Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Juhi maine muutub töökoha valikul tähtsamaks
Hetkel tööturul ringi vaatava Anu Vihula sõnul sõltub juhist palju. "Oleme eelkõige inimesed, nii tööandja kui ka töövõtja, kõik algab suhtumisest ja see määrab enamasti ka ettevõtte maine."
Mida vähem tööjõudu, seda enam peab ettevõte mainet hoidma. Ajad, mil hirmutati järjekorraga ukse taga, on möödas.
Anu Vihula tahab asuda taas tööle müügijuhina, aga teab kogemustest, et kehva mainega firma tooteid on raskem müüa. "Seepärast püüan leida kohta ettevõttes, mille väärtushinnangud minu omadega ühtivad."
Kui juht on vastutustundlik, väärtustab töötajaid, peab kokkulepetest kinni ja teeb tulevikku suunatud otsuseid, siis on suures osas ta oma ettevõtte maine juba ette kindlustanud. Ettevõte tegelemine probleemide ja negatiivse tagasisidega jõuab kiiresti klientide teadvusesse ja kujundab suure osa mainest.
Anu Vihula sõnul peaks juht ettevõttes, kus on juba pikemat aega suur kaadrivoolavus ja enamik inimesi lahkub konfliktiga, kiiresti midagi ette võtma. Esmalt aga vaatama ise peeglisse ja analüüsima, kas viga ei ole äkki temas endas. Suust suhu edasi antav negatiivne informatsioon mõjutab oluliselt ettevõtte mainet.
"Nii et olulisem tippdisainerite loodud sisekujundusest, ettevõtte asukohast ning tema suurusest on sisekliima ja ettevõtte maine oma töötajate ning klientide silmis," teeb Vihula kokkuvõtte.
Peale palga saab töötajaid motiveerida ka ühiste tegemiste ja sportimisvõimalustega, mis iseenesest näitab, et inimesi hinnatakse.
"Vahetasin suhteliselt hiljuti töökohta ja loomulikult on tähtis, milline maine on uuel ettevõttel, kuhu ametisse asuda," väidab kosmeetikatooteid müüva firma Dermoshopi müügi- ja turundusjuht Marge Kõiv.
"Firma maine töölepürgija jaoks tähendab eelkõige ettevõtte tuntust ja päritolu, töökeskkonda, töölepingu tingimusi, suhtumist inimestesse, asukohta jms," arvab ta. "Kuigi mõne firma maine on väljastpoolt vaadates väga ilus, kannavad mainet edasi kindlasti ka töötajad. Kui kaadrivoolavus on suur, võib järeldada, et firmas pole asjad korras."
Maine seostamisele ostuotsuse langetamisel pööratakse Eestis veel vähe tähelepanu.
"Mina isiklikult vaatan väga, kust oma ostud sooritan," kinnitab Kõiv. "Täna teen igapäevaste ostude sooritamiseks valiku selle alusel, kui kiiresti on võimalik ostude eest tasuda. On suuri poode, mida väldin, kuna neil on ilmselgelt tööjõu puudus. Hea mainega seoses tuleb kohe meelde Stockmanni kaubamaja ja Tallinna Kaubamaja, seda eelkõige lähtudes isiklikult tarbijana kogetust," toob ta näite.
"Ei sooviks tarbida seadusevastaselt lapstööjõudu kasutavate ettevõtete tooteid- teenuseid. Samuti niisuguste ettevõtete tooteid-teenuseid, kes maksavad ümbrikupalka või reostavad keskkonda," ütleb Marge Kõiv.
Taunitav on ka tootmisettevõtete sekkumine poliitikasse, kindlasti on kõigil veel meeles kohukese lugu.
Kangaid müüva firma Mauno Vuorela OY Eesti esindajana töötava Merle Toomaspoja sõnul otsustas tema tööleasumise sellesse firmasse juhi isiksus.
"Olime ka eelnevalt tööalaselt kokku puutunud ning ma juba teadsin, et tegemist on ääretult korrektse ning alati oma lubadusi pidava juhiga. Firma maine kujundab eelkõige selle firma juht," on Toomaspoeg kindel.
"Käisin hiljuti oma noore sugulasega töövestlusel kaasas. Võin kinnitada, et kui oleksin pidanud tegema ise otsuse kontori välimuse alusel, oleksin tõenäoliselt loobunud," meenutab ta.
Vestlus juhiga lõi aga hoopis teise mulje. Juhi nägemus sellest, kuidas töötajaid hoida, motiveerida, märgata, lõi firmast hoopis teise kuvandi. Sellises firmas tehakse head tööd ning ei ole vaja luua välist sära.
"Väline sära võib olla petlik, sisemine õhkkond on siiski tähtis. Ma ei usu sellesse, et mingi aura tekib iseenesest, see sõltub ikkagi inimestest. Muidugi loob mingi kuvandi ka meedia - see võib olla aga täiesti erinev tegelikkusest," arvab Toomaspoeg.
Ostuotsuseid Toomaspoja sõnul firma maine eriti ei mõjuta. "Kui laps tahab kohukest, siis seda ma ka ostan vaatamata sellele, kas sellega on mingi poliitiline mäng kaasas käinud või mitte," nendib ta.
"Eestis veel firma hea maine väga tähtis ei ole, kui tegemist pole just väga suure eksimusega. Poleemika võib praegu ehk tekkida keskkonna kahjustamisega, aga paistab, et ka siin rohelised juba tegutsevad. Inimestel tekib järjest rohkem julgus sõna sekka öelda," on Toomaspoeg firma hea maine tähtsuse kasvus kindel.
Autor: Ave Paavo