Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Välispartnerid dikteerivad liialt jõuliselt tingimusi
Eestisse imporditavad kogused on väiksed. Kui võetakse tellimus mõnelt suurelt välisfirmalt, võib see tähendada, et viimane ei pööra Eesti firmale piisavalt tähelepanu.
Suurettevõtte jaoks pole mõnepäevane tarne hilinemine probleem, kuna kogused on väiksed. Eesti partnerile tekitab see aga probleeme.
On juhtumeid, kus kohalik firma sooviks saada kaupu iga päev, aga on tulnud leppida tarnesagedusega vaid kord nädalas.
Olukord on lihtsam siis, kui mõlemad partnerid "maadlevad" ühes kaalukategoorias, siis respekteeritakse teineteist rohkem.
Kui läbirääkimised on peetud ja tingimustes kokku lepitud, on tarned üldjuhul 80-90% ulatuses õigel ajal ning õiges koguses soovitud kohas. On olukordi, kus 90% kaupadest jõuab õigel ajal kohale, aga mõne tootega tekib viivitusi.
Vedaja ise saab probleemist enamasti alles hiljem teada. Seetõttu satub halba olukorda ka veofirma. Õigeaegse teavitamise korral annaks olukorda operatiivselt lahenda.
Probleeme võib tekkida ka siis, kui vahetatakse vedajat. Siis tuleks kindlasti arvestada probleemse üleminekuajaga.
Praegu on tootmisettevõtetel vint viidud viimase piirini - komponente ei hoita laos, toormaterjale üritatakse tellida õigeks ajaks, toodete valmimine on lükatud võimalikult hiliseks. Seega on kahju suur, kui vajalik komponent ei peaks õigeks ajaks kohale jõudma.
Seetõttu peaks hea transpordipartner suutma pakkuda ka kiireid lahendusi, mis on küll kallid, kuid tootmisliin ei jää siis hilinemise pärast seisma ning lõpptarbijale jõuab kaup õigel ajal.
Autor: Asko Talu