Kontaktilehtede kasutamine hõlbustab messijärgset tööd

Triin Raestik 03. november 2006, 00:00

Kontaktilehele saab ettevõtte esindaja tähendada üles külastaja andmed ja teda huvitavad teemad. See lihtsustab hiljem klientide andmete korrastamist ja edasist tööd kliendiga.

ASi AssaBalt turundusjuht Maigi Peeduli arvab, et kas üldse ja millist kontaktilehte kasutada, oleneb eelkõige firma, ekspositsiooni ja ka messi spetsiifikast. Kui edasiseks suhtluseks on vaja külastajate kontaktandmeid koguda, võib kasutada kontaktilehti.

Laisemad müügimehed võivad ka lihtsalt visiitkaarte korjata, kuid sel juhul peaks kaardi taha kas või mõne sõnaga ka kontakti teema kirjutama. See aga pole Peeduli arvates kuigi korrektne. Pealegi ei pruugi paljudel külastajatel visiitkaarte kaasas olla.

Mida kontaktilehel küsida, sõltub Peeduli kinnitusel jällegi firma eesmärkidest, toodetest ja väljapaneku spetsiifikast. Minimaalselt tuleks fikseerida inimese ja firma nimi, kontaktandmed ja inimest huvitanud küsimused.

Kindlasti tasub täpsustada, kas ja mil viisil uuesti ühendust võetakse või täiendav info saadetakse, räägib Peeduli ja lisab, et inimest huvitanud küsimus tuleks võimalikult täpselt kirja panna, vältimaks hiljem rämpsposti või tarbetu info saatmist.

Soovi korral saab kontaktilehele lisada ka muid tagasisidet puudutavaid küsimusi.

Lehti ei tohiks liiga pikaks ajada, sest inimestel pole tavaliselt kuigi palju aega neile vastata, rõhutab Peeduli. Tema arvamus on, et tavalised kontaktilehed ja tõsisemad turu-uuringute küsimustikud peaks lahus hoidma.

Eesti Toiduainetööstuse Liidu juhataja Sirje Potisepp on veendunud, et kui messil on otsustatud läbi viia küsitlus, peab see kandma kindlat eesmärki - ettevõte peab teadma, milleks seda tehakse, mida teada tahetakse, kes on arvamuse avaldajad ja mida saadud vastustega peale hakatakse.

Potisepp märgib, et messidel on küllalt tavapärane komme jagada külastajatele küsitluslehti, kuid kardab, et tagasisidet saadakse suhteliselt vähe.

Inimestel peab olema motivatsioon vaeva näha. Samuti tahaksid nad teada, mida tagasisidega tehakse või mis seeläbi muutub.

"Küsida tasukski konkreetseid asju: mis meeldis, mis mitte, mida võiks järgmisel aastal teistmoodi teha, milliseid uuendusi läbi viia, kuidas külastajaid kohale tulema motiveerida," soovitab Potisepp ja lisab, et leht olgu korralikult ette valmistatud, lihtsasti arusaadav ja täidetav.

Eesti Näituste ASi arengudirektor Siimu Loogma nõustub Sirje Potiseppaga, öeldes, et küsimustele adekvaatsete vastuste saamine eeldab, et küsitlusleht ja küsitluse korraldamine on aegsasti ning asjatundjate abiga ette valmistatud.

Küsimused ja neile antud valikvastused peavad alati järgima head äritava ning võimaldama külastajal oma arvamus moonutamata välja öelda.

Väga kohane on Siimu Loogma kinnitusel ka märkus, et kogutud andmeid kasutatakse üksnes statistika tegemise eesmärgil ning küsitluse raames kogutud isikuandmeid ei avaldata.

Kui stendil on ainult üks müügimees ja kümneid tootest huvitatud kliente, ei jõua müügimees puhtfüüsiliseltki kontaktilehti täita.

Kui klient on ise lisainfost või kontakti võtmisest väga huvitatud, võib lasta tal endal oma andmed kirja panna. Aga sellist õnnistust ei koge vist mitte eriti paljud firmad.

Et kõik andmed korralikult kirja saaks, oleks seega mõistlik ankeedid ise täita. Siis on kindel, et ettevõte saab kogu soovitud info ning vajadusel on võimalik ka enda tarbeks lisakommentaare üles tähendada.

Tihti on kombeks kontaktilehtede täitmise stimuleerimiseks kõigi täitjate vahel midagi head välja loosida. Kui eesmärk on tootest tõsiselt huvitatud klientide kogumine, peaks seda pigem vältima, sest nii võivad tekkida kontaktid loosivõidu pärast, mitte tootest huvitunud kontaktid.

Messid on kontaktide sõlmimise kohad. Igast kliendist peaks jääma jälg, vastasel korral ei ole kellegagi ühendust võtta ja messijärgse töö tulemus on nullilähedane.

Paljud eksponendid teevad vea ja ei ole kontaktide korjamisel aktiivsed. Kui ettevõttel on kliendi kontaktandmed, on kõik uksed müügimeeskonna ees avatud, piisab vaid helistamisest ja kohtumise kokkuleppimisest.

Messiboksi külastanud potentsiaalse kliendi või vestluspartneri kohta käiva info jäädvustamine eelnevalt välja töötatud küsitluslehele on suureks abiks messijärgses töös ja messi edukust kontrollides. Seega peaks hoolega läbi mõtlema, kuidas andmeid koguda ja mida küsitluslehel täpselt küsida.

Küsitluslehed peaksid olema lihtsa ülesehitusega, et stendipersonalil oleks neid kerge täita. Soovitav oleks külastajaga vesteldes andmed kohe lehele kirja panna. Takkajärgi ebatäpselt täidetud küsitluslehed kaotavad oma väärtuse. Vestluse läbiviija peab suutma analüüsida, millise külastaja andmed väärivad kirjapanekut ja millise omad mitte.

Paljud eksponendid on loobunud külastajate andmete kirjapanekust ja proovivad kergemini läbi ajada, jagades külastajatele lihtsa ülesehitusega küsitluslehti, kus soovitakse teada ainult külastaja kontaktandmeid. Tavaliselt täidavad külastajad sellised küsitluslehed ise ja saavad tagastamisel kingituseks firma logoga meene.

Sellise suunitlusega küsitluslehtedel pole mingisugust väärtust. Info on ebatäpne ja puudulik, sest täitjaid huvitab ainult kingitus. Pigem kasutatakse neid tavapublikule mõeldud messidel.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    24. November 2011, 16:23
    Otsi:

    Ava täpsem otsing