Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kallim õlu tõstab kasumit
"Tulu hüppelise suurenemise taga on õiged muudatused õlletehase tootesortimendis, kus suunasime fookuse premium-klassi toodetele," kommenteeris tulemusi Saku Õlletehase juhatuse esimees Ireneusz Piotr Smaga.
Kallimate toodete osakaalu kasvust annab aimu ka aastaga pea krooni võrra tõusnud müüdava keskmise õlleliitri hind, mis selle aasta esimese üheksa kuu arvestuses oli 9,93 krooni. Oma osa on siin ka eestlaste sissetulekute jätkuval suurenemisel, mis mõjutab ka inimeste õlle-eelistusi.
"Eesti tarbijate ostujõud suureneb ning premium-klassi õlu muutub aina populaarsemaks," ütles Hansabank Marketsi analüütik Pavel Lupandin, kes näeb õlletootja heade tulemuste peapõhjusena sooja suve.
Õlletootja kolmanda kvartali käive kosus 26%, eelmise aasta sama perioodi 194,4 miljonilt kroonilt 245,2 miljonile kroonile. Kasumit suudeti sama ajaga kasvatada aga koguni 42%.
"Numbrid on väga head, isegi üle ootuste, oleme tulemustega väga rahul," ütles Smaga, kes avaldas heameelt ka turuosa suurendamise üle.
Ettevõtte juhtide kõrval ootasid tugevaid tulemusi ka investorid. Võib-olla isegi suuremaid kasvunumbreid, kui Saku näidata suutis. Sellest annab aimu eilne aktsia odavnemine Tallinna börsil. Saku aktsia lõpetas päeva 217,17 krooni tasemel ehk 1,5% madalamal kui eelmine sulgemishind.
Kuigi Saku suutis aastaga ka eksporditulu pea kolmandiku võrra kasvatada, keskendutakse siiski endiselt koduturule. Smaga sõnul Eestis kasvupotentsiaali jagub.
"Eestis me näeme kindlasti veel potentsiaali, me näeme siin palju võimalusi, see on ka põhjus, miks me ei mõtle nii palju suurenemisele väljaspool," selgitas ta.
Ka siidrite ja long drink'ide turul on Sakul kodumaal arvestatav tootja. Suuresti tänu populaarsele Kissi siidrile on ettevõttel õnnestunud turul haarata 37% turuosa. Long drink'ide turust kuulub Sakule aga pea 30%. Seda loodetakse kasvatada tänu uuele ZIP-jookide sarjale. Hästi läheb ka lauavee müük. Õlleturul kasvatas Saku oma turuosa aga koguni 46,6 protsendile. Lupandini arvates praegune olukord lähitulevikus üldjoontes siiski säilib.
"Turg on küllaltki konkurentsitihe, mistõttu me põhiliste tootjate turuosas suuri muutusi ei näe," rääkis analüütik.
Saku juht on tuleviku suhtes optimistlik, üks põhjus on Soome joogitootjaga Sinebrychoff sõlmitud edasimüügileping. Alates 2007. aasta 1. jaanuarist lisanduvad Saku portfelli näiteks energiajook Battery, siider Golden Cap ja õlled Koff ning Karhu. Saku hinnangul lisab see järgmise aasta kasumile kümnendiku.
"Järgmiseks aastaks on meil väga professionaalselt ette valmistatud plaan kõikide kategooriate jaoks. Ootame positiivset arengut nii järgmiste kuude kui ka järgmise aasta jooksul," kinnitas Smaga.
Samas on koos kasumi kosumisega kasvanud ka ettevõtte kulutused, millest olulise osa moodustavad aastaga 16% suurenenud tööjõukulud. Samuti on kasvanud kütuse ja energia eest makstav summa. See on ka üks põhjus, miks tuleval aastal suure tõenäosusega toodete, eelkõige õlle, hinda tõstetakse.
Ma arvan, et ostsin Saku aktsiaid umbes viis aastat tagasi, siis ei olnud suurt valikut. Jõin õlut ja mõtlesin, et kui õlut rohkem joon, saan raha tagasi. Olen oma toonase otsusega rahul küll, viimastel aastatel olen oma investeeringu pealt saanud umbes 10% dividendidena tagasi. Aktsia käekäiku ma ei jälgi, kuna selle väärtus minu jaoks tähtsust ei oma, minu jaoks omab tähtsust dividendi suurus. Kuna mul on aktsiaid vähe, siis muidugi väga suuri summasid mu kontole juurde ei tule.
Varem omasin ka Hansapanga aktsiaid, nende väärtus muidugi tõusis küll kõvasti, teenisin seetõttu mitu korda rohkem, kui raha investeerisin. Aga Saku aktsiaid juurde ei plaani osta, sest ei ole vaba raha, samas müüa ka ei raatsi.