Service ASi logistikajuht Martin Petjärv nentis, et lisaks kallinevale transpordile ootavad palgatõusu ka laotöötajad. Jõgiso sõnul kasvavad kulud laotöötajate arvel 10-15%.
"Hetkel oleme üle minemas uuele laoarvestusprogrammile ja teeme kulutusi litsentsi taotlemiseks," lausus Petjärv ning ennustas järgmisse aastasse suuremaid investeeringuid personalikuludeks.
Logistikakulud kasvavad eelkõige tingituna transpordihindade tõusust, oskustööjõu kallinemisest ja konkreetse teenuse osutamiseks vajalike ressursside hindade muutumisest.
Transpordihinna muutus on sõltuvuses kütusehindade tõusust, erinevatest lisatasudest (nt MARPOL-lisa, mis tähendab, et laevafirmad kasutavad kallimat lubatud väävlisisaldusega laevakütust) ja tööjõule tehtavate kulutuste suurenemisest.
Eesti transpordisektori palgataseme erinevus ELi riikide tasemest hakkab turuolukorra kriisioludes tasapisi vähenema, sest veod peavad saama teostatud. See tähendab omakorda hinnatõusu vedajatele, ekspedeerijatele ja logistikaahela lõpus loomulikult kliendile.