Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Odavalt, kallilt või üldse mitte
Estonian Air sulgeb järgmise aasta alguses oma kahjumliku lennuliini Berliini, jäädes alla odavlennufirmale easyJet.
Et sama ei juhtuks Estonian Airi teiste liinidega, tuleks Estonian Airil ennast selgemini positsioneerida: kas ollakse odavlennufirma või kvaliteetlennufirma. Praegu pole Estonian Air ei see ega teine, aga tavareisija, keda on enamik, ostab pigem odavama pileti.
Estonian Air põhjendab liini sulgemist reisijate vähesusega, samas konkurent easyJet teenindab stabiilset reisijate voogu. Estonian Airi piletid, ehkki nendegi hinda on alla lastud, on ikkagi kallimad, ent pardateeninduses vahet pole - tasuta süüa-juua, nagu varem, ei pakuta.
Berliinis maandutakse küll erinevatele lennuväljadele - odavlennufirma enamasti linnasüdamest kaugemale. Ent Berliini ühistransport on äärmiselt tõhus, mistõttu selles punktis olulist vahet pole.
Samuti on juhtunud Estonian Airi lennukitega viimase aasta jooksul palju intsidente, lende on ära jäetud, reisijad on pahased. Üks põhjus on selles, et Estonian Airi lennukipark koosneb vaid viiest lennukist. Umbes aastapäevad tagasi lubas Estonian Air hankida kuuenda lennuki, ent otsib seda siiamaani. Hiljuti viis avarii lennuväljal ühe lennuki pikaks ajaks rivist välja. Ei saa aru ka omanikfirma SASi ebasõbralikust poliitikast: kas SASil pole siis anda kasutada mõnda lennukit. Või takistab Eesti riigi osalus?
End kvaliteetlennufirmaks pidav Estonian Air ei saa siiski opereerida viimaseni pingul lennugraafiku najal. Kulusid saab küll kokku hoida, ja peabki, aga teatud piirini.
Võib prognoosida, et Estonian Airi taandumine annab easyJetile ainult tuult tiibadesse. easyJetil hargneb Berliinist lendude niidistik üle Euroopa, samas Estonian Airile oli see nii-öelda dead end. Tõsi, lennukite parema täituvuse huvides on ka easyJet oma Berliini reise vähendanud - ei lenda enam iga päev. Võimalik, et nüüd ta taas suurendab lendude arvu.
Estonian Air on rahvusliku lennukompaniina, mille kodulennuväli on Tallinn, tegelikult raskes seisus. Lähedal on Helsingi Vantaa lennuväli, kust saab lennata ümber maakera. Teisel pool on suurem Riia lennuväli. Tallinnast ei saa ilmselt kunagi transiitlennuvälja, mis seab ka Estonian Airi kasvule piirid. easyJeti abiga, ühe ümberistumisega kas Berliinis või Londonis - ühel ja samal lennuväljal, mis on mugavuse seisukohast oluline -, saab edasi paljudesse Euroopa linnadesse.
Ehk oleks targem liita Estonian Air lätlaste airBalticuga? Rahvuslik lennukompanii on küll uhke olla, aga lisaks tuleb selgelt välja öelda oma hinnaklass.
Autor: ÄP