Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Panama kanal ehitatakse laiemaks
Pühapäeval hääletas kolme miljoni elanikuga Kesk-Ameerika väikeriik ülekaalukalt 65 miljardi kroonise projekti poolt, mis peaks 92 aastat käigus olnud veetee läbilaskevõime kahekordistama.
Laiendus valmib 2014. aastal, mil kanal tähistab sajandi möödumist päevast, mil veetee läbis esimene laev. Juurde ehitatakse uus lüüs, millega saaksid alternatiivse transporditee Aasia ja USA idakalda vahel kuni 12 000 konteinerit mahutavad alused. Praegu saavad suurimad alused peale panna kuni 5000 konteinerit.
Veel kuni 1990. aastani mahtusid kõik maailma meredel seilavad konteinerlaevad Panama kanalist läbi. Viimase 15 aastaga on aga alused palju suuremaks läinud. Liikluses domineerivad täna konteineralused, mis toovad Aasiast tööstuskaupu. Selliseid aluseid, millele Panama kanal on kitsaks jäänud, on maailma konteinerlaevastikust juba 27% ning praegu ehitatavatest alustest on üle poole sellised, mis kanalist läbi ei mahu.
"Viimaste aastatega, kui Hiinast sai WTO liige, on kaubavahetus väga kiiresti kasvanud. Kui me seda laiendust ette ei võta, siis on see oluline kaubandusarter varsti umbes," ütles kanalit haldava Panama Canal Authority arendusjuht Rodolpho Sabonge.
Panama kanali läbilaskevõimsus on kuni 40 laeva päevas, mis teeb aastas üle 14 000 aluse. Tegemist on maailma kõige tihedama liiklusega veeteega, mille võimsusest on juba üle 90% käigus. See tähendab kulukaid viivitusi - kohati tuleb laevadel läbipääsu oodata mitu ööpäeva.
Kanali laiendustööd peaksid algama 2008. aastal. Töid on kavas rahastada laenudega ning kanali läbimise tasu tõstmisega. BBC andmeil võib ühe suure laeva läbisõidutasu kerkida 250 000 dollarile ehk 3,1 miljonile kroonile. Kanali kaudu kulgeb 16% USA ning 5% maailma kaubatranspordist.