Teisipäev 6. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Uus aasta võtab endaga kaasa lõppeva aasta probleemid

Jaana Pikalev 19. detsember 2006, 00:00

Lõppevat aastat jäävad meenutama pikad veokijärjekorrad Eesti-Vene piiril. Kuigi praegu on järjekorrad kõikides piiripunktides eelmise kuuga võrreldes oluliselt lühenenud, on Eestit läbivad kaubavood ELiga ühinemise järel kordi suurenenud, piiriületuse võimsus Narvas, Luhamaal ja Koidulas ammendunud ning järjekorrad paratamatud. Sama probleemiga seisavad silmitsi kõik ELi ja Venemaa piiripunktid.

Kardetavasti ei parane pingutustest hoolimata olukord oluliselt ka uuel aastal. Prognoosime, et surve võib veelgi kasvada, kuna Euroopa kaubavahetus Venemaaga muutub järjest aktiivsemaks ning ühtlasi asub Eesti kaubavahetuseks logistiliselt soodsas kohas, majanduslikult arenenud Peterburi regiooni lähistel. Nii liiguvad paljude liikmesriikide veosed läbi Eesti, moodustades meie piirikoormusest 70-90%.

Viimase aasta jooksul on tolliprobleemide lahendamise ja kaubavahetuse hõlbustamise võimalusi arutatud mitmetel ELi ja idanaaberriikide tollijuhtide kohtumistel. Maksu- ja tolliamet näeb võimalike lahendustena tolliandmete elektroonilist vahetamist, elektroonilise eelinfo edastamist ja ühiste piiriprotseduuride rakendamist.

Lahendused sõltuvad aga paljuski ELi ja Venemaa kokkulepetest.

Uuel aastal püüame koos Vene tolliga kasutada kindlasti maksimaalselt ressursse piiri läbilaskevõime suurendamiseks ja leida koos teiste ametkondadega võimalusi järjekordades ootajatele paremate olmetingimuste loomiseks.

Lisaks hakkame peagi oma veebilehel iga päev avaldama infot järjekordade pikkuse ja eeldatava piiriületuse ooteaja kohta Eesti-Vene piiril.

Suure tõenäosusega jätkab transiit idast oma langustrendi eesotsas nafta ja naftasaadustega. Osaliselt kompenseerib seda langust söe, mustmetall ja keemiakaupade transport.

Tuleval aastal mõjutab transiiti torutranspordi süsteemide areng (nafta), uue toru kasutamine Vtorogo-Primorsk, Kiriši-Primorsk (heledad naftasaadused), Võssotsk, Ust-Luga terminalide areng (süsi).

Jätkub Venemaa kaitsepoliitika infrastruktuuri arengu ja kasutamise suhtes, mis mõjutab kogu transiiti idast.

Ka Venemaa peatne astumine WTOsse annab psühholoogilise mõju, 2-4 aasta pärast mõjutab see kogu transiiti idast.

Söetransiit on piiratud meie terminalide võimsuse tõttu. Tuleval aastal ületab suurim söetransiidiga tegelev terminal oma võimsuse.

Rohkem potentsiaali on keemiakaupadel, sest Sillamäe sadamas avatakse keemiale spetsialiseerunud terminal.

Transiit itta suureneb, kuid võrreldes Vene turu kasvuga on see aeglane. Põhirõhk on ikka konteineritel.

Ummikud piiripunktides ei võimalda arendada autotransporti, kuid sellel on positiivne mõju raudteetranspordile.

Naftast vabanenud võimsused tekitatavad raudteeoperaatorite vahel konkurentsi. Sõiduautode transiit võib olla perspektiivne, eriti, kui võetakse kasutusele ka raudteetransport.

Logistika ja transport joonduvad 2007. aastal üsna sarnaselt ülejäänud turuga - oodata on majanduskasvu mõningast aeglustumist, kuid nii ekspordi kui ka impordi kasv on siiski piisavalt tugev (üle 10%).

Teisisõnu, kaubamahud kasvavad jätkuvalt kiiresti ja nende mahtude teenindamine muutub olemasolevate hindade juures järjest keerulisemaks (veoressurss, autojuhid, kütus, teemaksud, MARPOLi maks) ehk tugev surve on transpordihindasid tõsta.

Nõudlus nafta järele on endiselt suur, jäädes inflatsioonis oluliseks komponendiks ja transpordis üheks olulisemaks kuluartikliks. Tarneahelate juhtimine leiab kasvavalt vajadust allhankida (outsource'ida) vastav teenus professionaalselt logistikapartnerilt, et võimaldada materjalivoogude efektiivset ja tõhusat liikumist ning ladustamist. Selles valdkonnas näeme ette suurt arengut ja potentsiaali pakkuda vastavasisulist teenust oma olemasolevatele ja tulevastele klientidele veelgi enam.

Kindlasti muutuvad komplitseeritumaks klientide vajadused ja nende elluviimine, sest nii hanke- kui ka müügigeograafia laienevad ning üha enam allhanget tehakse Aasiast.

Nimetatud trendist võidavad suuremad tegijad turul, kel väljakujunenud teenindusvõrgustik ja pikaajaline kogemus.

Kuna DHLi teenindusvõrgus avatakse ja laiendatakse üha enam uusi terminale, siis saame ka meie võimaluse pakkuda oma klientidele uusi regulaarseid kindlate väljumistega kaubaveoliine.

Õhuekspressis laiendab DHL kellaajalise kättetoimetamise geograafilist haaret, eelkõige Aasia, kuid ka Euroopa riikidesse.

Aasta hakkab taas kord otsa saama ja aeg on teha meenutusi aastast 2006. Parim viis selleks on võtta emotsioonidele lisaks ette ka korralik aruanne tehtud töödest ja saadud tuludest. Aruanded on tegelikult need, mis annavad kõige objektiivsema ülevaate reaalsetest numbritest ja olukorrast.

Ülevaate saamiseks on mitmeid võimalusi. Pakutakse aruandeid, mis koostatakse vastavalt kliendi soovile jooksvalt ja loetud sekunditega. Selleks, et aruanneteni jõuda, on tarvilik omada kvaliteetset ja vastavalt ettevõtte spetsiifikale kohandatud tarkvara. Iga ettevõte on omanäoline ja oma filosoofiaga, seega olen kindel, et valmis programmid kas ei arvesta kõigi nõudmistega või on liialt keerukad, et neid pidevalt ja efektiivselt kasutada. Lahenduseks siin oleks tarkvara, mis on kohaldatud täpselt kasutaja vajadustele.

Aasta lõpuks aga on meil suurepärane uudis spetsialistidele, kelle tööks on kauba veoruumi paigutamine. Programm paigutab kauba sinna optimaalseimalt ja kiirelt. Kui inimene täidab paberil veoruumi vastavalt vilumusele kuni paar päeva, siis uue programmiga kahaneb see aeg peaaegu olematuks.

TNT testib nüüd ka Eestis suuremahulise lennukauba ( Air Cargo Service) teenust.

Tänu väga headele arengutele ühenduses Euroopa lennuvõrguga saab TNT 2007. aastal ka Eestis oma klientidele edasi müüa lennuvõrgu vaba kaubaruumi. 100-1000kilogrammised lennukaubad liiguvad ukselt ukseni lennuvõrgus sarnaselt järgmisel tööpäeval kohaletoimetavate väikeste kullersaadetistega.

Kohaletoimetamise aeg ei ole garanteeritud, samas kogemus näitab, et üle 90% saadetistest jõuab järgmisel tööpäeval Euroopa piires kindlasti kohale.

Pakume teenust pikaajalistele klientidele, kes juba kasutavad teisi TNT teenuseid oma tarneahela osana.

Nii saab Eestist eksportida ka suuri kiireloomulisi kaubapartiisid lennutranspordi kohta väga soodsa hinnaga.

Kommertslennuliinidega võrreldes on eeliseks suurem kindlus ja jälgimise võimalused: kaup ei välju TNT võrgust ja on jälgitav igal ajal interneti kaudu nagu ükskõik milline muu TNTga lähetatud saadetis.

Teenus toimib alljärgnevatesse riikidesse: Austria, Belgia, Bulgaaria, Tšehhi, Taani, Soome, Prantsusmaa, Saksamaa, Suurbritannia, Kreeka, Ungari, Island, Iirimaa, Itaalia, Läti, Leedu, Luksemburg, Malta, Maroko, Holland, Norra, Poola, Portugal, Rumeenia, Slovakkia, Hispaania, Rootsi, Šveits, Türgi ja USA.

2006. aasta oli kasvuaastaks ka kiirtranspordi sektoris.

TNT Eesti lennuki ja liiniautodega kaupa teele saatvate ja kätte saavate firmade arv kasvas ligi 30%.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing