Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Moraali lühidus

    Inimese moraalne selgroog hakkab luustuma umbes neljandal eluaastal. Siis tasub lastega esimest korda vestelda õiglusest. Seni, nagu öeldakse, on lapsed suhteliselt julmad. Osa moraalist õpetatakse, kuid osa paistab olevat automaatselt kaasnev ja närvisüsteemi arengu käigus ennast ilmutav nähtus. Me ei oska ju moraalset käitumist alati põhjendada - see tuleb kusagilt sügavamalt, sealt, kus sõnu ei kasutata. Olgu näiteks Harvardi ülikooli professori Marc D. Hauseri kontrollküsimus raudteel jalutavast viieliikmelisest seltskonnast, keda te lähedalasuvat silda ületades märkate. Kõrgemal olles panete veel tähele, et kurvi tagant lähenev rong võib seltskonna maise tee mõne hetke pärast lõpetada. Õnneks on samas harutee, millele saate rongi lähedal asuva juhtkangi abil suunata. Kas tõmbate kangi, isegi kui märkate viimasel hetkel, et sellelgi haruteel on jalutaja, üksik matkaline?
    Enamik inimesi tõmbaksid kangi! Kujutage ette sarnast olukorda ilma päästva haruteeta ja ainukeseks rongi peatamise võimaluseks oleks midagi rakset rongi ette visata. Õnneks avastategi enda kõrvalt silla pealt sobivalt suure asja, mis vastu tuuleklaasi prantsatades ehmataks rongijuhi vaeseomaks ja too tõmbaks reflektoorselt pidurikangi. Kõneks olnud suur asi on sillale sattunud matkaline. Kas aitaksite ta vastupunnimise kiuste üle rinnatise?
    Enamik seda ei teeks! Põhjendada nad oma valikut hästi ei oska, sest tehniliselt või juriidiliselt lõpptulemustel vahet pole. Vahet oskab teha vaid hingesügavuse piloodikabiinis sõnatult tegutsev moraal. Vahest just seetõttu soovitas kirjanik Isaac Asimov vältida moraali sattumist teele, kui olete ajamas õiget asja. Sama mõtet täiendas Mark Twain, öeldes, et tänu võimele eristada õiget valest oleme loomakarja intelligentseimad, kuid ühtlasi muudab see kõik valede tegude tegijad automaatselt eriti moraalituteks. Viimaste kohta teadis Albert Einstein lisada, et jõud tõmbab madala moraali kandjaid alati enda poole. Ning Oscar Wilde püüdis seda teemat kokku võtta, osutades, et madalat moraali jutustavad raamatud näitavad maailmale tema häbi. Mõtelge kas või sada aastat käsitsi ümber kirjutades paljundatud Giovanni Boccaccio 1353. aastal valminud "Dekameronile". Mine tea, kas ümberkirjutajate jaks tuli loo mõnudest või häbistava näpuga vehkimise vajadusest, kuid sajandi pärast oli mõlemat hulga lihtsam saavutada.
    Kui Johann Gutenberg ja Peter Schoeffer võtsid pressi alt välja oma esimese trükitud raamatu lehed, oli aasta 1456. Enamikule võib tunduda uskumatuna ja osa teadlasi vaidleb veel praegugi täpse arvu üle, kuid umbes 15 000 päeva hiljem ehk 42 aasta pärast oli maailma raamaturiiulites juba 15 miljonit raamatut kokku umbes 30 000 nimetust. Toona pidi inimkonda vaevama ikka suur lugemisnälg, mis sundis meistreid valmistama üha uusi ja uusi trükipresse. Uuega võrreldes polnud trükipressieelsel ajal ju raamatuid õieti ollagi. Kloostrite tubades, mida raamatukoguks kutsuti oli heal juhul mõnikümmend käsitsi kirjutatud köidet. Traditsiooni jätkates käsitles enamik uutest raamatutest moraali ja olid paksud nagu piibel.
    Viimasel ajal moraalist enam nii palju ei kõneleta. Küll aga kõneletakse raamatutest. Nende ajastu lõppemisest. Näiteks ei loe kolmandik Ameerika Ühendriikide keskkooli lõpetanutest pärast kooli lõpetamist enam ühtegi raamatut. Raamatuvaba elu elavad kuni surmani 42% sealsetest kõrgkooli lõpetanutest. USA peredest ostis eelmisel aastal mõne raamatu vaid iga viies. Seda oleks ka raske nõuda, sest ilmselt ei tea paljud enam poodide asukohtagi, sest viimase viie aasta jooksul pole raamatupoodi külastanud 70% USA täiskasvanutest. Ning lõpuks - poeletilt koju kaasa võetud õnnelikest raamatutest kogevad enneaegset surma ehk siirduvad enne lõpuni lugemist tolmu koguma kolmest raamatust kaks.
    Sellega seoses tahaks teada, kuhu üleöö kõik need kirjanikud panna, kui nende raamatuid ei loeta? Vahest on neil midagi õppida lasteraamatutest? Näiteks kirjutada lühemalt? Kirjutada lihtsamalt? Umbes nagu Ernest Hemingway romaan, mis autori arvates on ta parim. Hinge rusuv lugu koosneb kõigest kuuest sõnast: "Müüa: lastejalatsid, pole kordagi kantud." Või Margaret Atwoodi värske teos: "Igatsesin teda. Sain ta endale. Pe###e!"*
    Autor: Kristjan Port
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Suurpank langetas tehnoloogiahiiglaste hinnangut
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.