Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    EHI ei kuva tegelikku hinda

    Äripäeva artiklis "Arco Vara küsib korteriostjatelt kolmandiku raha juurde", 8.11, oli väide: "Statistika järgi tõusis ehitushinna indeks (EHI) tänavu kolmandas kvartalis võrreldes eelmise aasta sama ajaga 11,2%, mitte 30%, nagu küsitakse raha juurde korteriostjatelt".
    Pean oluliseks selgitada ehitushindu. Olen veendunud, et ehitushinnad kallinevad märkimisväärselt rohkem kui näitab statistikaameti EHI. Viimase aasta tõus on kindlasti kõrgem kui 11,2% või isegi 30%. Paraku puudub Eestil objektiivne metoodika, millega hinnatõusu tänastes ekstreemsetes tingimustes adekvaatselt mõõta ja arusaadavalt kirjeldada. Statistikaameti metoodika on rahvusvaheliselt ning teoreetiliselt aktsepteeritav stabiilsetes majandusoludes, mitte kõrvalekalletes. Ehituses on kasutusel mõisted otsekulud ja üldkulud. Osa kulusid saab selgelt siduda mingi tarindiga objektil. Üldkulud seevastu jaotatakse tarindite vahel tavaliselt protsentuaalselt. Puudub võimalus teha seda täpselt. Kui ehitusfirma on üürinud nädalaks veoauto, siis teenindab see auto ilmselt firma kogu lepinguportfelli ning hiljem jaotatakse kulud kõigile objektidele mingi metoodika alusel, mis ei pretendeeri kunagi absoluutsele täpsusele. Järelikult ei kirjelda otsekulud ehituse tegelikke kulutusi. Kas statistikaameti poolt loetletud otsekulud (tööjõud, ehitusmasinad ja materjalid) on ikka otsekulud?
    Tööjõud on statistikaameti metoodikas jagatud kategooriatesse ehitustööline, viimistleja, torulukksepp, elektrik, müürsepp ning puusepp. Tänapäeva ehitusel on kõige olulisemad tegijad ilmselt betoneerijad. Tööjõudu on võimalik küllaltki usaldusväärselt lugeda otsekuluks (pidades arvestust töötatud inimtundides), samas üha enam on tööde korraldamisega seotud töödejuhatajad ning füüsilist tööd mittetegevad töötajad, nt geodeedid.
    Loetletud kuus tööliseriala esindavad vaid väikest osa tegelikest tööjõukuludest - tööjõud on ka kraanajuht, kes suure tõenäosusega on kirjeldatud masinate kasutuskuludes; objekti valvur, kes on sisseostetava teenuse hinnas; või autojuht, kelle töötasu sisaldub materjali hinnas.
    Ehitusmasinaid liigitab Statistikaameti küsimustik võimsusparameetreid ette andes, samas kui masinate nimekiri ja osatähtsus ehitusprotsessis muutub. Küsitav on ka ehitusmasinate praegune äärmiselt madal osakaal (ca 6 protsenti) ehituskuludes. Erinev transpordi vajadus on sageli peidetud ehitusmaterjalide, konstruktsioonide või tööjõu hinda (materjali hind koos kohale toomisega või tööline peab objektile ise kohale jõudma).
    Ehitusmaterjalide osas on küsitluslehe loetelu pikk ja mitmekülgne, tegemist on "klassikalise" arusaamaga ostukorvist ja ilmselt hakkab mõjutama ostkorvi tervikmaksumuse dünaamikat erinevate materjalide osakaal tervikus. See omakorda sõltub nii projektlahendist ning kasutatavast tehnoloogiast. Mõlemate osas on viimasel ajal Eestis toimunud olulised muutused võrreldes etalonaastaga 2000.
    Seega on kogutud lähteinfo erinevate materjalide hinna dünaamikast objektiivne informatsioon, samas on "ostukorvi" muutus olnud täielik! Näiteks on küsimustikus toodud ühe reaga välja "ventilatsioonisüsteemide õhujuhtmed", samas kui meie teaduskonna rekonstrueerimisel moodustasid kõik ventilatsiooni seadmed ca 7 protsenti kogu rekonstrueerimise maksumusest!
    Kokkuvõtteks, ehitushindade temaatika on oluliselt keerukam, kui esmapilgul paistab. Kindlasti soovitan aga hoiduda ehitusvaldkonnas põhjapanevate järelduste tegemisest vaid tänase ehitushinnaindeksi alusel.
    Autor: Roode Liias
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.