Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rõdu kinniehitamine eeldab ehitusluba

    Vastavalt ehitusseaduse N 2 lõige 6 punkt kolmele on ehitamine muuhulgas ehitise rekonstrueerimine. Sama paragrahvi punkt kaheksa järgi on rekonstrueerimine ehitise piirdekonstruktsioonide muutmine ning kande- ja jäigastavate konstruktsioonide muutmine ja asendamine.
    "Kui inimene muudab rõdu ilmet, on ehitusseaduse järgi tegemist rekonstrueerimisega ja rõdu on kindlasti piirdekonstruktsioon," selgitab Viimsi valla ehitusameti juhataja Juhan Kuller. Seega on rõdu kinniehitamiseks vaja kohalikult omavalitsuse ehitusluba või kirjalikku nõusolekut.
    Ehitusseadus sätestab, et väikeehitise puhul piisab kohaliku omavalitsuse kirjalikust nõusolekust. (Väikeehitis on kuni 60 m2 ehitusaluse pinnaga, maapinnast kuni viis meetrit kõrge ja ilma avalikkusele suunatud funktsioonita.)
    Ühtekokku tähendab see Kulleri kinnitusel, et tavalise paneelmaja rõdu kinniehitamiseks tuleb ikkagi taotleda ehitusluba, kuna rekonstrueerimist piiritledes läheb vastavalt ehitusseadusele arvesse terve hoone ehitusalune pind.
    Tallinna linnavalitsuse planeeringute osakonna juhataja Martti Preem tõdeb, et paneelmajade rõdude massiline ja kaootilise kvaliteediga kinniehitamine on probleem. "Tallinn suhtub sellesse mitte just väga soojalt, kuid teisalt on see meie kliimavöötmes paratamatu," märgib ta.
    Preemi arvates rõdude kinniehitamisel Tallinnale ideaalne variant puhas klaaspind ilma vertikaaljaotusteta. Samas tähendab pinnavõitmise eesmärgil ja alumisel korrusel ka julgeoleku kaalutlustel rõdude kinniehitamine ikkagi fassaadi muutmist. Ühelt poolt on see pisiasi, teisalt võib tema sõnul juba ühe rõdu kinniehitamisega rikkuda terve maja fassaadi. Seni tehtud eriilmelisi kinniehitamisi peab Preem ikkagi omavolilisteks, seetõttu tuleks need lasta lammutada. Liiatigi võiksid ühistud näidata üles teadlikkust ja eraviisilisse ehitustegevusse aktiivselt sekkuda. "Rõdu ei ole korteriomaniku isiklik asi," lisab ta.
    Lisaks avaldab Preem lootust, et ehk hakkab aina tugevnev järelevalve ka niisuguste kinniehituste autoreid ja valdajaid trahvima.
    Mustamäe ja Lasnamäega võrreldes on Preemi väitel kõige vähem rõdusid kinni ehitatud Õismäel. Ilmselt on sellel ka oma põhjus - majade tavalisest kvaliteetsem teostus. Säilitamaks linnajaos algusest peale loodud terviklikku arhitektuurset miljööd, lubab linn Õismäel rõdusid kinni ehitada vaid ilma jaotusteta ning ühtmoodi raamistatult.
    Kullergi hindab, et hoone peaks laias laastus ikkagi ühtlane välja nägema. "Kui juba kinni ehitada, tuleb seda teha ühtlaselt," arvab ta. Teisalt siiani ei ole Kulleri tõdemusel vallas veel ühegi rõdu omavolilist kinniehitust maha lammutada lastud.
    Kulleri seletusel peab Viimsis iga inimene, kes soovib rõdu kinni ehitada, sellest omavalitsusele teatama. Vald menetleb iga juhtumit eraldi. Komisjon tutvub elaniku taotlusega ja arhitekt hindab tema jooniseid - sellest lähtudes otsustataksegi, kas ehitusluba väljastada või mitte.
    "Ega neil rõdudel erilist otstarvet polnud. Tihtipeale kasutati neid kolikambritena," tõdeb pikaaegne Eesti NSV Arhitektide Liidu esimees ja kogenud arhitekt Mart Port, kes ka ise osales paljude tüüpsete paneelmajade kavandamisel. Erinevalt nüüdsetest kortermajadest, kus iga detail peab olema otstarbekas, olid lodžatüüpi rõdud valdavalt pigem fassaadi elavdajad.
    Rõdude teise põhjusena nimetab Port üleliidulisi rangeid standardeid, mille tõttu korterid said tihti läbikäidavad toad. Siin saigi normeeritud pinda rõduga varjatult suurendada. Seega oli kinniehitamise puhul tegemist mõneti oodatava protsessiga. Lisaks ei näe ta nende ühtlases ja maitsekas kinniehitamises midagi halba.
    Juba nõukogude ajal takistas aga rõdude kinniehitamist pidev fassaadide ühtsuse säilitamise järelevalve. Üksvahe pani linna täitevkomitee lausa miilitsad jälgima, et maja fassaadil ei oleks näha kuivavat pesu või jahtuvat kisselli, rääkimata rõdu kinniehitamisest.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Cathie Woodi populaarsed ARK fondid vajuvad kiiresti: investorid lahkuvad miljardite dollaritega
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.