Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
EL paneb lennufirmad saaste eest maksma
Nii nagu elektri- ja soojatootjad praegu, hakkaksid ka lennufirmad 2011. aastal üle lubatud normi atmosfääri paisatud heitmekoguste eest maksma või vastupidi, saaksid võimaluse kasutamata heitmekoguse börsil rahaks teha.
Plaani on juba kritiseerinud nii lennufirmad kui ka ELi kaubanduspartnerid. USA ähvardas lausa kohtuga, kui EL peaks oma keskkonnanõuded normiks seadma ka USA lennufirmadele. Lennufirmad nurisevad, et niigi on raske ots otsaga kokku tulla.
"Me oleme tegevusharu, mis pole viimased viis aastat kasumit näinud. Kui nüüd otsustatakse lennufirmad süsteemiga liita juba 2011. aastal, läheb meil veelgi raskemaks," kommenteeris ELi kava Rahvusvahelise Lennutranspordi Assotsiatsiooni pressiesindaja.
Esialgu rakenduks plaan siiski vaid Euroopa lennufirmadele Euroopa Liidu piires, kirjutas sel nädalal Financial Times. Lehe andmeil on plaani kõige vastuolulisem osa, mis nõuaks heitmete vähendamist ka Euroopas maanduvatelt ja õhku tõusvatelt kolmandate riikide lennufirmadelt, vähemalt aastani 2013 edasi lükatud. Lootus on, et selleks ajaks on juba olemas ülemaailmne heitmekogustega kauplemise süsteem, mis võtab suhetes kaubanduspartneritega pinget maha. Praegu on USA ELi ühepoolset tegevust väga teravalt tauninud. Mõjude analüüsi järgi kerkiks rahvusvaheliste lendude pileti hind ligi 35 euro ehk 550 krooni võrra.
Et vältida heitmekogustega kauplemise süsteemi juurutamisel tehtud vigu, kus liikmesriigid jagasid heitmelubasid liiga heldelt ja tekitasid ülepakkumise, tahab Brüssel lennufirmadele lubade jagamist ise kontrollida. Meedia andmeil plaanib Brüssel 90% heitmelubadest jaotada lennufirmadele tasuta ning 10% panna oksjonile.
Oluline on ka, millise perioodi järgi heitmelube jagatakse. Kui laeks seada praegune tase, mõjutaks süsteemi rakendumine enim kiire kasvuga lennufirmasid, nagu Ryanair ja easyJet, mis lisavad lende just Euroopa liinidel.
Lennuliikluse arvele langeb maailmas praegu vaid 2-3% CO2-heitmetest, kuid mure kliima soojenemise pärast kasvab ja nii ei jäeta kõrvale ühtegi tegevusala. Seda enam, et lennukiga reisimine on järjest populaarsem ja kasvab kiiresti, mis aastaks 2050 tähendab heitmekoguste kahekordistumist.
Lisaks lennuliiklusele räägitakse üha rohkem vajadusest panna saaste eest maksma ka autotransport.