Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sügiseste kunstioksjonite aeg on käes
Haus galerii on oma sügisoksjoni valikut koostades toetunud põhimõttele, et oleks esindatud eesti kunstiajaloos erinevad perioodid ja nende huvitavamad esindajad. Näiteks Nikolai Triigi "Perseus" on põnev leid eelmise sajandi algusest, samuti väärivad esiletõstmist Andrei Jegorovi kaks varast õlimaali.
Oksjonipublikule on alati huvi pakkunud Ado Vabbe, ning Richard Uutmaa looming. Laiemat huvi võiksid sel oksjonil teenida ka Karl Burmani, Endel Kõksi, Henn Roode ja Juhan Muksi tööd. "Oksjonite traditsiooniks saanud moodsa kunsti klassika osas tulevad enampakkumisele Valve Janovi ja Olev Subbi maalid, mida mitte just tihti oksjonivalikutest leida pole," kommenteerib Haus galerii juhataja Piia Ausman.
Haus galerii oksjonit juhib traditsiooniliselt Marko Reikop. Erinevate graafikatehnikate esiletõstmise huvides on ka seekord oskjonil joonistus ning graafika esitatud eraldi blokina. Eduard Wiiralti teostest väärib oksjonivalikus esiletõstmist haruldane värviline puugravüür "Natüürmort" (1926).
Vaal galerii sügisoksjon peetakse tavapäraselt oktoobri viimasel neljapäeval. Seekord üllatab oksjon uue "juhiga", oksjonihaamrit hoiab Indrek Tarand.
Selle aasta Vaala sügisvalikut iseloomustab ennekõike tööde huvitav ajalugu. Ado Vabbelt on avastuslik õlimaal sõjapõgenikest aastatest 1944-1945, mis on küll nimetatud kunstniku 1962. aasta kataloogis, aga mida omal ajal ei saanud eksponeerida, kuna see kujutab saksa mundris mehi.
Ajastule omaselt on kirev lugu ka Ilmar Kruusamäe esimesel õlimaalil 1970ndate lõpust, kus ta kujutab Leninit teel Euroopasse. Igal pildil on oma ajalugu ja selle teadmine annab tööle kindlasti lisaväärtust.
Eraldi märkimist väärib Vaal galerii valikus ka Eduard Wiiralti looming, mille hulgast läheb oksjonile koguni 12 tööd. Valikus on lai ajaskaala alates varasematest rariteetsematest töödest ("Lehmad" 1921) ja lõpetades hilisema perioodiga, mille näiteks on "Poolakt. Astrid" (1943). Wiiralti oksjonitöödest võib aga esile tuua ka tuntumaid töid nagu "Põrgu", "Viljandi maastik", "Lapsed" jne.
Ostjate huvi Wiiralti tööde vastu on püsiv, selle taga on nii emotsioone, mida tekitab kunstniku virtuoosne graafikakäsitsus, aga samuti investorile omast kaalutlust, mille loob kunstiturul kujunenud hinnatase, lubades Wiiralti tõmmiseid soetada kui väärtpabereid. Kuna see on n-ö kindel investeering, siis on ostjate ring lai ning õnneks töid valimiseks ning ostmiseks praegu ka on.
Mainimata ei saa jätta ka Vaala oksjonitel juba tavapäraseks kujunenud nüüdisaegse kunstiklassika nurka, mille juures väärib sel aastal autoritest eraldi väljatoomist Ludmilla Siim ("Perroon", 1971).
Autor: Tiina Kolk