Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütusedefitsiit

    Sel ja eelmisel nädalal riputasid paljud Eesti väiketanklad välja sildi, mida pole nähtud krooniaja algusest - "bensiini pole", kirjutab Äripäev kaaneloos.

    Kuivõrd haavatav on Euroopa suurima majanduskasvuga riigi bensiiniturg, näitas äsjane tulekahju enam kui poole tuhande kilomeetri kaugusel asuvas Leedu bensiinitootjas Mažeikiu Nafta.
    Põleng tehases, mille nime pole enamik eestlasi kuulnud või vähemalt esimese hooga võimeline hääldama, tekitas väikestele tanklatele tõsiseid tarneprobleeme. Kuigi täna saabuv kütuserong leevendab ajutiselt olukorda, pole kriis veel kaugeltki möödas.
    Naftatankerit oodatakse nagu valget laeva
    "Kuuldavasti tuli Tallinna ka Neste laev bensiiniga, mis aitab bensiinikriisi lahendada," ütles ASi Go Oil juhatuse liige ning Wostok Oili omanik Aivo Pärn. "Meil on õnnestunud osta bensiini edasimüüjate käest."
    ASi Mokter juhatuse liikme Aleksander Terepi kinnitusel on neil õnnestunud viimastel päevadel oma tanklaketti muretseda bensiini 98E, kuid enim tarbitavat bensiini 95E ei ole seni jätkunud näiteks Vändra ja Saue tanklasse. Eile siiski Saue tanklasse bensiin saabus.
    Mažeikiu Nafta pressiesindaja Gedrius Karsokas tunnistas, et pärast oktoobri keskel toimunud põlengut on nad jäänud tarnete täitmisega jänni.
    "Kui varem töötlesime 27 000 tonni naftat päevas, siis pärast põlengut vaid 15 000," põhjendas Karsokas tarneviivitust. "Samas rabame selle nimel, et tarnetega mitte hilineda üle paari-kolme päeva."
    Mažeikiai naftatehase esindaja Eestis, OÜ Mažeikiu Nafta Trading House juhataja Tõnu Ääro kinnitas eile, et bensiini 98E raudtee-ešelon saabus nende terminali nädalavahetusel ja 95E ešelon tuleb täna-homme.
    Järgmine kogus ostetakse ilmselt kiiresti ära
    "Järgmised kaks 95E ešeloni saadetakse Leedust Eesti suunas teele nädalavahetusel," ütles Ääro ja täpsustas, et ühes ešelonis on umbes 3000 tonni bensiini.
    "Eesti päevane tarbimine on umbes 1000 tonni bensiini 95E ja alla 100 tonni bensiini 98E," lisas Ääro. Leedu tehas üritab siiski tagada, et kütusetarned Eesti ei hilineks praegu rohkem kui paar-kolm päeva. "Kisa on tõstnud need tanklad, kes meilt pole kunagi bensiini ostnud," seletas Ääro. "Kui nüüd aga kõik tormavad meilt endale varusid soetama, siis ilmselt ostetakse meie mahutid ruttu tilgatuks ja paanika kogub kahjuks uusi tuure."
    Kütuste hulgimüüja OÜ Mark Oil juhataja Jaan Soometsa sõnul on Eestis autokütusega varustamise pudelikaelaks terminalid. "Rotterdamis on bensiini küllaga saada, aga tankeriga meritsi toodud bensiini saab Eestis vastu võtta vaid Neste terminalis," rääkis Soomets. "Kõik teised terminalid on ehitatud raudteetsisternidest väljapumpamiseks ja tankerisse laadimiseks."
    Mažeikiu Nafta varustab 80% Eesti kütuseturust.
    Väiketankla ostis bensiini Neste tanklast
    Et mitte tarbijate ees jänni jääda, on peamiselt Lõuna-Eestis tegutseva Favora tanklaketi omanikud käinud oma tankla tarbeks bensiini ostmas ASi Neste Eesti kohalikust automaattanklast.
    "Oleme kahel ööl käinud Neste tanklast sularaha eest bensiini ostmas," tunnistas Favora kaubamärki kandvate tanklate operaatorfirma ASi Johnny juhatuse liige Kalmer Johanson.
    "Vastasel juhul oleksid kõik meie maatanklad olnud alates eelmise nädala neljapäevast tühjad."
    Johansoni snul õnnestus neil üleeile õhtul tänu suurtele jõupingutustele saada ühe hulgifirma käest 4000 liitrit bensiini, millega täideti Tallinnas Tondi tänaval asuva tankla mahutid.
    "Täna ei müü meie viiest tanklast ainsana bensiini vaid Põlvas asuv tankla," lisas Johanson.
    Neste Eesti juht: meil on kütust piisavalt
    Neste Eesti juht Indrek Kaju sõnul loodab ta, et Mažeikiu Nafta täidab jõudumööda lepinguid.
    E-postiga saadetud küsimustele vastas üleeile hilisõhtul Eesti ühe suurema autokütuste jae- ja hulgimüüja Neste Eesti peadirektor Indrek Kaju.
    Millest on põhjustatud olukord, mida väiksemad tanklad nimetavad lausa bensiinikriisiks?
    Tõenäoliselt on mõnel bensiinijaamal tekkinud probleeme teatud tarnijatelt bensiini ostmisega. Neste jaamades on kütust piisavalt ning olukorda kriisiks nimetada on enneaegne.
    Kas ma eksin, väites, et kuna Mažeikiai tehasest bensiini piisavalt ei tule, on sisuliselt ainsaks bensiiniga hulgivarustajaks kujunenud Neste Eesti?
    Peale Mažeikiu on Eestis vähemalt kolm rahvusvahelise taustaga kütusefirmat - Neste, Lukoil ja Statoil. Ühelgi neist ei tohiks üle jõu käia bensiini Eestisse tarnimine. Kõik Neste hulgikliendid, kellel on sõlmitud ostu- ja müügikohustustega lepingud, on meilt kauba kätte saanud. Loodan, et ka Mažeikiu Nafta täidab jõudumööda oma lepingulisi kohustusi.
    Millistest tehastest ostab Neste Eesti bensiini?
    Neste tarnib Eestisse erinevate tehaste kütust, sh Soomes asuvatest Neste Oili tehastest.
    Kas vastab tõele, et eile tuli lisalaev bensiiniga, mis täna öösel tühjaks pumbati ja täna keskpäeval alustab Neste Eesti taas hulgimüügiga?
    Me ei kommenteeri kuulujutte.
    Kas Neste Eesti jätkab bensiini hulgimüüki eelmise nädala hindadega või kavatsete olukorda ära kasutada ning tõsta hinda?
    Hinnad on sõltuvuses maailmaturuhindade arengust ning nõudmise ja pakkumise vahekorrast ehk turusituatsioonist konkreetsel ajahetkel. Me ei saa kahjuks ette teavitada eelseisvaid hinnamuutusi.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.