Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Börsile pürgiv Eurochem avas Sillamäel terminali
"Kaks ja pool aastat tagasi mõtlesime sellele, aasta tagasi alustasime ehitust ja nüüd avame," rõõmustas Eurochemi juhatuse liige Pavel Jakovlev, kes vastutab logistika ja hangete eest. "Me ei ole poliitikas, oleme vaid äris," ennetas Jakovlev küsimust, miks ehitati terminal Venemaaga kehvades suhetes olevasse Eestisse.
Sellist sadamat ei olnud võimalik ehitada Peterburi lähedale Ust-Luugale, kus pinnas on soisem. Lisaks on Sillamäe Venemaale lähim Euroopa Liidu sadam. "Siia ehitada oli lihtsalt odavam," tõdes Jakovlev.
"See näitab, et suhted Eesti ja Vene ärimeeste ning inimeste vahel on väga soojad," täiendas teda oma kõnes Sillamäe sadama juht Tiit Vähi, kes kutsus poliitikuid sellest õppust võtma.
Tegelikult on terminali kaudu veetud kaupa katsetusloaga juba alates juulist ning Euroopa poole on terminali haldamiseks loodud ettevõtte Tankchemi juhi Vjatšeslav Spirini sõnul seilanud 16-18 laeva.
Juba on plaanis suurendada võimsust järgmisel aastal 1,5 miljoni tonnini ja investeerida 6 miljonit eurot ehk ligi 94 miljonit krooni. Spirini sõnul käivad veel läbirääkimised tarnijatega toodete üle, kõneluste tulemusest sõltub, millise kaubagrupi jaoks laiendus ehitatakse.
Praegu veetakse Sillamäe kaudu peamiselt metanooli, kuid lähiajal alustatakse ümber laadima ka teisi naftakeemiatooteid, nagu äädikhape, vinüülatsetaat, butüülatsetaat, tolueen ja monoetüleenglükool.
Ida-Virumaa maavanem Ago Silde rõõmustas uue terminali avamise ja Sillamäe sadama arengu üle. Tema sõnul on tegemist kõige kiiremini areneva piirkonnaga Eestis. "Sillamäe on muutunud kiirlaevaks," ütles Silde, kelle sõnu kinnitas linnapea Ain Kiviorg, öeldes, et Sillamäe tööpuudus on vähenenud paari aastaga 1300 töötult mõnesajale.
Keskkonnaminister Rein Randveri sõnul on terminali puhul tasakaalus nii majanduslikud kui ka keskkonna huvid, rahustades sellega kohalikke elanikke.
Jakovlevi sõnul kulus kümnendik ehitusrahast just keskkonnanõuete täitmisele. Vähi selgitas, et uus sadam ja uus terminal on kindlasti kergem rajada keskkonnasõbralikuna. "Vana sadamat ja terminali on palju keerulisem ümber ehitada," lisas ta.
Eurochem plaanib järgmise aasta kevadel aktsiate esmaemissiooni, mille abil soovib juhtkond rahastada uute kaaliumikaevanduste rajamist. Sellega soovitakse jõuda maailma juhtivaks mineraalväetiste tootjaks.
Praegu kuulub Eurochem hinnanguliselt kolme Euroopa ning kümne maailma suurema keemiakontserni hulka. Kontserni koosseisu kuuluvad arvukad tooraine- ja mineraalväetise- jt ettevõtted, samuti transpordiüksused ning lai turustusvõrk nii Venemaal kui ka välismaal.
Ettevõtte võimalik turuväärtus on Jakovlevi sõnul 3,5-4 miljardit dollarit.