Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Laevapileti kütuselisaga proovitakse oma kulusid kompenseerida
ASi Tallink Group finantsdirektori Janek Stalmeistri sõnul tekkis kütuselisa piletitele alles aasta pärast kütusehinna tõusu ning jooksvalt seda muudetud ei ole. "Nagu iga hinnapoliitika puhul, pannakse ka kütuselisa paika vastavalt tuludele ja kuludele," selgitab Stalmeister. "Kõik toimub kasumlikkuse järgi ja sõltub kütuse hinnast - kui palju on tarvis kulusid kompenseerida."
Stalmeister märgib, et kui kütuse hinnad möödunud aastal tõusid, polnud kiirlaevandus ettevõttele sugugi kasumlik.
"Käesoleval aastal kajastub lisamaks kõikide laevade piletihinnas ning ka sõiduautode hinnas." Stalmeister lisab, et praegu võivad kütusehinnad küll langenud olla, aga ei tea ju iial, millal nad jälle võivad tõusta. "Samuti võib kindlalt väita, et laevapiletite kütuselisa täiel määral kütusekulusid ei kata," kinnitab ta.
Lindaliin ASi juhataja Enn Rohula ütleb, et kütuse hind on aegade jooksul tõusnud palju korda ning kütuselisa ei kompenseeri seda sugugi.
"Eelarve pannakse paika vastavalt kütusekulule ning seda arvutatakse jooksva aasta järgi," märgib Rohula. "Kütus iseenesest on sealjuures ainult üks kuluartikkel - äärmiselt suured ja olulised kulud on ju ka sadamakulud, töötajate palgad jne." Kütuselisa oleneb Rohula hinnangul suurel määral laeva täituvusest. "Mida kõrgem see on, seda väiksema osa kuludest moodustab kütus," selgitab ta.
Rohula toonitab, et keskmine kütuselisa suurus ilmneb aasta lõpuks, enne pole võimalik seda kuidagi ennustada.
Viking Line Eesti OÜ juhataja Monika Ulla sõnul pole Viking Line kunagi piletihinnale kütuselisa juurde arvestanud. "Oleme kõik lisad arvestanud juba piletihinna sisse," ütleb ta. "Seni pole mingit plaani seda poliitikat ka muutma hakata."
Eckerö Line Eesti filiaali juhataja Katrin Sirk-Aun kinnitab samuti, et reisijateveo poole peal pole neil laevapiletitele kunagi mingit kütuselisa rakendatud. "Eckeröl pole kavaski seda tegema hakata," lubab Sirk-Aun.
"Küll aga kehtib meil kütuselisa kaubavedudele - see on nii olnud juba päris mitu aastat."
Sirk-Aun selgitab, et kaubavedude kütuselisa arvutamisel jälgitakse kütuse turuhinda ning arvutatakse siis selle põhjal teatud koefitsient. "Selle täpset valemit ei oska mina kahjuks öelda, kuna selle paneb paika meie Soome emafirma," ütleb ta.
Seega oleneb kaubavedude kütuselisa suurus Sirk-Auni sõnul kütuse kvaliteedist ning muidugi asjaolust, et tarnija dikteerib hinda.
"Eelmise aastaga võrreldes on lisa tõusnud 80%," täiendab ta.