Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eestlastel täna liiga hea elu

    Uusasumite piiramisrõngas Tallinn, tänavatel sõidavad luksusautod, ostukeskused kui kultuuritemplid, rahvasaadikute kulutšekkide valimatu hüvitamine - elu on liiga hea ja mugav. Tundub, et Eesti on jõudnud mugavustsooni.
    Mugavustsoon on soe koht, kuhu sattunu tunnetab, et ta on kõva töö ära teinud ja tal läheb piisavalt hästi. Pingutada ja riske võtta rohkem eriti ei tahaks, küll aga võiks tulud igal aastal kasvada. Selle alternatiiv on väljakutsetsoon, kus tunnetatakse järjest suuremat ootust ning pidevalt tuleb ennast ületada, et õigustada enda olemasolu ja parandada elukvaliteeti. Maailma kõige hinnatumas konsultatsioonifirmas McKinsey on firmakultuuris üks kindel põhimõte - sa tuled alt sisse ja liigud üles või liigud välja tagasi. Up or out!
    Mugavustsoonis olijate areng peatub ning ühel hetkel muutub paigalolek stagnatsiooniks. Me elame globaliseeruvas maailmas ning võib kindel olla, et alati leidub konkurent, olgu see firma või riik, kes on väljakutsetsoonis. Ega prantslased ilmaasjata protesteeri globaliseerumise vastu - nad ei ole oma 35tunnise töönädala ning kõrgete palkadega maailmas enam konkurentsivõimelised ja nende töö võtavad ära näljased Aasia tiigrid.
    Eestis on mugavustsoon laienenud nii riigile, ettevõtetele kui ka inimestele. Meil on väheks jäänud näljasust ja otsustamisjulgust, millel rajaneb meie praegune riik. Vaadakem USAd, mis sisuliselt on kannibalistlik ühiskond: seal pole võimalik langeda mugavustsooni, sest sa pead end kogu aeg tõestama. Ja just sellepärast ongi USA veel maailma kõige võimsam majandus. Ütlen "veel", sest näljasust ja enese tõestamise vajadust on Hiinas ja Indias veel rohkem.
    Meie mugavustsooni iseloomustab inimeste suhtumine töösse ja palka. Inimesed on reeglina vägagi rahul oma tööpanusega, kuid leiavad samas, et palk peab kasvama. Tahaks ju samamoodi elada nagu korteribroneeringutega ootamatult rikastunud sõber. Kuskil on loogikaviga. Kas meil on tekkimas uus vanasõna - "Enne palk, siis töö"?
    Eestis on paraku vähe asju, mis on maailmas unikaalsed või esirinnas. Palju räägitakse Skype'ist, aga Skype ei ole Eesti firma. Samamoodi nagu Nokia ei ole Hiina või India firma, kuigi suur osa Nokia telefonidest toodetakse seal. Tegelikult meil pole mingit põhjust oma nabale liigset tähelepanu pöörata.
    Nii riik kui ettevõtted ise saaks teha mõndagi, et head ideed käiku läheks. Eesti on praegu paraku teenusemajandus ja meie miljoni dollari küsimus on see, kuidas rahvusvahelises konkurentsis oma tõusvate palkadega ellu jääda. Innovatsioon on kindlasti üks osa vastusest. Kui räägime teenuseettevõtete rahvusvahelisest konkurentsivõimest, siis esmalt on vaja koolitada inimesi. Samas läheb Eestis erisoodustuse alla tasemeõppe, nt bakalauruse- ja magistriõpe, kinnimaksmine. Tarkvaraettevõtted on nõus tegema ülikoolidega koostööd, et n-ö ajusid kapitaliseerida. Selleks peab aga olema toetus, otsene või kaudne, maksusoodustuse näol.
    Mulle meenub hea tuttava Teet Jagomägi mõte, et riik võiks siinsetelt IT-ettevõtetelt ühe-kahe aasta jooksul tellimise ära lõpetada, küll siis tekiks stiimul minna Eestist väljapoole jõudu katsuma. See on ehk liialdus, kuid reaalne oleks teha nt seadus, mille kohaselt riigitellimuste osa ettevõtte käibest ei tohi ületada 50%. Vastasel juhul tuleks maksta 25% käibemaksu 18% asemel - see raha kogutaks Arengufondi.
    Arengufondi käivitamine oleks üks hoob. Innovatsioon sünnib väga tihti nö garaažis - mul on idee ja teotahe, aga raha pole. Pank siin ei aita ja riskikapitalistid ei usalda enne, kui mingid tulemused on juba olemas. Siin peaks mängu tulema Eesti kui teadusmahukat tootmist propageeriva riigi abi. Meil on institutsioon nimega Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus, mille nimi justkui viitaks täpselt sellisele tegevusele.
    Kahjuks on reaalsus teistsugune - EASi praegune praktika tähendab seda, et riik toetab küll tootearendusprojekte, kuid raha makstakse välja siis, kui on asi valmis tehtud. Sisuliselt võttes saabub igakuiselt kulutusi tegevale alustavale ettevõttele raha siis, kui seda enam nii väga vaja pole ja selle võiks kasumisse kirjutada.
    Eesti riigi valitud turvalisema tee, kus on küll hea ja riskivaba toimetada, aga ettevõtlus kahjuks ei arene seejuures piisava kiirusega.
    Loodava Arengufondi mõtteks on rahastada hea idee elluviimist ja seda algusest peale, võttes oma kanda ka osa riskidest. Loogiline oleks EASi ja Arengufondi vahelise koostöö ning paralleelsete protsesside käivitumine. Kui EAS otsustab, et asi hea ja võtab selle menetleda, siis Arengufond võiks koheselt asuda ka projekti rahastama, võttes EASilt riski ära. Kui projekt saab valmis, saab Arengufond oma raha tagasi EAS käest. Meie sektoris on 6-9 kuuga idee väga tihti surnud või idee autor sunnitud sellest loobuma, et oma perele leib lauale tuua mingi muu tööga. Innovatsiooni toetamine ei saa olla bürokraatlik kadalipp riigis, mille motoks on teadusmahukas tootmine.
    Meie riigi üks suurimaid probleeme ongi see, et ei taheta võtta riske - see tunnus iseloomustab tavaliselt heaoluriike, kus kõige suuremateks väärtuseks on stabiilsus ning riskide maandamine. Kui ma midagi ei tee, ei saa mulle ka midagi ette heita. Väga raske on ette kujutada riskivaba innovatsiooni - need kaks mõistet lihtsalt ei käi kokku.
    Eesti - heade ideede surnuaed! Ei kõla kuigi hästi, või mis?
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.