Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Äri vanapaberiga vähendab tühjade konteinerite vedu
Hiina kui maailma suurima vanapaberi sissevedaja arvele langeb tänavu pool kogu globaalsest vanapaberi impordist. Vanapaberist on saanud kaubaartikkel, mis aitab vähendada Hiinasse tagasisaadetavate tühjade konteinerite arvu.
Taaskasutatava vanapaberi turg kasvab maailmas iga aastaga, kusjuures vanapaberi vedamisel, nagu paljude teistegi kaupade puhul, kasutatakse merekonteinereid. Maailma ühes suuremas kaubavahetuses USA ja Hiina vahel (eelmisel aastal 211,63 miljardit USA dollarit) on tähtis osa USA vanapaberi ekspordil. Kuna Hiina on USA-le suurtarnijaks mööbli, mänguasjade, riiete, elektroonika, jalatsite jm kaupade osas ja enamik kaupasid transporditakse kahe riigi vahel merekonteinerites, on oluline, et Hiinast USAsse saadetud kaupadega täidetud merekonteinerid ei transporditaks Hiina tagasi tühjadena.
Sarnased probleemid on Hiinal ka Euroopa ning Venemaa sadamatega. Venemaa ja Hiina on seadnud eesmärgiks kasvatada kaubavahetust alates 2004. aastast kuue aasta jooksul 29 miljardilt 80 miljardi USA dollarini. Tänu üha laienevale kaubavahetusele Hiina ja Venemaa vahel ning uute konteinersadamate puudumisele Venemaal ning vajadusega varustada konteinerkaupadega teisi suuri Venemaa regioone (näiteks Nižni Novgorod, Kaasan) lisaks Moskvale ning Peterburile, on Tallinna Sadamal võimalus saada Hiinast Venemaale saadetavate konteineritevoogude teenindajaks.
Projekti realiseerimist toetab taaskasutatavate materjalide tehase loomine sadamasse, mille tulemusena väheneks Hiinasse tagastatavate tühjade konteinerite arv. See eeldab suuremahulist vanapaberi kogumist, sorteerimist ja pakendamist.
Võttes aluseks Soomes ühe inimese kohta taastoodetava vanapaberi koguse ning arvestades vastava koguse Eesti, Läti ja Leedu ühisturule, saame potentsiaalseks taaskasutatava vanapaberi turumahuks 1,2 miljonit tonni aastas. Arvestades, et ühte merekonteinerisse mahub keskmiselt 18,7 tonni vanapaberit, saame võimalikuks turumahuks 64 000 merekonteinerit aastas. Selline konteineritevoog rõõmustaks iga Euroopa sadamat, sest mullu saadeti 41% merekonteineritest Euroopast Aasiasse tagasi tühjadena.
Eestis leidub ettevõtteid, kes omavad kogemust ja oskusteavet, et käivitada taaskasutatavate materjalide tehas koos vanapaberi kogumisega. Taaskasutatavate materjalide tehas teenindaks Eestist, Lätist ja Leedust kohutavat vanapaberimahtu ning töötleks seda ümber taaskasutatavaks vanapaberiks.
Sellise tehase käivitamise järel on Eestil võimalik kaasata täiendavaid transiitkonteineritevooge Hiinast riigi omanduses olevasse suurimasse sadamasse - ASi Tallinna Sadam. See võimaldab luua täiendavaid konteinervedusid toetavaid ning lisaväärtusi loovaid terminale ning loob lisamahte raudteevedudele ja kogu transiidile.
Hiina rikkaim inimene on vanapaberi töötlemisega tegeleva firma Nine Dragons Paper Holdings Ltd kaasomanik Zhang Yin.
Naise rikkuse allikas on äriidee, mille kohaselt ta tegeleb USAst ja Euroopast makulatuuri ostmise ning selle Hiina paberitööstuse tarbeks ümbertöötlemisega, kirjutas SL Õhtuleht eelmisel nädalal.
Zhang Yini varandust hinnatakse 41 miljardi kroonile. Tähelepanuväärne on, et eelmisel aastal oli tal vara kokku kõigest 4,5 miljardi krooni väärtuses. Kiire tõusu tagas Hongkongi börs, kus Dragons Paperi aktsiad on noteeritud.
Autor: Andres Tolli