Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Süvasadamal pole veel passigi
Ei tahaks nõus olla ÄP juhtkirja ettepanekuga ehitada Saaremaa süvasadama "päästmiseks" mandri ja Muhu vahele sild. Peame oluliseks avaliku sektori investeeringute läbimõeldust, põhjalikkust ja seaduste järgimist. Eesti Rohelise Liikumise ja Eestimaa Looduse Fondi algatatud kohtuasjas viitasime liigsele kiirustamisele ja uuringute kehvale kvaliteedile. Nii selguski hiljem nt ehitajale üllatuseks, et vaiu tuli hakata rammima mitte paekivi-, vaid liivapinnasesse. Mis veel kurioossem - sadama käikulaskmisega oli sedavõrd kiire, et see tegutseb sisuliselt illegaalselt, omamata tänaseni seadusega nõutavat sadamapassi! Juhtum, mis ei mahu isegi mõiste "JOKK" alla.
ÄP suhtumine, et sillaprojekt on "soikunud" tasuvus- ja keskkonnauuringutesse, on äärmiselt kahetsusväärne - hakata vaiu rammima? Õnneks ei jaga ÄP tormakust valitsus, mis on 10.03.2006 korraldusega nr 170 algatanud "Sõitjate ja kaupade üle Suure väina veo perspektiivse korraldamise kava." Kava hindab eri liikumisviiside majanduslikke, sotsiaalseid ja keskkonnamõjusid. Tegu pole mitte sillaprojektiga, vaid kavaga, mis kaalub võrdselt kõiki väina ületamise võimalusi, sh senisest tihedamat praamiliiklust.
Rohelised pole saanud juba eos blokeerida süvasadama kaubasadamaks arendamise võimalust, sest arendaja on algusest peale rääkinud vaid reisisadamast. Küll aga oleme ennustanud, et arendaja tuleb avalikkuse ette murega, et maksumaksja rahaga ehitatud reisisadam toob riigile kahjumit ning mure lahendaks kaubasadam koos sillaga.
Autor: Peep Mardiste