Garaažis alustanud firma müük Google'ile tegi poisid rikkaks

Liis Kängsepp 11. oktoober 2006, 00:00

Vaid 29aastasel Chad Hurleyl ja 27aastasel Steve Chenil enam rahamuresid ilmselt ei ole - Google pakkus nende välja mõeldud YouTube'i eest tervelt 20 miljardit krooni (1,6 mld USA dollarit) rahas ja aktsiates.

Väidetavalt sai asi alguse mullu jaanuaris, kui poisid tahtsid lihtsalt mõne sõbraga jagada videoklippe, mis filmitud ühel väikesel õhtusöögil San Franciscos. BusinessWeek kirjutas tänavu aprillis, kuidas esialgu üritasid noormehed saata videoid e-kirjaga, kuid failid olid liiga suured ning peavalu valmistas ka soov filme kuhugi veebi üles panna. Seejärel kolisid poisid oma kontori ühte garaaži, et mõelda välja mingi lihtsam variant.

Juba 11 kuud hiljem oli YouTube internetis meeletult populaarne, novembris 2005 saadi toetust Sequioa Capitalilt ning täna vaadatakse sel kodulehel umbes 100 miljonit videot päevas.

"Me mõtlesime selle asja välja, lahendamaks ühte isiklikku probleemi," rääkis Hurley tänavu kevadel BusinessWeekile. "Nüüd loome me hoopis uut teed, et olla inimeste käsutuses ajal, kui nad pole enam traditsioonilise telekava külge aheldatud."

Asja iva peitus selles, et Chen ja Hurley disainisid veebilehe nii, et ükskõik kust maailma otsast saavad kasutajad hõlpsalt minutitega üles panna oma video ja vaadata juba veebis rippuvaid klippe. Nii on seda juba nimetatud unelmate telejaamaks, sest seal saab vaadata telesaateid, amatöörfilme, muusikavideoid jne. Andmebaasi lisandub iga päev kümneid tuhandeid uusi klippe, muu hulgas lekkisid augustis sinna lõigud ETV uuest krimisarjast "Ohtlik lend".

Kuid taevas YouTube'i kohal pole päris pilvitu - nii mõnigi süüdistab veebilehte autoriõiguste rikkumises, sest lisaks koduvideotele laetakse üles asju, millele inimestel autoriõigus tegelikult puudub. Samas on YouTube juba mõnegi muusikaettevõttega jõudnud kokkuleppele, et nad lubavad oma toodangud YouTube'i üles riputada ning maksavad vastutasuks näiteks vähem enese reklaamimise eest lehel.

Hurley kasvas üles Philadelphia äärelinnas ja üritas juba viieaastasena oma koduõuel joonistusi müüa. 1999. aastal luges ta ajakirjast Wired PayPalist ja küsis juhtidelt tööd. Tööintervjuu ajal disainis mees tänaseni kasutuses oleva PayPali logo. Teed PayPaliga läksid lahku pärast seda, kui eBay ettevõtte 2002. aastal üle võttis.

Chen oli juba keskkoolis matemaatika- ja teadusnohik ning kui ta viimasel kursusel infotehnoloogiat õppis, värbas tema klassivend ja üks PayPali asutaja ta ettevõttesse. PayPalis töötas Chen eelmise aasta alguseni, aidates välja töötada PayPali Hiina versiooni.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing