Tarned võivad venida

Kristo Kiviorg 25. oktoober 2006, 00:00

Veoressursi nappus andis tunda juba suvekuudel, kui logistika- ja ekspedeerijatest suurfirmade kliendid olid samuti olukorra ees, kus kaup õigel ajal kohale ei jõudnud.

Selge on see, et esimesena kannatavad selles olukorras eelkõige väikefirmad, kelle soove logistikaettevõtted üldjuhul kõige lõpuks rahuldavad.

Mida siis teha, et olla tarbimishooajal oktoobrist kuni novembrini valmis minimeerimaks võimalikke eksimusi ning tarnete hilinemisi?

Tallinna Kaubamaja logistikajuhi Uku Peerna sõnul algab nende jaoks kõrghooaja ettevalmistus juba jaanuaris, tema meelest on sügishooajaks valmistumine võrreldav tippvõistlusega, kus teenindava personali ja partnerluse lihvitud tahud peavad särama lööma.

"Kindlasti on määravaks osaks töö personaliga. Logistikas on sellistel puhkudel kõige olulisem info valdamine ning jagamine partnerite ja hankijatega, samuti majasisese informatsiooni liigutamine. Vähimgi eksimus on majanduslikult kohe tunda," lausus Peerna.

Tallinna Kaubamaja on Peerna sõnul juba pikemat aega lao- ja transporditeenust sisse ostnud ning strateegias muudatusi teha kavas ei ole.

Sarnaselt Tallinna Kaubamajaga ostab transporditeenust sisse ka Rakvere Lihakombinaat. Ettevõtte logistikadirektor Tarmo Rei möönis, et teenust sisse ostes jääb alati risk, et lepingust ei peeta kinni.

"Transpordifirmadel võib kõrghooajal ette tulla ressursi puudust, kuid kaubad peavad olema veetud, teeme koostööd kitsaskohtade leidmiseks ning püüame olla paindlikud nii transpordiringide koostamisel kui ka kaupade väljastamisel," sõnas Rei. Laooperatsioone, erinevalt Tallinna Kaubamajast, korraldab Rakvere Lihakombinaat aga ise.

Rei sõnul püüab ettevõte kõrghooajal hajutada klientide tellimusi, et ei tekiks tellimuste kuhjumist lühikesele kaupade väljastusperioodile. Nõudluse kasvu perioodidel on tähelepanu keskpunktis ka firma enda töötajad, kelle töömaht võib siis suureneda kuni neljandiku.

"Kõige kriitilisem on kindlasti tööjõud, kuid olen kindel, et meie töötajad oskavad hinnata kõrghooaja kriitilisust ning annavad endast parima," sõnas Rei.

Selleks, et nii ka reaalsuses läheks, on Rakvere Lihakombinaadil loodud tulemuspalga süsteemid, mis tagavad mahu kasvamisel ka reaalse sissetuleku kasvu, vajadusel püütakse leida lisatööjõudu.

Tänavu on probleem ka selles, et 25. ja 26. detsember langevad tööpäevadele, mis tähendab, et nädala töö tuleb laotöötajatel ära teha kolme päevaga. On selge, et laooperatsioonide tarbeks peavad ettevõtted detsembriks tööjõudu juurde võtma. Ilmselt eelistatakse selles olukorras tööjõurendifirmasid.

Aasta viimased kuud on paljudele ettevõtetele parim müügiaeg. Tavapärasega võrreldes kasvab müügikäive 15-25% ja isegi enam. Sellest lähtuvalt kasvab koormus ka lao- ja jaotussüsteemile: tavapärasest rohkem on tellimusi, tellimused on mahukamad ja kauba komplekteerimine seetõttu aeganõudvam ning toimetatavate pakkide arv suurem.

Võtmeküsimus on müügi- ja logistikaüksuse omavaheline infovahetus: kasvuprognoos, eeldatavad hitt-tooted, kampaaniad, millal ja kui pikalt neid plaanitakse ning millised on tarnekokkulepped võtmeklientidega. Et aastad ei pruugi olla vennad, ei maksa vaid varasemale kogemusele loota ning ühisarutelud tulevad kindlasti kasuks.

Kui võimalik, paluda klientidel esitada tellimused aegsasti, et hajutada komplekteerimisele ning jaotusele langevat koormust.

Rakvere Lihakombinaadil on plaanis järgmisel aastal juurutada laohaldussüsteem, mis katab laooperatsioone alates tootmisest ning kaupade vastuvõtust kuni autode veoringide koostamiseni.

"See oleks väga heaks tööriistaks kõikidele neile töötajatele, kes vajavad igapäevaseks tööks täpset laoseisu," selgitas Rakvere Lihakombinaadi logistikadirektor Tarmo Rei.

Samas ei osanud ei Rei ega ka Tallinna Kaubamaja logistikadirektor Uku Peerna ennustada, kui kui palju logistikaosakonna eelarve järgmisel aastal kasvada võib, meeste tähelepanekut mööda mõjutab eelarvet enim transpordi- ning tööjõusektoris toimuv.

Samas kinnitas Peerna, et neil plaanitud strateegias muudatusi ei tule, endiselt peab firma otstarbekamaks logistika põhiprotsesside sisseostmist.

Tallinna Kaubamaja põhieesmärk on Peerna sõnul suurendada hangete operatiivsust.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:22
Otsi:

Ava täpsem otsing